Vatten & Avlopp
JSten: yes, den gjuts in i väggen så att man slipper kopplingar på insidan. En annan fördel, om man bryr sig om säkert vatten, är att lådan är "tät" och eventuellt läckage leds tillbaka igenom ytterröret "skvallrar" vid fördelaren (eller där nu ditt rir avslutas andra änden). Så med andra ord behöver man inte tätskikt eller liknande i rummet där utkastaren sitter.
GK100: Om den är ok ska den funka precis som du tänker dig med start inställt på ena skalan och stopp på andra. Du kanske kan testa att ställa den lite överdrivet högt och lågt och ev med omvänt mot märkningen on/off också som test och se om den beter sig på något begripligt sätt då. Håll 1-2 bar i skillnad när du provar det är rimligt så att den inte verkar mer udda än den ev är.
caanol: De befintliga kopplingarna ser ut att vara Vatette så du har valt rätt märke iaf. Jag hade nog nöjt mig med ett tillräckligt långt 10 mm rör, mjukt, förkromat, kapat till två tillräckligt långa bitar, böjt till dem lite snyggt och kopplat ihop dem på nya blandaren med två raka klämringskopplingar 10 mm inkl. stödhylsor för varje skarv. Den andra änden mot de två gula
Stefan1972: Nä det som händer oftast är ju att de beckar igen pga av att ingen använder kranen. Då blir de omöjliga att använda som avstängning. I övrigt så händer nog inte mycket även om en och annan kan läcka runt själva kranspindeln vilket det inte verkar göra. Går själva innanmätet för tungt tror jag det händer att spindeln går sönder längre inöver. Då kan det sno runt utan att
putte80: Nu när jag inte behöver värme på i huset och bara kör med en vattenberedare på ca 60 L för dusch mm. så är trycket i kranar och dusch är betydligt sämre. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Första tanken är att anslutningsslangen mellan beredaren och vattenledningen är för klen!?
Daniel 109: Den är ju snarlik kronan som det tipsades om tidigare. Om det ör djupt behöver man mindre pump för att det inte ska bli för tungt att pumpa. Men båda varianterna går helt klar att använda i djupare brunnar än vanliga grävda.
DumFråga: Kollade lite igen, det är vatten i cisternen och det läcker inte Så jag provade att sätta på vattnet igen och genast började det rinna I toaletten ganska mycket om det inte är tätt varför blir det inte tomt på vatten Jag begriper inte som ni har märkt
Jona$: Köpt hus och är inte direkt insatt i vvs. Har ett uthus där vatten går via grannen och ligger utanför nätet och ej belagd med mätare. Upplever trycket dock lågt och undrar om det går koppla en pump mellan rören för mer tryck för tex 50m trädgårdsslang. Nån stor 1kubiks tank etc är bara glömma, möjligtvis en mindre tank om så behövs, gärna kombinerad med pumpen. Är till för
AceVentura100: Hej, tänkte koppla in 2 blandare till en kommod i badrummet. Hur skall man bäst göra så att vatten kommer till båda blandarna? Någon som hsr lite bilder och tips? tack på förhand
Claes Sörmland: [citat] VVS:arna har en skyldighet att leverera fackmannamässiga lösningar till dig. Det är konsumenttjänstlagen 4 § som ställer det kravet på dem som näringsidkare. Så troligen kommer de allra flesta att följa lagen och avråda från lösningen eller inte ens vilja göra ett sånt jobb. (Vi har en och annan röris på forumet och de kanske rättar mig och se en möjlig
Hus&Kärlek: [citat] Hej xLnT! Du hittar lite info här, bla nedanstående (https://www.waterandwaste.se/products/wsb-clean-5-pe-1-hushall-sop/) Reningsprestanda: Reningsgrad Totalfosfor > 90 % (≤ 1,0 mg/l) Reningsgrad BOD7 > 90 % (≤ 30 mg/l) Reningsgrad Totalkväve ≥ 50 % (≤ 40 mg/l) Maximal spillvattenbelastning 1,0 m³ Maximal belastning BOD7 0,3 kg/d Den väldigt "anonyma" översilningen efter
Lovan83: [citat] Jo jag kan tänka mig att det smakar plast annars :)
Excel: Helhetsbild. Tror det blir tajt att böja upp plaströren.
alfons74: Ok, en sådan variant har jag inte sett någon gång. Det kan vara värt att prova, stort tack!
lostinsweden: Vad har du för rör sorts? Har en kran som inte fungerar i källaren och det för att vi har galvrör där. De kan bli igensatt med rost.
Jensa86: Det gäller ju vid 125 liter per minut i flöde. Om du inte kräver så högt flöde så får du inte så mycket tryckfall heller.
theus11: [citat] [citat] [citat] Tack! Jag måtten är muffen. Jag tänkte ha renslucka bort, eftersom den är mkt rostig och vill slippa att den ska läcka ännu mer och resten av röret ska inte rosta sönder...
Larry1291: Har ett multifilter från svenska vattenlab. Backspolar en gång per vecka. Efter backspolningen smakar vattnet ganska illa. Upplevde inte detta för ett år sedan. Är detta normalt? Gjorde vattentest för något halvår senosen då var allt bra förutom lite lågt ph.
Tobias99: Hej, Jag byter hängrännor och stuprör över ett garage för ett hus byggt 1963. Med tanke på att relativt lite vatten kommer från garaget och inga lövträd i närheten installerar jag nog enbart en brunsutkastare mot dagvattenledningen. Därtill fäster jag en "bladfångare" i omvikningskupan som rensas då och då. Min fråga handlar om hur mycket jag ska ta bort av vad jag tror är en del
Excel: Hej Jag planerar på att göra om VVS i sommarstugan. Tanken är att flytta hydropressen under diskbänken till vårt nya badrum. Vi har sedan tidigare flyttat varmvattenberedare till badrummet samt borrat djupbrunn. Den gamla hydropressen är från 70-talet och vi hade en gammal jetpump från en gammal handgrävd brunn. Nu till min fråga: Är det lämpligt att flytta hydropressen till några
ja2: Det är en hydrofor, egen brunn ca 90 meter djup, brunnen gjordes för 10 år sedan av en etablerad lokal brunnsborrare.
B-coy: [bild] En uppdatering som avslut. "Experten" dömde till min fördel. Det visade sig att styrelsen inte kunde förbjuda ett skit. Det var bara ett sätt att avskräcka mig från att gräva. Iallafall, så hittade vi den "famösa" kulverten på ett djup av 75cm. Kulverten var inbäddad i grus 4-8 och vi grävde ner till 50cm med grävmaskinen och sen skyfflade vi försiktigt bort gruset till vi
tgr_se: Det är nog inte hydroforen som bränt utan kanske pumpen. Posta lite bilder på ditt system. Delar finns på jula eller byggnader. Är det inte bråttom så brukar jag beställa från rinkabyrör. Byta kan du absolut göra själv!
Marcussjogren: Tack för ditt inlägg. Det är på inget sätt för sent, filtret går fortfarande till golvbrunnen som ingen vet vart den slutar. Inte i ordinarie avlopp i alla fall. mitt filter har inga sådana krav, förutom att slangen skall vara av en viss dimension och som du säger, inte vara nedsänkt i avloppsvatten eftersom det blir ett litet baksug ibland. I mitt fall så skulle röret stiga ca 50cm
Rolle85: Har på landet en avloppstank på tomten. I botten sitter en pump som suger samtidigt som den finfördelar avloppet innan den skickar vidare till kommunala systemet. Märkte nu i år att pumpen går som vanligt men den suger ut innehållet mycket långsamt. Min undran är vad som händer om jag lossar på mutterlocket på bilden, kan man köra en illerrensare i hålet? [bild]
Appendix: Rapport: Röris hade ett stort jobb med att få upp den då det skulle vara specialskruvar som inte fanns i Sverige. inte på hans butik iaf. Löste sig till slut. Man ska känna till att det kommer att droppa ur säkerhetsventilen medans den värmer. Så det är ett skallkrav att ha rör från den till avlopp. Ariston är tydligen ett välkänt märke nere på kontinenten och vid medelhavet. Jag
Mazen: Finns vattenutkast för varmt/kallt .. https://www.byggmax.se/vattenutkastare-fm-mattson-p671055?gclid=EAIaIQobChMIuvm5iaLH6QIVCk8YCh3vlgnpEAQYASABEgKu1_D_BwE Bara att koppla på varmvattnet. Alt är att sätta en blandningsventil.. https://www.rinkabyror.se/artikel/blandningsventil-15-ink-backventil/