Vatten & Avlopp
Allmänobildad: Bygg på den väggen med 28/34/45 mm så att bockfixturerna får plats. Annars är det väl ingen fara med värmerör i ytterväggen. När det är kallt ute så är ju rören varma och frostskyddade
Svampe: När vi la ner nytt avlopp så ville jag ha ett avlopp som inte kräver massor med kemikalier eller el om möjligt och så lite skötsel som möjligt. Vi hade tur att kunna lägga ner infiltration, men innan vi bestämde oss för det tittade vi på lite olika andra lösningar som jag tycker verkade intressanta och som kanske kan passa er. Trekammarbrunn med markbädd - i princip en mänskligt
zet: Hej, jag har en dagvattenbrunn utanför mitt hus som är placerad på ett ställe där den knappt har funktion,(vet inte hur man tänkte när man placerade den där). Jag vill inte röra den utan vill istället placera en ny en bit bort (ca 6-7m) och koppla den nya med den befintliga. Någon som kan vägleda mig på hur jag kan göra och vad jag bör tänka på. Mvh
zingo: Har upptäckt något underligt sedan jag flyttade manometern från att ha suttit före hydroforen till att den nu sitter efter hydrofor och tryckvakt (för att det inte gick att koppla annorlunda just i det trånga utrymmet). Pumpen slås av som den ska då trycket gått upp till 5-6 bar och jag hör att den stannar. Men därefter fortsätter manometern sakta upp till 8-9 bar innan den stannar,
Daniel 109: Är det inte skydd till hydraulkopplingar? En del till han och en till honkopplingen.
mikewse: Intressant! Haha, ständigt denna engelska tumgänga och nu alltså i ännu en variant British Standard Pipe som skiljer sig lite från de andra.:D Danfoss-brytaren för 469:- på Hornbach kändes förresten som ett kap. Gediget byggd och jag gillar att den har ett på/av-reglage på sidan så vem som helst snabbt hittar hur man kan stänga av pumpen.
jonaserik: På nästan alla blandare sitter sil ( perlator ) , kolla upp dom, gängas loss, i duchblandaren sitter det 2 silar, en på kall och en på varm i röret som är skruvat mot fästet i väggen, det sistnämnda så måste inkommande vatten stängas om det inte finns ventiler.
tinawahlin: [citat] Aha! Gas skulle det ju kunna vara. Styrelsen har dessvärre rätt dålig koll, det är sju hus med många hushåll, alla husen är byggda olika år och har renoverats i omgångar.. Jag ska prata med dem såklart men har inte så stora förhoppningar om att få ett snabbt svar.
bettet: Ja, det verkar ju rimligt. Antar att mässingshylsorna är hårdare än koppardito.
monken90: [citat] tack för svaret! Ska kolla upp detta med kopplingarna! måste tyvärr vattna i början på gräset här nu men ska lägga fiberduk på och vattna så lite som möjligt! Tack för alla tips
Mackan110: hej det är så att man har flyttat ut till gamla sommarstugan och bor där nu året runt och tidigare har vi alltid stängt av vattnet på vinterhalvåret när vi inte är där. Nu när vi bor här året om så har vi på vattnet och har nu märk att det blivit en doft av vattnet samt man ska se små svarta "prickat" i vattnet (främst när man kokat). Så har gjort ett vattenprov och fått
V.T: Hej, Har ni någon aning om vad detta kan vara under brunnslocket? Det är nämligen på min parkeringsplats som jag vill fylla upp med grus (markduk + 0-32 + 0-18). Kan det vara den gamla avloppsanläggningen? Det är tre öppningar, bara två syns på bild
eiisaapeittää: Hej. Jag har under en period sett att det kommer en hel del svarta flagor I dricksvattnet som sätter igen silar I alla kranar. Pumpen och hydroforen är ca 50 år gamla och borde egentligen bytas till något fräschare men efter lite felsökning så verkar det som om flagorna kommer från ledningen ner till den grävda källan. Ledningen är ett plast (PVC?) rör som förmodligen inte är mycket
JohanBirgerJonsson: [citat] Ok det låter som en bra ide, ska åka till VVS butik och göra det idag. Tack!
ZipLock: Problemet löst! Man behövde inte göra något mer än ta i hårt och skruva medurs. Jag kollade när en rörmokare stängde ventilen och han sade att den typen ofta fastnar och man då får ta i lite extra.
angsvag: [citat] Tack för hjälpen!
GoC: Stopp som man rår på med vaskrensare är oftast i vattenlåset eller strax där efter. Jag tror nog du har lite kraftfullare stopp än så då du redan rengjort vattenlåset. Så en sådan liten fjäder för en tjugondel av vad det troligen kostar att anlita en rörmokare, kan det oavsett vara värt.
useless: Blandningsventilen kanske har börjat kärva? Känn på inkommande och utgående rör på ventilen om det är där värmen försvinner.
matssoderlindh: Behöver en ny påfyllningsventil till en Parca Opal årsmodell 1996. Verkar stört omöjligt att ens hitta någon information om den modellen. Det enda jag hittar är denna men det är 15 eller 20 mm gäng https://www.lksystems.se/sv/sok/lk-684-reservdelssats-_77747373.aspx Det jag mäter upp på den gamla verkar vara M20 med 1,5 mm stigning. Vart hittar man en sådan? [bild]
tergo: sitter troligen ett gummi membran under den vita plasten som kanske behöver bytas det ser ut på bilden som att man kan lossa den genom att vrida den kolla så den svarte klumpen kan röra sig upp och ner
Stefan1972: Vad är det mellan pip och kranhus då? Nåt är det ju där..........
Byggtankar123: Har en Gustavsberg utomhuskran som droppar via dräneringshålet om jag vrider på flödet med stoppar det via ventil på slangen. Dvs ligger på tryck över kran. Har bytt båda oringarna men samma fel. Vad kan det annars vara? https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/633344_Utomhuskran_Print_GBG_1710.pdf
NyaVillaÄgaren: Tack! Vi har pratat lite med grannen också om detta och det kan bli så att vi får installera filter. Tycker säljarna borde haft problem med detta dock (om de inte tog med sig filter).
J-O: [citat] Perfekt, tackar för svaren. Kikade på fördelaren med avstängningar, verkar riktigt smidigt och smart [bild] En sådan? Lin och locherpasta på R20 delen? Förmodligen är lösningen inte enligt säker vatten, skulle nog behöva dra om i hela huset om man skulle få till det. Men tar hellre en avvikelse i köket än i badrummet.
ilcretzzo: Hej! Har har nyligen köpt ett hus och här finns borrad brunn och en sådant Wellmate WM60 hydropress. Har märkt att manometern som är monterad på rördelssats visar alltid 0. Är det normalt? Har inte märkt något problem med vattentrycket än så länge men samtidigt om det var så med tryck 0 från början vet jag inte hur ett "normalt vattentryck" ser ut i till exempel min
tobben87: @Krilleman Enligt specarna så hydromixen att blanda allt ifrån Min. 10 °C/Max. 35 till Min. 35 °C/Max. 65 °C beroende på modell. Då tolkar jag det som att den inte kan blanda rent kallvatten, utan alltid skvätter i en liten bit varmvatten. Då blir de lite dyrt å vattna gräsmattan med varmvatten :D @Vector Den där såg intressant ut, ska kolla på den. Så slipper man massa lösa delar.
Aprikos: [citat] Okej det var en bra poäng! Då blir den ingen Ido Gloss då. lutar åt att jag köper en Gustavsberg då och chansar
nonnos: Förbereder avlopp för toalett och dusch och u drar om det räcker att infästa avloppet vid genomföringar i golvbjälkarna samt där wc-röret kommer upp eller behövs kortlingar som man fäster förgreningarna i? [bild] [bild]
Elaine.B: Vi har ett avlopp, som är anslutet till ytterligare 2 fastigheter och som mynnar ut i en brunn med pump, som suger avloppet vidare till huvudstammen. En av fastigheterna har rivits och ersatts med ett större hus, med fler personer i hushållet. Så vi har nu fått problem, då vi tydligen inte har någon luftare installerad i huset, (vattnet sjunker långsamt i toan när vi spolar). För att