Vatten & Avlopp
Johannes456: Jag har en djupborrad brunn som inte används på tomten då förra ägaren kopplade på kommunalt när pumpen dog. Är helt ny på detta ämnet och det märks förmodligen med dumma frågor.. :rofl: Nu vill jag ha igång brunnen för bevattning osv då det varje sommar nu är bevattningsförbud på det kommunala vattnet. Vi sår gräsmatta i år och förbudet kom nu i veckan.. Igår drog vi upp
ricebridge: Hellre en schysst överenskommelse som alla kan leva med och fortsätta att vara goda vänner än millimeterrättvisa. Och se förihelafriden till att få ner överenskommelsen på papper för ordningens skull och där alla får var sitt exemplar med allas underskrift på, så minskar risken för bråk i framtiden. Jag kan personligen tycka att lite el inte är sådär rasande mycket att bråka
Totte_S: Kungligt! Tack för det, precis den sorts svar jag önskade!
-Sudden-: Jag gjorde så här https://www.byggahus.se/forum/threads/baenkdiskmaskin-i-sommarstuga-utan-rinnade-vatten.280720/ funkar hur bra som helst. Nu har jag grejerna i ett skåp utomhus
Csms: Hej. Har en rensbrunn för dagvattnet som varit dold. Vill få upp den i nivå med marken och sätta på brunnslock men har ingen aning om vad jag ska leta efter. Finns det någon sorts del man kan sätta på som kan smalna av själva brunnsröret så man sedan kan ha ett litet mindre lock - och hur får man upp det till markhöjd? (Verkar inte som det finns något kvar att dra i i själva
Luc Reiner: Har provat biltema kopplingar och de är inte pålitliga! Det är bättre att betala mer för kvalité så du slipper risken att behöva göra om jobbet. Och jag har testat både gängtejp, lin och loctite. Gängtejp behöver man linda otroliga mängder varv, loctite måste få tid på sig att härda innan vattnet får flöda men lin och pasta är i en helt annan liga: bara kleta pastan på
Staffans2000: Själv har jag 50,mm. i slutet och det fungerar finfint. Så gissningsvis går 32mm. bra också. Men någonstans finns finns naturligtvis en gräns. Staffan
anders07: Fungerar denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-t-ror-28xr25invx28/ Ihop med denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kopplingsset-25x3-0-3-7/ Vatette verkar inte ha någon T-koppling. Ska skarva PEX 25x3 mot ett R25 avstick.
jonaserik: [citat] Finns ingen backventil normalt vid någon pumpanordning, den sitter botten på en brunn, man kan sätta en uppe om det i hålet/brunnen är otät för att slippa lyfta allt.
anders07: Hej, Börjar tappa modet med att få frikylan inkopplad och har nu beställt kopplingar i tre omgångar och har fortfarande inte fått det rätt... Finns någon firma i Stockholmsområdet som släpper in privatpersoner där man kan hitta mer dimensioner som inte finns på vanliga byggvaruhuset?
Totte_S: Jag efterlyser tips på beprövade munstycken till vanlig vattenslang som ger så hård och tunn stråle som möjligt. Inte nödvändigtvis gardenakompatibel.
OlaF: Jag får det till att det helt enkelt är PEX slang och att jag behöver en sådan här https://www.bauhaus.se/koppl-set-pex-r15-15x2-5 och så något med R15 utvändig gänga för att komplettera halvkopplingen.
jesper---: Som rubriken lyder, är det möjligt? Det är bara omkring 4 meter totalt i rör men jag undviker helst mer eldragning. 15mm diameter.
Svampe: Vi reglade ut underskåpen 70 mm och gjorde sen en hylla i bakkant så att vi kunde använda standardbänkskivor. Överskåpen skruvade vi direkt mot väggen så att de inte går så långt ut över bänken som är modernt nu utan de sitter som det var vanligt förr när överskåpen var 8-10 cm grundare
Pärran: Brunnen har inte nyttjats på många år och tillrinningen är inte direkt bra längre.
Vector: Mitt borrhål gick på 70000 ish. Då borrande jag 30m i mark ( foderrör) 100m i berg, sprängning av borrhål och pump å hydropress. Så dyker man på berg direkt och har vatten efter 60m i berg så ska det bli bra mycket billigare
Hep: Om det inte är dubbelgips, för då måste man byta raggarsmällen mot Kapten Kirks berömda dubbelknytnävesbackhand. Annars håller jag med övriga - bara att använda lite lagom med våld för att ”se” genom en gipsvägg. [MEDIA=youtube]Z1eFdUSnaQM[/MEDIA]
Wenyen: :crysmile: Jo, duschen är faktiskt konstant i när jag duschar. Tack för all input
fixarpelle: [citat] En tvättmaskin är väl ca 85cm hög och tvättmaskinavlopp ca 37cm vilket ger en maxhöjd ca: 46cm, och man vill ha tvättmaskinavloppet lite lägre. Kanske bör gå ut ca 25cm över golv som vid diskbänken. Jag trodde det fanns ett standardmått på höjd över golv men det kanske det inte gör. Jag köper nog just det tvättmaskinavloppet fast 40mm då det var rätt billigt hos
Krilleman: Det är väl klokt att fortsätta med Alterna då. https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_212_8759492.pdf https://www.vvsobygg.se/sortiment/badrum/handukstorkar/ventiler-och-elpatroner-till-handukstork/alterna-lusso-l1-reglerventil.html [bild]
Claes Sörmland: [citat] Ungefär. Det är ju inte bara bostadsrättsföreningens sak bara att bedöma utan du måste också följa BBR. Vanligen finns det två lösningar som är OK. En är den du har, en kåpa som kopplats till ett centralt ventilationsystem. Den andra lösningen är ett separat frånluftdon nära taket i köket och sen en spisfläkt med ett fettfilter/kolfilter som snurrar runt luften i
Nickvald: Nu går jag i renoveringstankar, där köket ska få sig en omgång. I planeringsfasen visar det sig att platsen som diskmaskinen kommer göra sig bäst på är precis framför vatten och avloppet. Planen är att ha en aningen djupare bänk och ställa diskmaskinen framför. På vattenledningarna sitter nu ballofix, liten förlängning, blandarens rör. Det känns olustigt att behöva stånka
hans lindquist: Behöver fixa en avloppsanslutning för tvättmaskin. Genom källarutrymmet, där jag ställt tvättmaskinen, går längs väggen ett grovt plastavloppsrör med avskruvningsbar renslucka. Jag tänker borra ett lagom stort hål i rensluckan (plast) och skruva fast en gängad rörstump av rostfritt eller brons med brickor och gummi - eller lindrev som tätning. På rörstumpen ansluter jag
GrävlingsMjölk: Hej! Tycker ditt andra inlägg är rimligt. Men du kan kanske få tag i någon gammal vägtrumma i plast som du kan dela i två?
eembretsen: Har en vattenutkastare mitt i trädgården. Ett vattenrör med kran och utkastare som kommer upp ur marken och bredvid det så sitter det ett 4-kants järn som man stänger av vattnet med inför vintern. När jag köpte huset för 3 år sedan så sa tidigare ägaren att man alltid var tvungen att stänga av ventilen i marken med 4-kants järnet eftersom att det blev vattenläcka i marken annars.