Har lågt vattentryck på andra våningen ca 4 ggr om året. Hur enklast fylla på luft? Mätaren står på 3bar nu. Djupborrad brunn med dränkt pump. Kan man montera en ventil som justerar luftrycket själv?

Om du har en vanlig hydrofor så behöver den fyllas på med luft 1-2 ggr/år.
Luftmängden påverkar inte trycket som sådant utan avgör hur långt det går mellan intervallerna när pumpen fyller på med nytt vatten. Lite luft göra att pumpen slår till och från ofta (trycket åker jojo).

Det som avgör dåligt tryck är det lägre inställda värdet på tryckgivaren. Om man behöver ha ett högt lägsta tryck så behöver man ha en stor hydrofor då skillnaden mellan högsta och lägsta värde ofta blir mindre iom att pumpen inte kan leverera hur högt tryck som helst.

Jag kan tänka mig att 3 bar ligger i närheten av nedre tryckgräns om man vill ha hyfsat vattentryck på ovanvån.

Min pump spelar mellan ca 2.2 - 4.4 bar (nedre resp övre tryckgräns). Vi har bara vatten på markplan. 2.2 bar är lite i minsta laget, men ju mer den höjs desto oftare får pumpen gå, och det vill man/jag inte. Vi har en 150 l hydrofor. Hade vi haft en 300 l hade man kunnat höja den nedre gränsen lite till.
Vår pump ger teoretiskt 4.7 bar, men i praktiken i vår anläggning landar det på ca 4.5 bar. Sätter man det övre tryckgränsvärdet för nära pumpens så finns risken att pumpen aldrig stängs av.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.