U
ulfmag: Hittar bara 10 och 15 mm skall det vara!
1 svar · 943 läst
useless
useless: Ja, om det inte måste vara kondenstätt så är det enklast att isolera i efterhand. Annars finns det så kallade kylsvep med inbyggd isolering.
3 svar · 1,5k läst
H
Husnerden: Ja [citat] Jag kan idag inte se att jag skulle vilja det, och då känns det ju onödigt att köpa ett sådan skåp. Då lutar det åt ett simplare.
2 svar · 1,3k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Borde funka fint med detta: https://www.vatette.se/produkter/vatette-badrumsfordelare/ Sedan håller jag med om dig om att hellre dra det från vattenmätarskåpet.
2 svar · 9,1k läst
·
P
pwskg: Hej, Har bytt den slutna avloppstanken i stugan men har två funderingar innan vi gräver tillbaka. 1. Krävs separat avluftning för tanken? Hur gör man det på enklaste sätt isf? Avloppsröret från stugan har en egen "avluftning" precis i början av röret som går upp längs väggen på baksidan av huset. 2. Har fått med en nivåvakt men är lite osäker hur den ska monteras, ovan eller
0 svar · 2,4k läst
·
K
Krypstocken: Ja det finns utrymme vid kompressorn men inte mycket om jag minns rätt. jag har mer än 60cm djupt ”hål” så inget direkt problem. Min installation byggde kanske 5-6 cm, som ett utanpåliggande eluttag ungefär.
8 svar · 3,4k läst
·
Vispen74
Vispen74: Gammal tråd minst sagt, likväl aktuell. En flödesvakt som torrkörningsskydd måste vara en bra lösning. Nu har jag trefas djupvattenpump och flödesvakten behöver sitta mellan denna pump och radonetten. Behöver då sätta ett tidsrelä som går förbi vakten vid start som sägs tidigare i tråden, och som bryter styrkretsen från radonetten till kontaktorn för pumpen. Vad tror ni? Bättre
13 svar · 18,0k läst
Alti
Alti: Nu är problemet äntligen löst! Pga Covid-19 har det tagit lång tid att få hit en rörmokare, men nu är problemet äntligen löst. Rörmokaren var inne i samtliga kök och kände på tilloppen för att känna om kallvatten fick varmvattenröret att svalna. Den blandare vi misstänkte först var det inget problem med. Däremot var två gamla "Bågvik" IKEA-blandare trasiga, den ena så mycket
10 svar · 8,9k läst
·
ådal
ådal: Kapar du av dem gamla kopplingarna kan du ersätta dem med dessa: https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Rak-koppling-VA-1130-10x10-forkromad/5139128/artikel-detaljer.html eller kulventiler ifall du vill ha en avstängning nära: https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Kulventil-10-CU-klamring-med-vred-8546953/5110823/artikel-detaljer.html Släng i ett par stödhylsor i kopparrören också!
1 svar · 4,1k läst
·
J
jarlhov: Har kopplat in 16 pem nu. ca 15m. tycker dock att jag får dåligt flöde vid utkastaren (strax över 20l/min) Hade det gjort stor skillnad att koppla sig innan kopplet på det svarta röret, eller det är flödet från gatan som är kasst? Kan tillägga att även flödet sjunker om vi duschar i båda badrummen samtidigt. Är det läge att ringa kommunen eller det är så det ska vara? [bild]
5 svar · 3,4k läst
D
DorisDoris: [citat] Ja rören är inte de dyra. De dyra är brunnen till garaget 2000 kr, brunnen till dräneringen 2000 kr, (som idag mynnar ut i avloppsbrunnen så detta var enda lösningen), pump till den brunnen 800 kr, ett flak sand 1000 kr, hyra maskinen för att bila upp golvet 2000 kr osv.
7 svar · 4,4k läst
·
L
lostinsweden: 20mm borde räcker för ditt behov. Man kan böja slangen lite så länge den inte viker.
1 svar · 2,0k läst
G
GustavL: [citat] Möjligt att den är till för mjukare slangar, kopplar ihop ett gardena sprinkler-system och i ena änden är det deras 25mm-fästen som funkar bra och i andra ändan deras nedgrävningsbox med färdiga han-gängor där jag fick med dom här ”adaptrarna” och en 25m 25mm-slang i ett paket, det blir tätt med den slang-klämman som följde med, kanske för att trycket på mitt
5 svar · 10,0k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: [citat] Lyfthöjd är en omskrivning för " max tryck" . Om lyfthöjden är t.ex. 40 m , så motsvarar det ungefär 4 bar . Det är trycket motsvarande 40 m vattenpelare , men vid denna höjd har då hela trycket " gått åt" till att lyfta vattnet, så med öppen kran knappt droppar det. För att beräkna maxtrycket i t.ex. en takdusch, så räknar man : Pumpens maxtryck - tryckförluster p.g.a
5 svar · 4,4k läst
·
N
NoOne2k: Utifrån din text så skulle jag säga att du måste pumpa avloppet från källaren. Är det ens möjligt att bygga källare med självfall? Oavsett så hade jag pumpat avlopp och dagvatten i en källarfastighet, just med tanken på risken för översvämning.
2 svar · 2,8k läst
sergeant
sergeant: Jodå det löste sig. Kniven var felmärkt och returnerades till K-Rauta. Jag skar upp ett större hål och då bottnade ringen direkt. Inga läckor på 8år så det blev bra Mvh ///Henrik
7 svar · 6,2k läst
C
cpalm: [citat] Om det är samma typ av avfuktare som vi har i vår BRF så jobbar den slutet utan frånluft och med ganska låga temperaturer = små förluster. Med det sagt är min personliga åsikt att den vi har inte heller är särskilt effektiv, i den meningen att det tar lång tid att torka tvätten.
1 svar · 747 läst
J
Joheri3: fick idag hem "blandarfäste rot" och provade montera men det visade sig att blandarfästet inte gick på kopplingarna då det inte blev exakt 160 cc, blev ca 157cc. Tittar nu på nätet efter excentriska rotkopplingar men dom verkar bara finnas med G20 gäng och det är G15 i väggen. Hur i hela friden kan man lösa detta? Tacksam för yterligare tips.
4 svar · 4,2k läst
·
M
MEE-84: [citat] Tack för svar Mikael_L_. Låter inte så bra att det droppar frukt, då kanske det är bättre att ha den i duschen eller blir det mycket i vägen då? Man sätter väl konsollen ganska lågt eller? Hur gör man för att ansluta en plastslang till den typen av kopplingar? Hur fäster man slangen, något fäste runt balken kanske?
5 svar · 3,7k läst
·
J
Jörgen Ö: Limma tätskikt ja, men en brunn som är fastlimmad har jag aldrig träffat på.....och det är så frågan är ställd. Men visst kan det vara nerviket i brunnen som släppt.....men som sagt, mer info vore bra...
3 svar · 728 läst
13th Marine
13th Marine: Då har du nog hittat ditt problem, vattnet ligger för långt ner för att du ska kunna suga upp det (8-9m sen blir det vaccum istället).
4 svar · 1,8k läst
D09
D09: Mitt tips är att titta på fabrikat av kineticofilter ( säljs under olika namn ) när du jämför filterlösningar. Hade callidus hemma i två omgångar men det blev inte bra. Köpte ett beg mach 4060mt och har kanonbra vatten sen dess med minimalt underhåll ( fyll på en säck med salt typ )
2 svar · 2,8k läst
M
MagHam: Jag kan dela videon på när min avlopps-servis filmades om ni vill se en skitfilm ;) Skämt åsido så var det renspolat innan kamerasonden skickades in. Och ska vi hålla oss till ämnet så instämmer jag med useless. Det bildas en film på insidan av gegga, och häller man inte i något alltför starkt eller hett så "skyddar" den gummit i viss mån.
10 svar · 5,8k läst
T
Tvingman: Hej. Håller på att bygga ett bevattningssystem. Det finns en "spett-lösning" sedan gammalt. Dvs, de har slagit i ett yttre rör som har dim på ca 60 mm rätt ner i marken och hittat vatten. I detta rör finns ett annat rör nedstucket som är 1 tum, dvs ca 33 mm. Det är detta som man ansluter till sin pump. Detta rör går 4 meter ner i marken och jag bedömer att vatten finns 1,5 meter ner.
0 svar · 2,5k läst
S
Skogsmumrik: Tack för alla svar. Blev tätt m lin. Byter så småningom. Vet inte varför det var limmat innan. Behöver ju kunna tas isär för att rengöra ibland.
7 svar · 6,5k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Har alla rör synliga i taket i källaren och flyttar nu inkommande vatten till pannrummet där allt fördelas. Tidigare kom det in i ett inrett rum och gick direkt till pannrummet.
2 svar · 1,6k läst
·
V
vessen: Hej! Har en gammal engreppsblandare som jag snart blir tokig på då man kommer åt den jämnt, med skållhett eller kallvatten som följd. Ständig kamp mellan att och kramas med duschdraperiet eller blandaren. Så nu funderar jag på en modernare blandare, då jag inte lyckats identifiera min så vet jag inte riktigt hur den sitter. Vill mig tro att det är 1 hål i väggen. [bild] Frågan är
0 svar · 2,1k läst
·
N
Nils82: Fågelbo eller annat bös i luftningen. Kan också korka igen om lutning är dålig, eller rent av bakfall i anslutning till avluftningspipan. Ta en sväng med rensvarjern på taket, det skadar inte som första åtgärd.
1 svar · 2,0k läst
J
jonaserik: Alla sätt ar bra då det gäller att tjäna pengar och få folk att köpa med en form av brabra reklam. En gammal dam tog hand om urinen och blandade själv ( tror hon gjorde det i 50 år ) vattnade pionerna en ggr i veckan, dom var ca 1,5 höga. Så nog finns det kraft alltid, och blanda du själv, det är lika bra om doseringen är rätt. Klart att du kan köpa locket om det finns löst, men
5 svar · 2,4k läst
Hep
Hep: Perfekt - jag fick använda både PNOs och Claes bra råd. Jag köpte en PRK-koppling och en "förminskare" och använde den gamla kranen. Jag var tvungen att kapa bort rätt mycket slang för att komma ner till orört material, så nu får det lov att fungera, för fler kapningar går inte. Det verkar funka nu, så garaget får stå ett tag till. Stort tack för hjälpen! [bild]
12 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.