Bygger till min källare med mer källare och har funderingar på placering av fördelare.

Golvvärmefördelaren är inte installerad ännu, men tänker mig att placera den på väggen bredvid värmepump där det finns matning framdraget, samt att jag oxå skall ha FTX-aggregatet monterat på samma vägg högre upp.

Hade först tänkt ha tappvattenfördelaren på samma ställe, men börjar överväga att sätta den i det tillkommande utrymmet.

De röda/plupparna symboliserar ställen där jag behöver varmt/kallt vattenuttag.

Fördelar är:
* Jag behöver bara dra en kall/varm matare genom plattan, och kan dra resten som ligger väldigt nära från denna central.
* Jag kan koppla läck-indikatorn ut i anslutning till handfatet.
* Jag kommer gjuta plattan för detta utrymme nu, men sedan troligtvis inte göra något med det på 2 år eftersom resten av huset skall byggas till på höjden, och därför är det större flexibilitet om vi ändrar oss avs. planlösning.
* Jag måste ändå dra matningen till garagets golvvärme någonstans, och på detta sätt får jag en åtkomlig skarv på ett smidigt ställe.

Nackdelar:
* Jag skjuter ett tekniskt moment framför mig istället för att göra allt när jag väl gjuter
* Jag decentraliserar tekniken istället för att ha så mycket som möjligt på samma ställe.

Är det någon som har något att tillägga eller avråder mig att göra så här?

Ritning av källarplan med markerade platser för värmefördelare, tappvatten och golvvärmeslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av källarrenovering med planerade installationer för golvvärmefördelare och tänkt fördelarskåp.
Skapa konto

GV-fördelaren på väg upp...

Hål borrat diagonalt från gamla källaren och kommer ut ca: 200mm under färdig golv på nya källaren.

GV-fördelare monterad på betongvägg intill borrade hål och orangeröd avloppsrör i en källare.
Skapa konto
GV-fördelare i källare med synliga röranslutningar och diagonal borrning genom väggen.
Skapa konto

• Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Frågan igen,

Borde jag:
1. Sätta tappvatten på samma ställe med en jäkla massa fler hål som följd.
2. Fullfölja min briljanta idé att göra ett lönn-skåp bakom spegeln?

:D

kulle
Jag kan inte se några problem med att ha fördelarskåpet bakom spegeln

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Får du dessutom tillräckligt värmeläckage från centralen så blir spegeln varmare än luften I rummet och du slipper imma på den!

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Alla sätt är bra utom de dåliga, kör på den modellen.

Protte

• Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.