Claes Sörmland
bettet bettet skrev:
Tack, ska kolla på dessa. Det måste ju dock vara rätt gänga och även rätt djup. Får nog ta med blandaren till en VVS-firma och be dem prova ut något som passar.
Det var standard med rörgänga G1/2 förr. Jag har aldrig sett en gammal svensk kran som inte har det.

Anledningen till att de här kranöverdelarna finns i nyproduktion är att FMM nyproducerat gamla Rogen i form av kranar, duschblandare och allt vad det var. Alla med den gamla stilen med G1/2-kranöverdelar:

Kromad FM Mattsson duschblandare med klassisk G1/2 rörgänga och vred med röd och blå markering.

Det låter ju bra, men jag ska självklart dubbelkolla. Hur funkade den kranöverdelen du köpte när det gäller att tas isär förresten? Ser ut som det var en vanlig krankägla (inte sexkant) så då antar jag också att skruven går att skruva helt ur överstycket och att man kan byta o-ringen på axeln etc?

Claes Sörmland
bettet bettet skrev:
Det låter ju bra, men jag ska självklart dubbelkolla. Hur funkade den kranöverdelen du köpte när det gäller att tas isär förresten? Ser ut som det var en vanlig krankägla (inte sexkant) så då antar jag också att skruven går att skruva helt ur överstycket och att man kan byta o-ringen på axeln etc?
Jag tror inte dessa nya kranöverdelar har någon gammaldags packbox så de är täta kanske 40 år och sen får man byta dem helt vad jag förstår. De har standardkrankäglor som finns som reservdel. Mina gamla läckande kranöverdelar hade underliga sexkantskäglor som inte gick att hitta reservdelar till.

Ok, jag ska kolla på dem som sagt! Det är dock alltid trist att köpa saker som inte går att ta isär och laga. Så onödigt ...

Kuriosa ang sexkantskrankäglorna du nämner är att de finns att köpa nytillverkade (men de äldre går även att byta packning på om packningen är skruvad). Det är Faluplast som tillverkar dessa krankäglorna i plast:

https://www.rskdatabasen.se/kategor...-ringarpackningar/falu-dolab-86209-8593261-96

Kanske även finns andra tillverkare, men det är dessa jag hittat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.