Hej!
Undrar om någon har något bra tips på hur man anlägger någon form av (rensbart) filter till en stenkista för att sila bort partiklar såsom "björkfnas", små löv och annat som kan sätta igen själva stenkistan.

Lösningen idag är så kallade självrensande lövsilar på stuprören och ett sandfång i stenkistan. Dock så släpper stuprörets filter igenom ganska stora partiklar och i sandfånget så flyter de bara på ytan och sen vidare ut till stenkistan.

Grundentreprenören som gjorde jobbet har ingen bra lösning på hur man ska få till det, men det måste ju vara fler än vi som har träd som fröar av sig intill huset och har detta "problem"...?

Nej, det är ingen bra lösning att fälla träden eftersom de är många och stora.

Mvh
Thomas

Swappe Swappe skrev:
Hej!
Undrar om någon har något bra tips på hur man anlägger någon form av (rensbart) filter till en stenkista för att sila bort partiklar såsom "björkfnas", små löv och annat som kan sätta igen själva stenkistan.

Lösningen idag är så kallade självrensande lövsilar på stuprören och ett sandfång i stenkistan. Dock så släpper stuprörets filter igenom ganska stora partiklar och i sandfånget så flyter de bara på ytan och sen vidare ut till stenkistan.

Grundentreprenören som gjorde jobbet har ingen bra lösning på hur man ska få till det, men det måste ju vara fler än vi som har träd som fröar av sig intill huset och har detta "problem"...?

Nej, det är ingen bra lösning att fälla träden eftersom de är många och stora.

Mvh
Thomas
duktigt länge sen, men kom du fram till något vettigt? Jag har samma fundering just nu, har en gammal brunn som jag tänkt ha till bevattning, dagvattnet runt huset går ner i brunnen. Jag har köpt en dränkbar pump med filter men märkte att den pumpade upp en del skit ändå, så jag köpte ett filter som jag satte innan vattenslangen men filtret blir fullt på några minuter så fort det regnat, dvs när brunnen fylls av dagvattnet.

Inte helt enkelt, skulle man kunna ha någon slags dike ovan jord? Så får man rensa detta när träden är som mest aggressiva. Tycker lövrensaren och filtren inte borde tillåta alltför mycket passera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.