Vi har borrad brunn. Jag har funderat en del på om vi borde bryta strömmen till den när vi är borta för att minska risken för vattenskador.

Är det bara dumt tänkt eller kan man lösa det på något smart sätt? Vi har inget larm att styra med men tänkte att det borde gå att lösa enklare än så.

Vad är definitionen på bortrest?
Och varför ser du skillnad på borrad brunn kontra kommunalt?

Jag har kommunalt vatten och brukar stänga av om vi är borta mer än några dagar...
Tänker att det är bra att motionera ventilen också....

Gissar på att 99% eller flera inte stänger av sitt vatten i lägenhet/villa.

Ah, sorry. Menade bara att det är enkelt att bara bryta strömmen till pumpen i och med egen pump.
Det bästa vore väl att det är avstängt så länge man inte är hemma tänker jag men man vill ju helst att det ska gå per automatik.

Svaret blir, gör det du känner dig trygg med och fungerar praktiskt om du har en strömbrytare.
Däremot skulle jag inte göra motsvarande om det är dvärgbrytare/säkringar.

Även jag hör till dem som är hyfsat nitisk med att stänga av vatten. Vatten till disk- och tvättmaskin är alltid av, utom precis när det behövs, och vatten in i huset (kommunalt) stängs av när jag åker bort i mer än ett par dagar. Gjorde så även när jag bodde i bostadsrätt. De som vi köpte vår första bostadsrätt av var ett äldre par som hade jobbat på försäkringsbolag i stora delar av sina liv, och de sa att om alla gjorde så kunde försäkringspremierna sänkas ganska drastiskt.

Väcker liv i min egen tråd igen.
Ska byta ytterdörr i höst och har köpt till ett Yale Doorman. Finns det något smidigt sätt att bryta strömmen med ett sånt?

Hej
Varför inte montera in en Vattenfelsbrytare? en från Uponor eller Vatetts då behöver du inte tänka på att slå av strömmen dom sköter det själva .
Hör med ditt försäkringsbolag vissa ger bidrag för att montera in en +reducering av premien.

Tror att bryta strömmen är fel väg att gå. Jag antar att du har en hydrofor/hydropress efter pumpen så även om pumpen inte kan gå så finns ju potential att det kan komma mycket vatten ändå vid läckage. Det du borde göra är ju att stänga en kran så att inget vatten kan komma ut om det blir läckage efter kranen. Brukar alltid finnas en kran efter hydrofor/hydropress, om du inte vet var det finns en sådan så är det ju också bra att hitta den så att du snabbt kan stänga av vattnet om det blir läckage när du är hemma.

Jag trodde inte att vattenbrytaren var helautomatisk men det verkar ju finnas olika varianter.

Jag tänkte att det här var i princip en gratislösnlng. Visserligen kommer den lilla hydroforen trycka ut en del men det är ju ingenting jämfört med om pumpen matar på i några dagar om man har oturen att vara bortrest just då.
Nåja, får kanske tänka om:)

I ditt fall... finns det något som alltid är på när ni är hemma. Tex hallbelysningen så låt pumpen också få samma styrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.