Hej!

Vår pumpautomat (en sån där ”Foras ja100” som Jula sålde tidigare) i källaren som ger oss vatten från dricksvattenbrunnen har fått psykbryt och slår av och på som en galning så fort man öppnar en kran. Fick då tipset att jag skulle ta upp sugslangen ur brunnen och kontrollera backventilen.

Jag förstår dock inte, trots många timmars nedlagd tid på att googla information, vad det här är för typ av brunn? Den är bara 2 meter djup med ett hål där slangen går ner.

Är det en gammal grävd brunn som man har borrat i? Varför är då brunnen bara 2 meter djup? Eller är det så att man har satt in någon slags ”ståplatta” i efterhand?

Någon måste ju ner i brunnen om man ska kunna försöka att få upp slangen och undersöka den, men hur ska man kunna lita på att plattan håller för att stå på utan att braka? Jag funderar på att snurra in min gubbe med tjocka rep tills dess att han börjar likna en mumie och knyta fast i ett träd innan jag skickar ner honom i brunnen... för säkerhets skull.

Jag är medveten om att det måste rengöras där nere. Jag har, innan dessa bifogade bilder togs, tömt ut en hel del vatten ur brunnen och kvar är nu en liten pöl och ett par kg geggamoja att ta hand om. Brunnslocket är hemskt otätt, så det är inte ett dugg konstigt att det är en massa skit där nere. Ännu en sak som står på åtgärdslistan alltså.

Grunt brunnshål med sugslang och rester av vatten samt sediment, med ett tecken på behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal grävd brunn med sugslang och ståplatta, vatten och sediment på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske djupborrad i efterhand, då är det ju inte det vattnet man ser ni dricker(som tur är) vad har ni för pump? Fast e det djupborrat sitter pumpen långt ner i röret.

Börja med att kolla förtrycket i hydropressen. Slår den till och från snabbt när ni tappar vatten är det inte osannolikt där felet finns.

Jag har en grävd brunn där man borrat i efterhand (18 meter). Den ser liknande ut men inte lika smutsig. Jag hade en jetpump som gick sönder vilket ersättes med en dränkbar pump. Jag vet dock inte hur vvs killarna löste det hela så detta inlägg tillför inte så mycket antar jag. :D

Borrad eller variant av rörspets brunn man har troligen gjort det det för spara foderrör samt få en frostfri kopplingsgrop och sätta en vanlig vinkel på och slippa en dyrare vinkel adapter för foderrör
Grannen har liknande .. fick problem med inträngande ut vatten på hösten där av gjöt man tätt golv. Nu mer är det kommunalt vatten .

P Pony skrev:
fått psykbryt och slår av och på som en galning så fort man öppnar en kran.
Troligtvis är det ingen luft i hydropressen eller så är blåsan trasig ( hål mellan luft vatten ) i den, DÅ studsar pumpen som det kallas, vatten går inte att komprimera så trycket kommer att öka blixtsnabbt, det pulserar i krananarna. Det finns säkert en manometer som visar trycket, om den fungerar och inte sitter fast ( vanligt ) då när pumpen går så hoppar visaren upp och ner blixtsnabbt, ett bevis på ovanstående omskrivna problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.