Behöver hjälp att tänka här. Vi håller på att uppföra ett fritidshus och har haft hjälp med stomme etc men bygger nu på egen hand. Vi har en grävd brunn där vi ska ha en sänkpump samt en liten bod några meter från brunnen där hydropress ska stå. Entreprenören som grävt brunn och förberett har dragit PEM och elrör till brunnen för att mata pumpen. Men nu funderar jag om inte elen skulle ha dragits via boden där tryckvakten (digital DPC-10) finns? Eller hur sitter det ihop?

Ja det hade varit lämpligt men då får du väll flytta tryckvakten dit det finns el

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Tack för svar. Så om jag förstår rätt så ska elmatningen till pumpen gå via tryckvakten? I så fall har jag ingen nytta av elen som nu är dragen direkt från elskåp till brunnen. Blir nog till att gräva elkabel från elskåp till boden där jag vill ha hydropress och tryckvakt och därifrån sedan en matning till pumpen i brunnen. Låter det vettigt?

Ja det eller så sätter du tryckvakten vid pumpen istället

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Tack, men i och med att pumpen är nedsänkt i vattnet och PEM slangen går ut ca 100 cm under marknivå så föredrar jag tryckvakten vid hydropressen. Men tack för förslag.

Då har du nog men borrad brunn om den är hundra meter djup men är du säker på att dom inte dragit både elrör och pem till boden

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Det är en grävd brunn 5-6 meter djup. PEM + el indragen genom cementring ca 1 meter under marknivå. Dessvärre inte förberett för el till boden. Men det löser jag

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Varför inte en helt vanlig pump i boden om det är en grävd brunn?

Att man redan har den är definitivt ett bra argument.

• Gilla
Topsy67 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.