Hej!

Har ett problem med rören hemma som stör mig något enormt. Även fast allt vatten är avstängt kan det klonka/dunka till lite då och då.

Bor i bostadsrättsradhus med eget vatten in.

Backventilerna är bytta på duschblandaren i ett av badrummen, men problemet kvarstår, om än av annan karaktär. (Djupare ljud än förut, dock ej lika frekvent).

Kan en tvättställs- eller köksblandare orsaka liknande problem?

Rören är i min mening väl klamrade.

Kan en duschblandare ha någon annan defekt än backventilerna som leder till samma problem?

Det är troligen någon granne eller annat som dunkar, dunket fortplantar sig väldigt bra via rören , kan gå långa vägar, så hur ofta är det , konstant så går det att härröra var det kommer ifrån, bor du på BV ev. nära värmecentralen så kan det komma därifrån. Blir till lyssna i centralen.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi bor som sagt i radhus med två våningar där vattnet kommer in via en kulvert. Jag har svårt att tro att det skulle vara en granne, speciellt med tanke på att det händer även nattetid, och då med ungefär samma frekvens.

Vad säger dom andra i LGH , har dom samma problem ? har du talat med någon. I ett radhusområde och flera våningar samt kulvert så kan dunk komma en bit ifrån, kanske en backventil som slår då det nästan är flöde på vatten dygnet runt.

Ingen verkar ha liknande bekymmer i vår länga. Jag upplever att det började i samband med att vi renoverade badrummen för ca 6 månader sedan.

Är det konstant dunk kan det komma från annat håll, du får lyssna med en mejsel mellan örat och rör, ju närmare källan du kommer så låter det nog mer, det med att rören är väl klamrade kan vara en orsak, lossa lite på klammer så att rören kan röra sig lite utan att vara i spänn.

Då ska jag prova det! Tack för snabba svar, återkommer när jag forskat lite mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.