Vatten & Avlopp
bettet: Det är denna skruv som, tillsammans med den ihåliga skruven som dragstången till lyftventilen går igenom, håller fast blandarens underdel med anslutningar till blandarhuset. Man behöver ju kunna ta bort den undre delen med anslutningsrören för att kunna montera blandaren på tvättstället.
Kretikos: [citat] Japp! Borde inte vara allt för svårt att få till en enkel öppning på stsndardskåp.
tommib: Det är väl en vettig inställning. Den lägre siffran är vid vilket tryck pumpen startar och den högre är när den stannar. Således är det låga trycket det lägsta du har vid kranen. Två bar är helt ok så länge du inte ska driva stora vattenspridare.
Mikael_L: Du väljer nog bra så. Själv har jag uponor i alla väggar (15x2,5 /25 skyddsrör) och uponors väggbockfixturer. Men det beror mest på att jag började med uponor av mig idag glömd anledning. Men för enkelhetens skull fortsatte jag med uponor även på övervåningen nu sist. Skulle jag välja idag tror jag att jag skulle rakt på krilles tips, LK och då 16mm alupex för det lägre
leifherlin: Tackar för alla förslag. Nu ligger det markduk och makadam över brunnen och trädäcket är påbörjat.
mexitegel: Tänk bara på att du utför enligt säkert vatten utan dolda skarvar osv. Jag ska göra en liknande manöver hos oss och där kommer det bli rör i rör som jag fäster upp i taket på montageprofiler eller rörsvep.
oscarwww: [citat] [citat] Ungefär som när folk tapetserar in kopplingsdosor hehe, nåja sista nöten är inte född ännu.
anders07: [citat] Ah, planadapter! Då lärde jag mig något nytt, tack!
pjodden: Jag svarar mig själv med vad jag kommit fram till (och lite nya funderingar:D). Såg att många läst men inte svarat så jag tänker att det är fler som intresserade av detta. Det finns tydligen ett specialverktyg för att fräsa ned väggdosan till ca 2mm utanför kakel. Kanske att man kan klara sig utan detta om det bara är ett enstaka montage, men ev ska vi göra om två duschar till och
Bernieberg: [citat] Egentligen ska det nog vara samma dim på luftningen som största röret som betjänas men jag satte själv tretum för att lufta fyrtum då det var svårt att få fram större rör hela vägen. Om du menar hålsåga dig genom golvbjälkarna i det gröna alternativet så är det möjligt att göra men kräver lite betänksamhet. Beroende på konstruktion och dimensioner kan man behöva
Rabbithole: Täta hålet med något och fyll upp med betong så brunnen är helt täckt och sen flytar du över allt
jonaserik: Pumpgrop ? då ska pumpen stå så långt ner som möjligt med en duk i botten samt lite makadam som pumpen står på, lämpligt med en pump med flotör ( inte nivåvippa ) . Vart ska vattnet ta vägen som pumpas ?.
jonaserik: [citat] Det finns många typer av nivåvakter kolla här https://www.google.com/search?q=niv%C3%A5vakt+sluten+tank&oq=n&aqs=chrome.0.69i59j69i57j0l3j69i60l3.1909j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Lutaa: Någon som har erfarenhet av skifferolja i borrad brunn? Köpt en kåk med vattenprover som var godkända...Nu är det sannolikt så att jag får upp skifferolja i den två år gamla borrade brunnen. Enligt företaget som installerade avhärdning+sedimentfiltrering för 1.5 år sedan, är det troligt att oljan täpper igen filtermassorna och jag bör byta till annan lösning. Har idag ett
Stefan1972: Är det nytt eller gammalt? Förr tillbaks kunde säkerhetsventilen sitta ganska långt bort från beredaren. Ofta så långt bort att den inte relaterades till beredaren alls och många visste inte ens vad det var för nåt som satt där och vad den var till.......
Claes Sörmland: Man kan ju gissa att den här övergången från gjutjärn (är det va?!) till plast inte är helt gastät och genererar lukt: [bild] Annars brukar det vara anslutningen i golvet av WC och handfat som läcker. Inte sällan har man använt sanitetskitt och inte fått det tätt.
Nevada2: Alright tack för bra svar! Ska kolla om dey står namn när det blir aktuellt att riva ut sen.
cameljointen: Pumpen sitter i ett fritidshus så den används inte så mkt. En helt ny vore tryggast men det kostar ju på att ersätta med en av liknande kvalité. Vad mer kan egentligen gå sönder på en sån där pump, känns som en pansarvagn med grymt bra motor
Staffans2000: [citat] Joxa inte till det. Raspa rent så gott du kan med en Morakniv. Värre är så är det inte. Staffan
crazytok: Någon som vet var man bäst handlar (utbud och pris) pem kopplingar och mässingkopplingar i 3/4” samt 1” i Göteborg med omnejd?
Lenitas: Vi har haft en rörläggare som har bytt alla avlopp, i samband med syllbyte. Han satte avluftare i kök, TV-stuga, toalett och badrum. Helt enkelt där vi har avlopp. Tidigare satt avluftaren genom huset upp genom taket. Efter detta, har vi problem med avloppet. Vi har 3-kammarbrunn med infiltration, som vi delar med en granne och vi har en fallhöjd på några meter, medans grannen bor i
Leif i Skåne: [citat] [citat] Varför grälar ni om ejektor pump när TS inte har en sådan?
A-Man_08: Maila bilden till FM Mattsson support more ingår numera i den koncernen, Man brukar få snabba svar. https://www.fmmattsson.com/sv/kundsupport Jag har en med samma problem och där är det dags att byta reglerkägla och känselkropp, fick skisser av FMM.
Dannepoke: Har testat skruva loss vid blandaren men finns inget där som ger med sig med lite lagom kraft i alla fall
torparavgrund: [citat] Nej. Jag var där idag och gjorde ett test, och får pinsamt nog erkänna att jag kan ha misstagit mig; en sak har jag nämligen listat ut. Jag provade flera gånger att långsamt hälla vatten från en flaska ned i toan och hörde då samma sak - ljudet av vatten mot plast... men inte byggplasten i krypgrunden, utan inne i själva avloppsröret, som har en nästan 90-gradig böj och låg