45 829 läst ·
23 svar
46k läst
23 svar
Vad är ett rimligt pris, byte avloppsrör från huset till gatan
Tänkte ställa frågan här då det verkar ta en väldans tid att få in offerter nu i semestertider och samtidigt lär de krydda dessa något mht just semestertider.
Avloppsröret som går från vår fastighet ut till kommunens på gatan har spruckit ca 3-4m ut från huset enl dom som spolade rören och filmade, troligen stenras i röret och deras rekommendation var då såklart att gräva upp och byta.
Vårt största bekymmer är att vi har en helt ny altan (3v gammal) som står längs med husväggen och ca 6m ut. Tror ni det finns någon som helst möjlighet att slippa riva ner hela altanen? Tex genom att lägga i ett rör i befintliga röret om man lyckas få bort det som sitter fast via en utgrävning precis vid altanens slut?
Vad har ni fått betala för liknande projekt? Om man behöver gräva från husvägg till gatan så är det ca 15meter. Då vi har källare borde djupet på grävningen va ganska många meter närmst huset.
Övrig info
Huset är från 1953. Gjutjärn inne, spolarna sa gjutjärn även ut till gatan men borde väl va betong. Bor i en förort till Stockholm.
Vad tror ni det kostar om man inte gör något själv? Precis haft ryggskott.
Avloppsröret som går från vår fastighet ut till kommunens på gatan har spruckit ca 3-4m ut från huset enl dom som spolade rören och filmade, troligen stenras i röret och deras rekommendation var då såklart att gräva upp och byta.
Vårt största bekymmer är att vi har en helt ny altan (3v gammal) som står längs med husväggen och ca 6m ut. Tror ni det finns någon som helst möjlighet att slippa riva ner hela altanen? Tex genom att lägga i ett rör i befintliga röret om man lyckas få bort det som sitter fast via en utgrävning precis vid altanens slut?
Vad har ni fått betala för liknande projekt? Om man behöver gräva från husvägg till gatan så är det ca 15meter. Då vi har källare borde djupet på grävningen va ganska många meter närmst huset.
Övrig info
Huset är från 1953. Gjutjärn inne, spolarna sa gjutjärn även ut till gatan men borde väl va betong. Bor i en förort till Stockholm.
Vad tror ni det kostar om man inte gör något själv? Precis haft ryggskott.
Vet inget om kostnader, men behöver de riva gatan med återställning, blir det såklart dyrare.
Ligger den rasade biten på din fastighet eller kommunens? Fråga kommunen vem som ansvarar för vilken del av ledningen.
Gick ledningen sönder pga altanbygget?
Ligger den rasade biten på din fastighet eller kommunens? Fråga kommunen vem som ansvarar för vilken del av ledningen.
Gick ledningen sönder pga altanbygget?
Nej inga mätare, enbart förbesiktigat och markerat upp sprickor som va innan, röret var sannolikt inte i gott skick innan men sprängningarna gjorde det nog inte bättre mht att hela huset skakar då och då. Hur som funderar vi mest över hur mkt det kan tänkas gå på och om någon tror att det är möjligt att rädda altanen trots att raset i röret är under altanen.
Om pris tror jag så här:
Grävare en fm för att ta upp gropen. Vad kostar liten maskin + grävkille?
Rörmokare en em för att koppla rören. 6000 kr-ROT
Grävare en fm för grovåterställning. Vad kostar liten maskin + grävkille?
Grävare en fm för att ta upp gropen. Vad kostar liten maskin + grävkille?
Rörmokare en em för att koppla rören. 6000 kr-ROT
Grävare en fm för grovåterställning. Vad kostar liten maskin + grävkille?
Behövs ingen rörmokare till o koppla avlopp, det gör anläggarenClaes Sörmland skrev:
Tror ni det är möjligt att behålla altanen som är byggd för 3v sen? Om man gräver under? Eller rasar det för lätt då? Marken är jord, grus å sten.
Ovan förslag på pris å tidsåtgång låter rimligt, svärfar tror på 100tkr men jag hoppas han är helt ute och cyklar.
Ovan förslag på pris å tidsåtgång låter rimligt, svärfar tror på 100tkr men jag hoppas han är helt ute och cyklar.
Ja de är svärfar verkligen.
Det är max 2-3dagars jobb med reservation för lite motgångar,med å stötta altan mm.
Vi Gjorde det på en dag hemma hos mig, med liknande förutsättningar, förutom altanen. med en inhyrd maskinist å 16tons grävare, å jag fick leka grovis å byta rören. Som nån skrev tidigare. Byt även vattenledningen när du en då gräver upp. Materialet är inte många tusenlappar ink nytt grus.
Det är max 2-3dagars jobb med reservation för lite motgångar,med å stötta altan mm.
Vi Gjorde det på en dag hemma hos mig, med liknande förutsättningar, förutom altanen. med en inhyrd maskinist å 16tons grävare, å jag fick leka grovis å byta rören. Som nån skrev tidigare. Byt även vattenledningen när du en då gräver upp. Materialet är inte många tusenlappar ink nytt grus.
Om du ska in 6m under altanen lär det dra iväg i pris. Antingen handgräva(vilket troligen är uteslutet då ni ska ner under källarnivå) eller grävsug. Detta är ganska effektivt om materialet i marken är grusigt utan för mycket stor sten, men kostar en hel del. Sen ska det återfyllas också och det är ett väl så stort jobb under altanen.
Kolla upp om ni kan gräva fram skadan och byta rören från altanen och ut till kopplingspunkten i gatan och relina under altanen. Detta bygger på att rören inte är helt slut men brukar funka.
Kolla upp om ni kan gräva fram skadan och byta rören från altanen och ut till kopplingspunkten i gatan och relina under altanen. Detta bygger på att rören inte är helt slut men brukar funka.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Lite synd att ni började i fel ände.
Man ser till att allt under mark är bra innan man bygger lyx att sitta på.
Men nu är det redan gjort.
Men som sagt man måste troligt handgräva en del under altanen få maskinen inte kommer under, ( beror på djup som röret ligger på ).
Det är väl handgrävningen som tar tid.
Bytte själv 30 m rör ut till tomtgräns hos mig.
Hyrde en maskin 1500 kr och grävde.
Passa på att byta vattenservis när jag ändå grävde upp.
Prova själv om du är händig, för att köra grävare är kul.
Jag hyrde maskin för min 1,7 tons maskin blev liten till dom 30 m som skulle grävas upp.
Jag la max 5000 på bytet.
Låter du någon annan göra det så får du säkert räkna 2 st i 2-3 dagar plus rör och hyra av maskin.
Men 100 tusen kan du inte va i närheten av.
Man ser till att allt under mark är bra innan man bygger lyx att sitta på.
Men nu är det redan gjort.
Men som sagt man måste troligt handgräva en del under altanen få maskinen inte kommer under, ( beror på djup som röret ligger på ).
Det är väl handgrävningen som tar tid.
Bytte själv 30 m rör ut till tomtgräns hos mig.
Hyrde en maskin 1500 kr och grävde.
Passa på att byta vattenservis när jag ändå grävde upp.
Prova själv om du är händig, för att köra grävare är kul.
Jag hyrde maskin för min 1,7 tons maskin blev liten till dom 30 m som skulle grävas upp.
Jag la max 5000 på bytet.
Låter du någon annan göra det så får du säkert räkna 2 st i 2-3 dagar plus rör och hyra av maskin.
Men 100 tusen kan du inte va i närheten av.