Hej där,
Tänkte bolla en idé. Vi har ett PEM-rör som kommer med vatten nedgrävt och passerar ett året-om-uppvärmt hus. Huset har krypgrund ca 0,4 m. Vi har möjlighet att lägga i en värmkabel i PEM-slangen.
** Jag skulle vilja ha en sommar tappkran på väggen utomhus ** Dvs sätta en T-koppling nere i marken på PEM-röret.

Jag har kommit fram till dessa alternativ:
1. Dra upp PEM-röret (med/utan värmekabel) inne i huset. Sätta en utkastare utanpå väggen. Inte bra, vill inte ha vatten i huset eftersom huset står tomt ofta. När vi stänger av vattnet till huset skall det helst vara minimalt med trycksatta ledningar i huset.

2. Dra upp PEM röret (med/utan värmekabel) utanför huset och in i ett uppvärmt litet isolerat byggt skåp där man kan ha en tappkran. Känns OK men dyrt med elen samt lite känsligt mot strömavbrott.

3. Vid T-kopplingen nere i marken, sätta en PEM-kulventil direkt efter. Placera ett grovt rör ovanför (en "brunn") med lock och kanske isolering nedstoppat. Dra upp PEM-röret på väggen utan värmekabel och sätta en tappkran på väggen. Dvs varje höst får man stänga av vattnet nere i marken via brunnen och tömma PEM-röret fram till kranen. kan kan ha ytterligare en kulventil nere i marken som kan tömma röret ned i lite makadam nere i hålet.

4. Dra upp PEM-röret med värmekabel på väggen utomhus, Sätta en kulventil med värmekabeln framdragen precis till ventilen samt därefter en tappkran. Montera detta på något sätt så att man kan lufta tappkranen på hösten. Antar att detta inte är möjligt, då jag inte hittat någon PEM-kulventil som garanterat klarar frysning till 100%. Ett alternativ till detta skulle ju vara om man hittar en el-uppvärmningbar PEM-kulventil.

Har ni några förslag?

larsbj larsbj skrev:
Ett alternativ som är säkert är att sätta en sådan här ventil nere i marken med en stång upp så att man kan stänga av. Denna ventil släpper då ut vattnet i röret som går upp till utkastaren.

[länk]
Nej men vad coolt! En vattenpostventil! Det kan ju vara lösningen! Skulle vara grymt om det fanns en sådan som tömmer kvarvarande vattnen (upp till tappkranen) rakt ned i jorden. Annars får man dra upp PEMröret och göra en böj på något sätt så att kvarvarande vatten rinner ut genom öppen kran. Men det är ju lyxproblem. Mycket bra tips! Tack!

S stebberg skrev:
Nej men vad coolt! En vattenpostventil! Det kan ju vara lösningen! Skulle vara grymt om det fanns en sådan som tömmer kvarvarande vattnen (upp till tappkranen) rakt ned i jorden. Annars får man dra upp PEMröret och göra en böj på något sätt så att kvarvarande vatten rinner ut genom öppen kran. Men det är ju lyxproblem. Mycket bra tips! Tack!
Denna kranen släpper vattnet i det lilla hålet på sidan. Bara att fylla med lite sten eller makadam så det kan ta vägen någon stans.

larsbj larsbj skrev:
Denna kranen släpper vattnet i det lilla hålet på sidan. Bara att fylla med lite sten eller makadam så det kan ta vägen någon stans.
Jaha, har läst produktbeskrningen hos FM M. nu. Det där är ju verkligen perfekt, trodde det lilla hålet (1/4) var där man skulle ta ut vattnet till brandposten/tappkranen *noll koll*
Nu blev jag sugen på att undersöka möjligheten om man kanske kan montera en magnetventil nere i marken istället. Så man kan fjärrstyra. Men då blir det ju mer en serviceventil antar jag utan möjlighet att tömma slangen vilket är ett problem...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.