Jag vill gräva ner PEM-slang för att slippa ha en vattenslang liggandes till växthuset bl.a.
Jag har en 2-vägskran kopplad till ett vanligt FMM-utkast.
https://www.gardena.com/se/produkte...ar/2-vagskran-med-adapter-1-2--3-4/900876901/
Jag vill ha en likadan nere vid växthuset.
Vad för dimension behöver jag på PEM-slangen?
Vad för kopplingar behöver jag till PEM-slangen?
Det rör sig om ungefär 20m slang.
Jag har en 2-vägskran kopplad till ett vanligt FMM-utkast.
https://www.gardena.com/se/produkte...ar/2-vagskran-med-adapter-1-2--3-4/900876901/
Jag vill ha en likadan nere vid växthuset.
Vad för dimension behöver jag på PEM-slangen?
Vad för kopplingar behöver jag till PEM-slangen?
Det rör sig om ungefär 20m slang.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Bästa svaret
Har gjort samma sak i våras och det blev bra!
Om du tänkt koppla på pem slangen på 2-vägskranen så behöver du nog:
Snabbkoppling > vattenslang > snabbkoppling > krankoppling > 90 grader PRK koppling med utvändig gänga matchar krankoppling > PEM slang > PRK koppling med utvändig gänga som matchar krankoppling > krankoppling > 2-vägskran.
Jag skulle dock göra det ordentligt i växthuset och dra upp PEM > 90 grades PRK koppling > PEM > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452231/ > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452254/ > krankoppling.
Lättast är om du är i en affär där du kan matcha delarna så ser du att det blir rätt
Bifogar några bilder på sakerna och hur det blev.
Om du tänkt koppla på pem slangen på 2-vägskranen så behöver du nog:
Snabbkoppling > vattenslang > snabbkoppling > krankoppling > 90 grader PRK koppling med utvändig gänga matchar krankoppling > PEM slang > PRK koppling med utvändig gänga som matchar krankoppling > krankoppling > 2-vägskran.
Jag skulle dock göra det ordentligt i växthuset och dra upp PEM > 90 grades PRK koppling > PEM > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452231/ > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452254/ > krankoppling.
Lättast är om du är i en affär där du kan matcha delarna så ser du att det blir rätt
Bifogar några bilder på sakerna och hur det blev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen fara, har haft en pemslang i marken i 40 år som aldrig tömts. Den har aldrig frusit. Men kranen måste vara öppen. Sedan måste vattenutkastaren på väggen (husets) vara öppen och vattnet givetvis vara avstängt.
Jag grävde ned en pem-slang till vårt garage och växthus för ett par år sedan. I andra änden satte jag en luftventil på kopparröret som förser slangen med vatten och innan luftventilen satte jag en avstängningsventil (eller jag och jag, rörmokaren). Detta gör att jag kan stänga av vattnet och sedan använda kompressorn och blåsa ut det mesta av vattnet ur pem-slangen. Hittills har det funkat bra.
Så PRK-kopplingen passar rakt på 20mm PEM-slang och tappventilen? Och sen passar krankopplingen till en vanlig trädgårdsslang?Extremt skrev:
Har gjort samma sak i våras och det blev bra!
Om du tänkt koppla på pem slangen på 2-vägskranen så behöver du nog:
Snabbkoppling > vattenslang > snabbkoppling > krankoppling > 90 grader PRK koppling med utvändig gänga matchar krankoppling > PEM slang > PRK koppling med utvändig gänga som matchar krankoppling > krankoppling > 2-vägskran.
Jag skulle dock göra det ordentligt i växthuset och dra upp PEM > 90 grades PRK koppling > PEM > [länk] > [länk] > krankoppling.
Jag använde 16mm PEM slang och då passar PRK kopplingarna direkt till tappventil och krankoppling. Tror att mässing PRK kopplingar är ett måste vid detta val, vet inte om det finns plast-varianter som har yttergänga som jag använde.ThomasLindgren skrev:
Ja exakt på tappventilen som jag köpte kan man skruva av munstycket och byta till krankoppling för trädgårdsslang. Som sagt så är det mycket enklare att åka till en butik som har VVS så man ser att allt verkligen passar, tyckte det var svårt att förstå om allt skulle passa genom att bara kika på webben först.
Var och köpte lite grejer förut, får se vad som mer behövs.Extremt skrev:
Jag använde 16mm PEM slang och då passar PRK kopplingarna direkt till tappventil och krankoppling. Tror att mässing PRK kopplingar är ett måste vid detta val, vet inte om det finns plast-varianter som har yttergänga som jag använde.
Ja exakt på tappventilen som jag köpte kan man skruva av munstycket och byta till krankoppling för trädgårdsslang. Som sagt så är det mycket enklare att åka till en butik som har VVS så man ser att allt verkligen passar, tyckte det var svårt att förstå om allt skulle passa genom att bara kika på webben först.
https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pemxinv-20xr15
https://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-25m
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452254/
När jag läser detta börjar jag fundera på om det var överdrivet att gräva ner PEM32 till utkastarna 
Går i liknande tankar. Är det någon här som grävt ner ett rör och sen kört pem slangen genom det? Eller kör ni bara pem slangen rakt i marken?
Tack för snabbt svar. Hur gör man med kopplingar, gräver man bara ner dem som de är, eller har man någon inspektionslucka av något slag som man kan öppna?