Byggahus.se

Problem med Avloppspump (Gråvattenspump)

1. W
    Medlem · 3 inlägg

Wikstroomer

Medlem
    För en vecka sedan varnade vårt nivålarm på avloppet och vi fick ringa på slamsugen.
    Efter att dom hade tömt sa slamsugaren att det antagligen var pumpen som var pajj.

Det sitter en Baga bav250J där idag som borde vara runt 10år då huset byggdes 2009.

Jag har testat pumpen genom att trycka upp flotören och pumpen startar utan problem. Därför har jag inte köpt någon ny, utan väntar och hoppas på att det bara skit som var i vägen så att inte flotören kunde röra sig.
    Nu ikväll var ju ute och lyfte på locket och nivån i tanken börjar närma sig pumpen. Jag testade att röra flotören och den startade. Dock inte en tredje gång?

Det verkar som om att jag åker på att byta pump ändå. Det verkar inte vara så svårt att byta själv. Dock är man inte sådär jättesugen på att klättra ner i en bajstank.....
    Hur gör man detta enklast? Måste man klättra ner i tanken eller står bara pumpen på golvet så att det bara är att dra upp den?

Eller om någon har erfarenhet av en sådan pump som har några tips på hur man kan skrämma liv i den?

//Jon

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 263 inlägg

corre

Medlem
    Vad hände när du rörde flottören sista gången? Rörde du den kraftigt så flygkroppen rör sig ordentligt?
    Hur ren är den, gjorde spolfirman rent ordentligt när de tömde.

Pumparna brukar hålla rätt bra, det brukar vara nedspolade underkläder och tamponger och bindor som sätter igen pumpen. Vilket inte borde vara ett problem i ditt fall.
    Det är rätt enkelt att kolla, bara att lyfta upp pumpen och titta, då kan du se skicket på pumphjul också.

Du kan testa med trädgårdsslangen, fyll brunnen och observera hur pumpen kör, hur långt tid det tar att tömma och om den kör på bra eller låter stressad.

edit:
    Antar att den sitter efter slamavskiljaren för att trycka vatten till en infiltration.
    Pumpen är inte gjord för fasta fekalier och partiklar.

3. W
    Medlem · 3 inlägg

Wikstroomer

Medlem
    Tack för svaret.
    jag kör faktiskt på med pumpen. Den har fungerat nu i några dagar. Håller tummarna att den forsätter på samma spår.
    Jag vet inte vad som hade hänt. Det jag kan tänka mig var att flotören hade typ kärvat fast eller något.
    Jag är ute några ggr om dagen med en mätsticka och kollar nivån och den verkar hålla sig, peppar peppar...

Ja pumpen står avskillt i en egen del av tanken där bara vattnet hamnar.

Men du menar att om man skulle vilja ta upp pumpen, så är det bara att dra upp den? Dom brukar inte vara fästa med bullt lr nått?
    Ska man skicka ner ett rep med en snara på eller vad är bästa sätt att få upp den?

4. C
    Medlem · Stockholm · 5 263 inlägg

corre

Medlem
    Om den inte sitter monterad i något metallstativ så står den troligen bara på botten på av tanken.
    Om den sitter I ett metallstativ brukar det vara så att man drar den rakt upp, så lossnar den från en inkopplingspunkt. Då följer den stativröret upp.

Hur är en slang monterad? Den kan tänkas hindra att ta upp pumpen, men då är det bara att lossa den.

5. W
    Medlem · 3 inlägg

Wikstroomer

Medlem
    Ok, då står nog min direkt på botten.

ja slangen sitter med en skarv som går att nå från öppningen. Så då är det bara att lossa den och hiva upp den om det skulle behövas.
    Gött att veta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.