2 043 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Indragning av vatten från egen brunn - hjälp!
Behöver hjälp att tänka här. Vi håller på att uppföra ett fritidshus och har haft hjälp med stomme etc men bygger nu på egen hand. Vi har en grävd brunn där vi ska ha en sänkpump samt en liten bod några meter från brunnen där hydropress ska stå. Entreprenören som grävt brunn och förberett har dragit PEM och elrör till brunnen för att mata pumpen. Men nu funderar jag om inte elen skulle ha dragits via boden där tryckvakten (digital DPC-10) finns? Eller hur sitter det ihop?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det hade varit lämpligt men då får du väll flytta tryckvakten dit det finns el
Tack för svar. Så om jag förstår rätt så ska elmatningen till pumpen gå via tryckvakten? I så fall har jag ingen nytta av elen som nu är dragen direkt från elskåp till brunnen. Blir nog till att gräva elkabel från elskåp till boden där jag vill ha hydropress och tryckvakt och därifrån sedan en matning till pumpen i brunnen. Låter det vettigt?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ja det eller så sätter du tryckvakten vid pumpen istället
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Då har du nog men borrad brunn om den är hundra meter djup men är du säker på att dom inte dragit både elrör och pem till boden
Varför inte en helt vanlig pump i boden om det är en grävd brunn?
Jo det hade förmodligen varit enklast. Nu har jag redan en bättre begagnad pump liknande denna https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...oAinkAXDQgfvxKBnPyiej-ew8Js1J_iIaAg_-EALw_wcB
som jag helst vill använda.
Har också bara hört fördelar med sänkpumpar. Men där finns det säkert olika åsikter.
som jag helst vill använda.
Har också bara hört fördelar med sänkpumpar. Men där finns det säkert olika åsikter.
Att man redan har den är definitivt ett bra argument.
Klicka här för att svara