Frågan: Pumpen slår till vid 2 bar och fyller upp hydrofor till 4 bar, tar 45-60sek. När pumpen slår av så sjunker trycket till 3.4 bar ganska snabbt. Detta utan att någon kran är öppen. Jag har för 3 dagar sedan tömt hydrofor och rengjort så den är 'nyluftad'.

Är detta 'normalt' eller är det något som är fel och vad skulle det då vara?

Uppsättning:
Djupborrad brunn -> slangar till källare -> pump -> luftinjektor -> hydrofor (150l) -> vattenfilter järn (filtermassa) -> huset

Jag gissar på luft i sugledningen.
När pumpen stannar så kommer trycket i hydroforen komprimera luften i sugledningen.

Edit: eller vad är ganska snabbt? Sekunder, minuter timmar?

Sekunder. Skulle chansa på runt 30 sek.
När diskmaskin är klar så kan jag mäta med tidtagarur om man vill ha lite exakta tider på allt.

Hos mig går det på sekunden att tappa trycket på grund av luft i sugledningen, så då är nog min gissning fel.

13th Marine 13th Marine skrev:
luft i sugledningen
Vad betyder detta. Att det är luft i slangarna från brunnen? Är det något man kan testa att få bort på något sätt?

Var sitter manometern? Sitter den före hydroforen så kan strömmningsmotståndet gör såpass mycket.

Sugledning på en djupbrunnspump, var sitter den?

Protte

Missade att det var en djupbrunnspump, antar att det är med en ejektor i brunnen eftersom du har flera slangar. Då bör det jag tänkte på inte hända.

Har tyvärr inte fler uppslag just nu.

Manometer sitter på hydroforen. Kommer 2st tjocka slangar från brunnen. Vet tyvärr inte vad som sitter där nere.

Vet att vi förra året öppnade och tömde ur allt vatten för att rengöra då vi har mycket järn. Men under detta året så har det blivit sämre o sämre vattentryck. Knappt som man kan duscha, och efter denna rengöring så har det inte blivit så himla mycket bättre.

Pumpen är en: Grundfors CR 5-9

Redigerat:
Tömde hydroforen och gjorde om allt igen. Testade att stänga röret mot pumpen så fort det slagits av. Trycket sjunker ändå så kan inte vara att det rinner tillbaka till brunnen som gör det.

Nu sjunker den bara från 4.3 till 4.0bar så antar att det skall fungera såhär med dessa modeller. Skall fokusera på att få upp trycket istället och fungerar inte det så inkalla professionell hjälp.

Tack alla för hjälpen :heart:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.