O
oliverx: [bild] [bild] Jag skulle ta ut termostaten i blandaren som de gör i denna video, [MEDIA=youtube]qYxcnOP1iQw[/MEDIA] Dock så får jag inte med spindelkroppen när jag skruvar loss, utan den sitter fast i blandaren. Den verkar sitta stenhårt så jag vill inte ta i för mycket med risk för att ha sönder något. hur bör jag gå vidare för att kunna få ut resten?
0 svar · 2,5k läst
·
D
DW79: Hej, Funderar lite på att skaffa en rörspetsbrunn med en "gårdspump", ni vet en sån där manuell man handpumpar med :) Enligt kommunen var det bara att köra utan tillstånd osv, fanns regler för avstånd till tomtgräns bara. Men de varnade för sättningar i marken. Hur stor risk är det för sånt egentligen?
0 svar · 1,2k läst
stefancrs
stefancrs: Den är från Jula, precis som pumpen. Din slang kanske inte är så bra på att suga...
2 svar · 4,0k läst
·
H
Hallerudsbo: Va långt får du ned spolslangen? Är det så långt så du kommer utanför husplattan? Om du är utanför så skulle jag gräva upp och fixa det.
5 svar · 3,7k läst
H
Huggmejsel: Hej! Dags att byta köksblandare. Den nya har Soft-PEX rör med 10 mm slätände. Nuvarande anslutning ser ut som nedan. Kopparrören har ytterdiameter 10,5 mm (10?). Diskmaskinsanslutningen kommer ju från blandaren i den nya lösningen (verkar ha en lekande mutter), så den anslutningen blir ju lite annorlunda. Men vad behöver jag för att ansluta till KV och VV rören. Enklast är väl direkt
0 svar · 3,2k läst
B
byggarns: Köpte samma fr biltema som jag ville montera ute på altanen. Har denna täckbricka https://www.hornbach.se/shop/Vaggbricka-enkel-971551-polerat-rostfritt-stal/5139857/artikel-detaljer.html fast för 16pex rör (inkommande bakifrån) men får inte ihop det. Kranens gänga går inte in i täckbrickan när jag satt in munstycket. Måste man ha en nippel eller något emellan?
2 svar · 5,0k läst
·
L
lostinsweden: Som övergång till tvätt maskin kan du ha https://www.bauhaus.se/overgangsnippel-trio-perfekta-g15 Ta en bild av hur det ser ut under där du ska koppla.
1 svar · 5,7k läst
·
Jonas 72
Jonas 72: Hur programmerar man denna för backspolning? Har endast förstått hur man manuellt backspolar.. Göingefilter J175AU
0 svar · 3,1k läst
·
H
Hadronyche: Jag har en gammal borrad brunn som jag skulle vilja använda för att vattna grönsaker etc. Hur gör jag för att komma ner i brunnen? Röret är förslutet enl. bild. Den gamla pumpen har rostat igen (har lyft bort den) och jag hade hoppats kunna skicka ner en dränkbar pump eller liknande. Tacksam för hjälp!
0 svar · 1,9k läst
·
C
corre: [citat] Ja, specifikt motsv denna gissar jag https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/pem-kopplingar/prk-koppling-452231/
20 svar · 35,7k läst
·
V
Very stable genius: [citat] Bra beslut!
7 svar · 3,0k läst
K
Kv1ck: Tack för ditt svar. Ne tanken är att den får va kvar. Så det blir endast en vakumventil i utbyggnaden. Gött att slipa dra ett hål i det nylagda taket. :)
4 svar · 1,5k läst
·
H
Harrison: [citat] Jag ÄLSKAR Cilit Bang, använder den i duschen, först sprutar man bara vatten med dusch-"mikrofonen" och sedan sprejar man Cilit Bang och gnider lite med en svamp och till sist sköljer med duschen. Jag har en engångs-handske på mig på högra handen när jag gör det, Cilit Bang är ganska starkt.
29 svar · 57,5k läst
·
Mats-S
Mats-S: Kom på en ganska viktig sak ... eftersom jag har en del annat att fixa förutom kopplingarna medans kranen är bortskruvad så måste jag sätta på 2st kulventiler ("ballofix"), jag kan ju inte vara utan vatten i flera dagar i övriga huset ... tänkte inte på det först :thinking::oops: Så vad jag förstår så bör den här kulventilen fixa jobbet och ersätta konverteringen mellan 12 -> 10
3 svar · 4,8k läst
·
ådal
ådal: Står inget på varken tapwells hemsida eller pdfen du länkade vilken storlek det är på kranpipen. Men på gardapaketet du hade med på bild så finns det 2 alternativ. M24 utvändig eller M22 invändig. Fick du inte med muttern som du ser på denna bilden? [bild] Den bör passa mellan delarna på din senaste bild. Annars är det ingen standardgänga, och då skulle du kunna dra iväg ett mail
4 svar · 1,9k läst
·
Joakim121
Joakim121: [citat] Precis det jag hoppades få klarhet i. Tack för ett grymt svar.
6 svar · 7,6k läst
·
O
Oldfart: Inte svar på din fråga men det var ett rätt patetiskt utlåtande. Kommunen är enligt § 32 i förvaltningslagen skyldiga att prestera en betydligt bättre motivering till beslutet än det där dravlet. Så här säger lagen: "Motivering av beslut 32 § Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt ska innehålla en klargörande motivering, om det inte är
1 svar · 1,8k läst
·
halper
halper: Tack! Skönt att veta att ”förminskaren” är något som finns och tur att min lokala järnhandel hade en övergångsnippel. Nu är det inkopplat!
4 svar · 5,9k läst
·
P
petererlandsson1194: [citat] Eftersom att den eventuella läckan är före er vattenmätare så kommer kommunen vara intresserad av att det inte läcker (deras vatten) Du lär ju märka om det läcker mycket genom att det dyker upp en vattenpöl någonstans. Er avstägning borde ju finnas ungefär i samma linje som grannarnas. Tyvärr så har ofta kommunen dålig koll på ventiler ibland. När jag dränerade om här
9 svar · 2,3k läst
·
Markokoistinen
Markokoistinen: Kör något rör runt, så man kan byta den om den pajar!
1 svar · 841 läst
J
Jessnet: [citat] Nej, men tror det finns något underlag i en pärm jag fick med huset. Kollar ikväll.
9 svar · 4,6k läst
N
naikon: [citat] Ah, tack, då är jag med! Logiskt att det skulle läcka in som du säger, tur att jag inte hann prova byta då. Det kan vara lite vatten kvar i botten, men det är inte så mycket så att jag skulle kalla det onormalt. Men alright, då är det förmodligen något annat som orsakar ljudnivån. Får googla runt lite och se om någon har liknande problem.
9 svar · 6,4k läst
R
roke: Aha. Vad bra att det löste sig. Då var det stopp vid beredaren som föregående sa tidigare och inte i kranen som jag trodde.
14 svar · 4,1k läst
·
P
patrikd84: [citat] Har bara stött på prisolrör, T-rör och kulventiler, inget med någon extra slang eller inställningsmöjlighet. Allt har känts väldigt amatörsmässigt, typ gängtejp på allt fast det mesta varit klämringskopplingar? Men stämmer ju att det är något litet där, som inte har någon slang kopplad till sig. Tänker att det även behövs för att kunna tömma behållaren, nu tror
3 svar · 1,3k läst
·
R
ragbrag: Hej alla kunniga! Jag har några dumma frågor. Jag funderar på att sätta in ett vattenfilter i vårt hus, då vi har höga halter järn och framförallt mangan. Blev tipsad om Atlas Filtri från Clas Ohlson av en bekant. Enligt installationsanvisningarna som jag har sett på nätet så ska man koppla på en tryckregulator (pressure reducer) innan filtret och expansionskärl efter filtret. Vi
0 svar · 2,3k läst
Z
ZipLock: Nu är blandaren bortkopplad och rören proppade. Några erfarenheter: Även om det inte ser ut så på bilderna är det trångt som fasen i underskåpet med diskhon på plats. Rören från blandaren satt rätt ordentligt fast i ballofixen, särskilt kallvattnet. Det svåra är ju att båda rören måste dras uppåt samtidigt, men blandaren sitter inte rakt ovanför och rören nedanför
14 svar · 6,6k läst
·
M
Marcussjogren: Tack!
15 svar · 5,5k läst
M
S0MMER
S0MMER: Troligtvis en backventil.
1 svar · 710 läst
·
K
Krypstocken: Tack! skall försöka byta oringen först....
2 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja det går fint. Håller du dig över två meter så följer du regelverket. Sidan 26: http://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf [bild]
1 svar · 710 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.