T
thced: Tack till er båda! Detta blir bra!
4 svar · 1,5k läst
S
schlump: Jag frågade kommunen vilken standard som skulle följas, dom hade ingen aning, slut diskussion.
4 svar · 4,2k läst
H
hellgun: Jo, jag har förstått att de kan droppa i samband med att vattnet värms och expanderar. Dock så har det inte kommit en droppe på elva år och nu smådroppar den konstant, inte bara vid värmning. Jag har testat motionera den men det resulterade bara i att det droppar lite mer nu. Känns inte normalt.
2 svar · 4,4k läst
·
E
elmont: Din är ju kopplad på samma sätt som på länken i #4, men med lite andra grejer.
6 svar · 8,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Eftersom man kan anta att tryckvakten slår till vid c:a 2 bar, så pumpa till 1 bar ( justera till rätt tryck = tillslagstryck-0.2 bar, senare).
2 svar · 1,4k läst
G
gullegrizen: Tror att det blev precis så hos oss, ca 45 cm från vägg på båda håll.
6 svar · 3,8k läst
G
gojaa: [citat] Tack så mycket, då får det bli att beställa en sådan
4 svar · 2,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ny LK514 säkerhetsventil är det som gör susen. Då passar den med gummitätningen också! (y) https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/avlopp-och-mark/vatten-och-varme/vattenarmatur/sakerhetsventiler/lk-514-0-9-sakerhetsventil-g15.html [bild]
1 svar · 4,9k läst
·
P
Prodigys: Har hört talas om att det ska finnas några snäckskal som man bara slänger ner i brunnen men det kanske inte är tillräckligt för att höja ph så mycket
1 svar · 2,9k läst
M
Mixmax: Vi ska dra in kommunalt VA men pga lite strul med berg osv så har vi fått dra om lite enl bilden. Röda = PeM 40 blå=pem 32. Vi köpte in isolerlådor samt värmekabel, givare och termostat. Som ritningen visar så räcker värlekabeln från anslutningspunkt till pumpen MEN. Där det kommer grena sig för vattnet mellan husen behöver vi lägga ytterligare värme. Vad är bäst att lägga
0 svar · 1,6k läst
·
R
RobZombie: [citat] Det var synligt när tråden startades. Har redigerats i efterhand.
74 svar · 17,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: 15-gängan på din FMM utkastare går alla tiders att montera en krankoppling till gardena direkt på utan din förkromade bussning till 20. https://www.jula.se/catalog/tradgard/bevattning-och-dranering/bevattning/kopplingar/krankoppling-752222/ [bild]
8 svar · 3,0k läst
·
V
Vreta Kloss: [citat] Du är en hjälte och en hedersman. Stort tack!
3 svar · 1,3k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Kanske det inte hunnit bränna ännu. Så TS kan byta rör? Den egentligen enda stora fördelen med en mjukare böj, är att det går lättare att få igenom en slang eller fjäder, när man rensar avloppet. Vattenflödet i stående vinklar är sekundärt. Staffan
11 svar · 15,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-tryck/plastrorskopplingar/raka/isiflo-113-flexi-2503252-359 Den bör passa (y) Men vad jag kan läsa mig till så ska röret skjutas i botten, så du kan inte backa den något efter instick. https://www.isiflo.se/Vand/Isiflo-Messing-og-Flexi-Adapter/Flexi-kobling.aspx [bild]
12 svar · 23,0k läst
·
C
cenas: [bild] det var våra lösning till problemet
15 svar · 8,5k läst
·
S
Svanteman: Om du köper en utkastare så ser den ju ut såhär: https://www.hornbach.se/shop/GUSTAVSBERG-Vattenutkastare-inkl-nyckel-FG0105062/8238072/artikel-detaljer.html (bilden på rinkaby visade inte så mycket...) Då har du en utkastare som självdränerar, inget vatten på kalla sidan när den är avstängd som kan frysa. koppling på insidan yttervägg. Blir mindre hål i väggen, enklare med ett
4 svar · 2,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Den kromade vinkeln är jättelätt att demontera med en skiftnyckel. Gardenan kan du däremot hantera med handkraft! (y)
8 svar · 4,5k läst
·
D
Du och 19till: När det ändå slutat funka så kanske det är dags att uppgradera? Annars går det säkert att laga men är det värt jobbet?
1 svar · 7,7k läst
S
stf01: [citat] Nej vi ska gräva nytt avlopp. Jag orkade inte hålla på gräva upp runt hela tanken, mycket arbete och inte säkert man skulle hittat läckan. Hade vi inte fixat ordentligt avlopp så hade jag köpt en ny tank istället, de är inte så hemskt dyrt.
14 svar · 7,8k läst
S
swirve: Sådär, nu har vi bytt pump till en sänkpump i hålet! Det visade sig att hålet va rejält mycket djupare än vi lyckades loda innan vi drog upp slangarna. Det var rejält tungt att dra upp, tog säkert bortåt en timme innan vi fick upp 80m 40+32mm pem slang på gräsmattan. Scheit, jag hade ju tagit höjd för 50m djup när jag köpte kabel och slang. Bara leta upp en gross som hade grejer
20 svar · 12,6k läst
·
V
Viktorbyggahus: [citat] ja precis, de kommer att vara 5-10 cm från ytterväggen. Toppen. Jättekul att höra.
18 svar · 19,0k läst
F
Feffe: Vi har ont om vatten i vår brunn sommartid, men vi har en stor bevattningsdamm som vi dragit in ledning till trädgården ifrån. Tidigare somrar har vi tagit vatten via Gardenaslang in till tvättmaskinen, men nu tänker vi oss en mer permanent och avancerad lösning. Behöver hjälp med tankar och tips för denna. Tanken är att dra ett parallellt vattensystem till det vanliga inomhus, och
0 svar · 1,5k läst
T
tergo: kan ju vara att det bara är den lille o-ringen som behövs bytas
1 svar · 2,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Själv har jag 12mm från pannan till alla tappställen på varmvattnet. Varmvattnet kommer efter bara några sekunder, och trycket är tillräckligt. 8mm däremot, är alldeles för lite. Staffan
4 svar · 1,8k läst
B
bossespecial: (y)
27 svar · 7,1k läst
·
larskarlsson
larskarlsson: [citat] har använt både klorin som fått verka och vanlig WC anka. Hjälper en stund. Ska titta på packningen mellan toa och avlopp
18 svar · 7,1k läst
S
squaredroot: Skulle behöva hjälp med felsökning av infiltration. Särskilt i samband med höga regnmängder börjar det stå vatten i fördelarbrunnen och även annars verkar kapaciteten vara för dålig. Bädden består av biomoduler från Uponor. Av någon anledning är bädden 6 moduler lång trots att det i instruktionen framgår att 8 moduler ska användas vid BDT+KL-vatten. Redan förra sommaren
0 svar · 2,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Blålera? (Hoppas jag inte redan nämnt det, men det känns så självklart givet. Jag skulle aldrig vilja ha ngt syntetiskt ämne som kan avge div substanser till dricksvattnet.) En rejäl hög utanför hålet. Om den täcker ca 2-3 dm utanför och är väl "limmad"/kletad mot cementringen borde det väl stå sig? Ev med en sten som minskar risken att leran rinner in i brunnen? Finns lera att
16 svar · 39,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.