PNO
PNO: Radien i "innerkurvan" skiljer högst påtagligt. Man kan säga att ett 90-graders (88 grader) T finns i två olika typer. Dels den sorten med i stort sett skarpa hörn åt båda håll och dels den sort där det är en mjukare böj åt ena hållet. En spolbrunn har mjuk böj åt båda hållen så det ska gå att få spolslangen att enkelt slinka iväg åt båda hållen. Kolla lite bilder på
2 svar · 2,7k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Genomföring i tak är ok enl. Säker Vatten. Tänk på att inga dolda kopplingar är tillåtna. Så övergången till PEX behöver du göra under tak, om du inte ska mata rakt upp till övervåningen och klarar dig utan skarvar. Du behöver ingen fixtur i taket.
1 svar · 4,8k läst
·
F
flimsy: Gjutet och klart enligt Jarlingars förslag. :D(y) [bild]
15 svar · 4,2k läst
·
T
turbo100: Tackar! Då svänger jag förbi Rinkaby nån dag i veckan :) Tusen tack för all hjälp!
5 svar · 1,5k läst
prototypen
prototypen: Jag har lagt in vanlig golv/plastmatta och hellimmat den. P
14 svar · 5,8k läst
·
ådal
ådal: Visst står det VATETTE 10 på översta muttern? I så fall kan du såga av rören på blandaren för att återanvända muttrarna. Sätt då in denna https://www.hornbach.se/shop/VATETTE-Plugg-VA-1219-10-mm-1945955/5109216/artikel-detaljer.html mellan kopplingen och muttern.
1 svar · 1,3k läst
·
J
johanfa: Använd t.ex. en PEM 32-slang som sugledning så bör det funka bra! Trädgårdsslang kan du ansluta direkt på pumpen om du vill... (Glöm inte att det behövs en botten-/backventil vid sjön om du inte har det..)
5 svar · 1,5k läst
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Nyfiken fråga OT: Är en jetpump att föredra framför pumpautomat? Varför?
17 svar · 9,6k läst
·
S
Sommarstugeägare K8: Vi har en ny borrad brunn i vår sommarstuga och har just fått tillbaks vårt resultat från vattenprovet. Tjänligt men med förhöjda järnhalter (1,5 och riktvärde 0,5) samt inslag av mikroorganismer. Har någon av er i gruppen förslag på 1. Filterföretag 2. Filterlösning Tack för förslag//Gabriella
0 svar · 910 läst
F
fixarpelle: Jag funderade lite på hur tätt avloppsrören bör klamras/stödjas för att undvika framtida problem?
4 svar · 8,0k läst
C
claesborjesson: Det är bara att pumpa på och se vad som händer , om hålet inte är använt på en tid kan det komma lite skit i början, speciellt om pumpen ligger för nära botten. 1100 liter i timman är mycket bra flöde, sannolikheten att du skall köra brunnen torr är mycket liten.
1 svar · 2,7k läst
G
Geni: [citat] Hej Det var flera år sedan men löste du problemet med denna ventilen till toatanken? Jag har samma problem med sprucken membran som tar lång tid att fylla i tanken. Vilken ventil beställde du? Mvh Eugen
10 svar · 23,1k läst
·
W
witten: Det rinner till och är bra igen i morgon ska du se :) Det klarnar också men kan ta någon dag.
1 svar · 1,8k läst
T
tlundberg: [citat] Har du möjlighet att utveckla lite hur du menar?
3 svar · 3,6k läst
·
B
bradgard: [citat] Du har en poäng där. Lite bilder kommer här. Kopplingen till motstående radiator, en av två skarvar mellan radiatorerna och slutligen radiatorn som ska bort. Ser det inte som tekniskt svårt att ta bort fram till motstående radiator men enligt min andra hälft, så tror hon att vi kan få fan om det skulle bli läckage i framtiden.
2 svar · 1,7k läst
·
E
Epa77: Hej, Culligan vattenfilter. Jag har en stor dunk (se bild) och kaliumpermanganat, ca 700 gram kvar. Vattendunken är mer eller mindre tom. Jag behöver alltså fylla nästan 15 liter. Ska jag blanda till rätt "blodiga" konsistens och sen fylla upp så långt det räcker? Vet inte när det är påfyllt senast, förra ägaren sa att hen fyller på en skvätt då och då. Jag har alltså slarvat
0 svar · 1,6k läst
·
N
Niklas78: Hej, Jag har en borrad brunn (som bara kommer användas för bevattning sommartid). Det finns pump ansluten av elektriker till strömbrytare. Nu ska jag fixa en hydropress men hur vet jag tillslagstrycket på pumpen?
0 svar · 718 läst
R
RörEjMinVän: Jag är tyvärr bortrest men återkommer med en bild i början av nästa vecka
11 svar · 3,3k läst
P
Philemonkey: Tjena! Eftersom det rör som gick från hydroforen till vattenutkastaren (på utsidan av pumphuset) var så otroligt ivägen så sågade jag av det (och drog åt den medeltida kulventilen så jag inte fick en fontän i pumphuset). Skulle vilja skarva PE-slang från nån godtycklig punkt från kvarvarande stålrör/järnrör/metallrör för att få en lite mer nätt dragning. Dy på metallröret
0 svar · 779 läst
P
Pärran: Kommunen har för tredje året i rad utfärdat förbud mot vattenanvändning utomhus. Inte pga av vattenbrist utan pga att vattenverket inte orkar fylla reservoarerna. Jag tänkte därför skaffa en dränkpump till vårt numera oanvända borrhål. Hur dimensionerar man en sån anläggning? Jag vill använda den till trädgårdsbevattning, biltvätt. Ev vill jag också koppla in den till ett
0 svar · 824 läst
E
Erik_Johansson: [citat] För att gå upp i väggen som är reglad med 45x70-reglar. Så sista biten upp till tvättstället är 50mm. Var rätt länge sedan detta. :)
13 svar · 7,6k läst
·
S
sixten88: Att du har avlagringar i kökskranen är inga konstigheter. I många kommuner kan man skicka in vattenprov gratis.
2 svar · 2,3k läst
·
L
Lusardi91: Japp, hydropressen va befintlig, har redan skruvat bort den och rengjort den. Har ju bra tryck i vattnet tills det går under 3,5 bar.
2 svar · 694 läst
W
Wheelabrator: Kanske du har löst problemet redan, men annars så är det storlek 3/4 som du ska köpa. Även känd som storlek 20. Ja det är en röra det här med rörnokeri :thinking: https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-krankagla-3-4/ Finns förmodligen hos närmsta rörbutik.
1 svar · 5,7k läst
·
C
cazz: Kan svara på min fråga och det slutade med att man skrev ut ett fäste till en filter som ska gå till en pool. Så förhoppningsvis ska det bli bättre nu. [bild]
1 svar · 4,1k läst
·
S
skogstomten: Är det bra mark att gräva i så är det inga större problem. För oss passade det av olika anledningar bäst att dra genom krypgrunden och sen lägga brunnen strax utanför husknuten. Dock ligger vår "avstängningskran" 50m bort på andra sidan en väg. Höjdskillnaden dit är dessutom ca 10m. I vårt fall ligger den alltså inte vid pumpbrunnen eller ens vid vår tomtgräns.
3 svar · 2,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: HaV har gett ut allmänna råd om hur lagen ska tolkas: [bild] https://www.havochvatten.se/hav/vagledning--lagar/foreskrifter/register-avlopp/sma-avloppsanordningar-for-hushallsspillvatten-hvmfs-201617.html De nämner bara täthetsprovade ledningar. Men eftersom det är en bör-formulering finns det kanske utrymme för att om man vidtar andra mer omfattande åtgärder så kan man flytta ledningen
1 svar · 762 läst
·
Thomas59
Thomas59: Köp ett mellanstycke (skarvkoppling) för (tvätt-/diskmaskins-)avloppsslang på Biltema. Se bild nedan. Den har ytterdiameter lämplig för ca 19-20mm innerdiameter, som jag gissar att din slang har. Kapa bort delen efter flänsen och tryck in den kvarvarande delen in till flänsen i din befintliga slang. Då har du en föminskning med innediameter på ca 16mm. En slangklämma på det så är
1 svar · 4,7k läst
·
M
Murar'n: Okey. Jag ska låta det rinna ett tag och se hur resultatet blir. Fungerar det är det ju en enkel lösning
5 svar · 4,6k läst
·
O
oliverx: [bild] [bild] Jag skulle ta ut termostaten i blandaren som de gör i denna video, [MEDIA=youtube]qYxcnOP1iQw[/MEDIA] Dock så får jag inte med spindelkroppen när jag skruvar loss, utan den sitter fast i blandaren. Den verkar sitta stenhårt så jag vill inte ta i för mycket med risk för att ha sönder något. hur bör jag gå vidare för att kunna få ut resten?
0 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.