Jag vill gräva ner PEM-slang för att slippa ha en vattenslang liggandes till växthuset bl.a.
Jag har en 2-vägskran kopplad till ett vanligt FMM-utkast.
https://www.gardena.com/se/produkte...ar/2-vagskran-med-adapter-1-2--3-4/900876901/

Jag vill ha en likadan nere vid växthuset.

Vad för dimension behöver jag på PEM-slangen?
Vad för kopplingar behöver jag till PEM-slangen?

Det rör sig om ungefär 20m slang.
 

Bästa svaret

Har gjort samma sak i våras och det blev bra!

Om du tänkt koppla på pem slangen på 2-vägskranen så behöver du nog:
Snabbkoppling > vattenslang > snabbkoppling > krankoppling > 90 grader PRK koppling med utvändig gänga matchar krankoppling > PEM slang > PRK koppling med utvändig gänga som matchar krankoppling > krankoppling > 2-vägskran.

Jag skulle dock göra det ordentligt i växthuset och dra upp PEM > 90 grades PRK koppling > PEM > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452231/ > https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452254/ > krankoppling.

Lättast är om du är i en affär där du kan matcha delarna så ser du att det blir rätt :)
Bifogar några bilder på sakerna och hur det blev.
Vattenledningsarbete vid husvägg med uppriven mark, slingrande PEM-slang och trädgårdsslang nära grävd ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PEM-slang och VVS-komponenter för installation inklusive 2-vägskran och PRK-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenslang upprullad på slangvinda med kopplingar och en 2-vägskran monterad på stativ vid växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marsman80 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Hur löser du att få ut vattnet inför vintern?
Stor risk att vatten i slangen fryser.
 
Ingen fara, har haft en pemslang i marken i 40 år som aldrig tömts. Den har aldrig frusit. Men kranen måste vara öppen. Sedan måste vattenutkastaren på väggen (husets) vara öppen och vattnet givetvis vara avstängt.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Jag grävde ned en pem-slang till vårt garage och växthus för ett par år sedan. I andra änden satte jag en luftventil på kopparröret som förser slangen med vatten och innan luftventilen satte jag en avstängningsventil (eller jag och jag, rörmokaren). Detta gör att jag kan stänga av vattnet och sedan använda kompressorn och blåsa ut det mesta av vattnet ur pem-slangen. Hittills har det funkat bra.
 
  • Gilla
Michael Samuelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar också "blåsa ur" min nedgrävda slang för "sommarvatten" i trädgården med tryckluft. Har fungerat hur bra som helst nu i över 20 år.
 
Extremt Extremt skrev:
Har gjort samma sak i våras och det blev bra!

Om du tänkt koppla på pem slangen på 2-vägskranen så behöver du nog:
Snabbkoppling > vattenslang > snabbkoppling > krankoppling > 90 grader PRK koppling med utvändig gänga matchar krankoppling > PEM slang > PRK koppling med utvändig gänga som matchar krankoppling > krankoppling > 2-vägskran.

Jag skulle dock göra det ordentligt i växthuset och dra upp PEM > 90 grades PRK koppling > PEM > [länk] > [länk] > krankoppling.
Så PRK-kopplingen passar rakt på 20mm PEM-slang och tappventilen? Och sen passar krankopplingen till en vanlig trädgårdsslang?
 
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Så PRK-kopplingen passar rakt på 20mm PEM-slang och tappventilen? Och sen passar krankopplingen till en vanlig trädgårdsslang?
Jag använde 16mm PEM slang och då passar PRK kopplingarna direkt till tappventil och krankoppling. Tror att mässing PRK kopplingar är ett måste vid detta val, vet inte om det finns plast-varianter som har yttergänga som jag använde.

Ja exakt på tappventilen som jag köpte kan man skruva av munstycket och byta till krankoppling för trädgårdsslang. Som sagt så är det mycket enklare att åka till en butik som har VVS så man ser att allt verkligen passar, tyckte det var svårt att förstå om allt skulle passa genom att bara kika på webben först.
 
Extremt Extremt skrev:
Jag använde 16mm PEM slang och då passar PRK kopplingarna direkt till tappventil och krankoppling. Tror att mässing PRK kopplingar är ett måste vid detta val, vet inte om det finns plast-varianter som har yttergänga som jag använde.

Ja exakt på tappventilen som jag köpte kan man skruva av munstycket och byta till krankoppling för trädgårdsslang. Som sagt så är det mycket enklare att åka till en butik som har VVS så man ser att allt verkligen passar, tyckte det var svårt att förstå om allt skulle passa genom att bara kika på webben först.
Var och köpte lite grejer förut, får se vad som mer behövs.
https://www.bauhaus.se/prk-ventilfaste-pemxinv-20xr15
https://www.bauhaus.se/pem-slang-o20mm-25m
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/kul-tappventiler/tappventil-452254/
 
När jag läser detta börjar jag fundera på om det var överdrivet att gräva ner PEM32 till utkastarna :)
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Sett till jobbet att gräva ner den så är ju den hundralappen extra det kostar med 32mm istället rätt billigt den dagen du inser att du behöver det extra flödet/trycket.
 
J Jensa86 skrev:
Sett till jobbet att gräva ner den så är ju den hundralappen extra det kostar med 32mm istället rätt billigt den dagen du inser att du behöver det extra flödet/trycket.
Jag är nöjd med trycket direkt från kranen, annars finns ju högtryckstvätt.
 
Går i liknande tankar. Är det någon här som grävt ner ett rör och sen kört pem slangen genom det? Eller kör ni bara pem slangen rakt i marken?
 
Läggs direkt utan någon extra kanalisation.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Hur gör man med kopplingar, gräver man bara ner dem som de är, eller har man någon inspektionslucka av något slag som man kan öppna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.