hej, jag har ett 12mm vattenrör om går till en gammal vattenutkastare nere i källaren, den har tidigare suttit på en uppreglad vägg som jag nu rivit. det innebär att röret och vattenutkastaren nu hänger mitt i rummet. jag har ingen användning av den så jag behöver ta bort den. Min fråga är, ska jag kapa den uppe vid taket någonstans och sedan på med klämringskoppling och en vanlig plugg i änden? Något spec att tänka på förutom att stänga av vetten och tömma röret innan kapning
Någon spec plugg/koppling jag behöver? tror det är ett gammalt kopparör. det är lite målat men ser ut att vara koppar.
bifogar även bild!
bifogar även bild!
Ja, för att undvika risk för salmonella, som kan växa till sig i rör med stillastående vatten (dock störst risk vid ljummen temperatur), så försök kapa röret så nära stam som möjligt. Har du tur sitter där redan en koppling du kan sätta en plugg i.
sitter ingen koppling, vet inte hur röret sitter fast egentligen, kan de va typ svetsat? så jag kapar så långt in jag kan, kommer kanske sticka ut 5-10 cm, är de ok`? jag ska ha just plugg för klämkoppling eller kan jag sätta på vanligt lock på kopplingen? om jag ska ha klämkopplings plugg, är det isf självklart hur den ska sitta? om någon vill så länka gärna till plugg och koppling jag behöver!B b8q skrev:
tack på förhand.
Kan vara svetsat (eller snarare lött när det är koppar), men lite ovanligt att man lött en T-förgrening?L Liljun skrev:sitter ingen koppling, vet inte hur röret sitter fast egentligen, kan de va typ svetsat? så jag kapar så långt in jag kan, kommer kanske sticka ut 5-10 cm, är de ok`? jag ska ha just plugg för klämkoppling eller kan jag sätta på vanligt lock på kopplingen? om jag ska ha klämkopplings plugg, är det isf självklart hur den ska sitta? om någon vill så länka gärna till plugg och koppling jag behöver!
tack på förhand.
10 cm avstick tycker jag är OK, det lär bli omsättning tack vare förbipasserande vatten i stamledningen.
Annars, om du väljer klämringskoppling + propp (plugg) eller en koppling med gängad huv (lock) är väl mest en smaksak. Huvudsaken att alla kommer från samma tillverkare (och i likhet med många andra här gillar jag Vatette).
Tack för info! Ska ge mig på detta i helgen tänkte jag. Nästa bekymmer är rören till tvättstället i källaren där blandaren tidigare suttit fast i en uppreglad gipsskiva. Jag ska nu fästa den i betongen men den behöver ju komma in ca 10cm till betongväggen. Kan jag lossa klämtingskopplingarna uppe vid ledningarna och ”skarva” med flex skarv eller vad man ska kalla de? Bifogar bil.
Klicka här för att svara