JormFloo
JormFloo: Hej Jo talade med Grundfors och det är ok att lyfta pumpen och sedimenten är nog det som fick pumpen att slitas fortare. MVH Olof
1 svar · 1,1k läst
A
apelsinskaleet: Hej Är på gång att byta VVS till i stora delar utanpåliggande pga gamla rör! Den enda saken vi inte får med är duschblandaren. Den går i en innervägg som är omöjlig att komma åt ordentligt. Det läcker inte nu men vill sova gott. Kompromissen nu är att trä på en extra slang över gamla rören så om det läcker så rinner det ut i garage med brunn. Är tillfälligt nöjd med den
0 svar · 1,0k läst
D
dalldalldall: La ner mitt avlopp för typ 1 år sen, aquatron där jag komposterar bajset i källaren och en liten fosforfälla innan 3 kammarbrunnen sen tät markbädd med kasetter. Bifogar lite bilder ifrån 3 kamm brunn och pumpbrunn. Får ingen direkt slamkaka i första, men blir lite slemmigt vatten både i 3 kam brunn o pumpbrunn men det kanske är normalt? Kan väl inte räkna med att vattnet innan
0 svar · 1,7k läst
·
GoC
GoC: Ytterst tveksam till att du skulle ha ettrörssystem i en kåk från -59 Snarar mer troligt att det till och med är byggt så du har självcirkulation i systemet.
29 svar · 5,1k läst
·
F
fiskbuggaren: Jag är sugen på att bygga en diskmaskin att diska flaskor och damejeanner med. Den enda delen som inte är helt rättfram är en pump; jag behöver någonting som klarar diskmedel och någorlunda höga temperaturer, tillräckligt tryck och flöde. De flesta pumpar faller på antingen temperatur-kravet (trädgårdspumpar) eller flödet (cirkulationspumpar för värmesystem). Jag antar att jag
0 svar · 1,0k läst
M
martinradbo: [citat] Tack.för bra svar. Jag har sökt efter Conex-kopplingen men hittar inte dem på RSK-nr hos min grossist, därför tänkte jag att de kanske utgått. Men då får det blir VA:s kopplingsset istället, låter vettigt.
2 svar · 883 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Nya slangen från pumpen och in får du dra i ett stycke (utan koppling) från pumpen och in till en fördelare i badrummet. Borde absolut vara godkänt. Om det får plats vet jag inte.
3 svar · 2,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: Om du inte har avstängning vid blandaren får du stänga längre bort, ex. vid vattenmätaren. När du har stängt kan du öppna vid något tappställe längst ned i huset (både varmt och kallt) samt högt upp för att släppa in luft så tömmer du rören och slipper slabb när du skruvar isär.
2 svar · 5,0k läst
·
Robert63
Robert63: [citat] Har dessvärre ingen möjlighet till det, är inte på plats och har lite handfallna hyresgäster där.
2 svar · 1,2k läst
K
KjellTimell: Forskat vidare lite på egen hand. LK specar fästet som "internationell standard". Trio Perfekta har ett "identiskt" fäste, tillochmed illustrationen och anvisningen i monteringsanvisningen är 99% lika, enda skillnaden jag upptäckt är att TP inte har med någon tätning till kåpan i anvisningen, samt att fästet finns att köpa naket utan några kåpor.
1 svar · 846 läst
·
P
petererlandsson1194: Ta bort vredet på balofixen så kan inte klåfinger vrida på vattnet.
2 svar · 2,7k läst
·
B
byggarätt: [citat] Ventilen är utsliten och du kan temporärt laga det hela med en plastpåse som du lägger runt ventilen så att sprutet inte träffar kanten utan rinner ner i behållaren
3 svar · 6,5k läst
·
E
Enannananna: [citat] Har ingen kompressor så det får bli varianten att tömma hydroforen helt och sedan fylla på med vatten igen.
6 svar · 2,0k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Tack, jag talade just med företaget som gjort analys av brunnsvattnet. De menar att det är en vvs fråga, så vi ska kontakta rörmokare.
2 svar · 1,4k läst
Bjor
Bjor: Ska du dra in kommunalt VA då är det säkert bra att ha bygglov. Men hoppar du över det då går det nog bra utan bygglov för då har du inte uppmärksammat för kommunen om att du ska bygga ut. Och märket dom inget inom 10 år så kan dom inte göra nå, om det inte är nära en sjö eller liknande. Men det beror på vad du har för grannar, om dom tycket om dit bygge eller ej. Jag söker
2 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Utmärkt hjälp. Tack!
4 svar · 3,3k läst
S
Stefan1972: De två övre är typiska snabbkopplingar som ofta medföljer billiga tryckluftsgrejer. De flesta byter ut dem med mer gångbara cejn och liknande. Den standarden de flesta använder alltså.
5 svar · 2,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: https://www.k-rauta.se/produkt/ventilkagla-15-sexkant-metall/7392462009510
1 svar · 2,0k läst
·
N
NoOne2k: [citat] Köp ett rör med muff och såga av, det är inga stora pengar det handlar om, 140-200kr på ex. biltema eller byggmax för 2m eller 3m.
4 svar · 1,7k läst
S
Stina Hagman: Vaknade imorse (på en söndag) och upptäckte att pumpen var ur funktion. Motorskyddet löser ut även efter alla tre proppar är utbytta. Hoppas på att få det fixat under måndagen, men nu till min fråga: bör jag på något sätt koppla ifrån mitt vattenfilter (JMS modell 60) så att det inte försöker med en backspolning i natt? Någon som har en aning?
0 svar · 985 läst
M
Masthugg: Köp en blandare med avstängning av diskmaskin. Finns de som har det utan att för den del ha rör eller slang på ovNsidan.
8 svar · 2,3k läst
GoC
GoC: Du skall som tidigare skrivits använda PEM slang. Kopparrör är bara dumt. Risken är att vatten blir kvar i röret och så fryser det på vintern med läckage som följd. Funkar med en helt vanlig trädgårdsslang av bra kvalitet och vanliga snabbkopplingar. Du stänger väl ändå av vattnet på vattenutkastaren på husväggen då du inte använder köket.
3 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Sitter den en skruv uppifrån så lossar du den och då får du lätt loss kopplingen till slangen genom att vrida och dra, sen bara spola rensa och tillbaka med det hela.
1 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Är den rotfri så klarar den sig, har du en hel del kalk så mår den inte bra ( rostfritt och kalk gillar inte varandra, då är det emaljerad som gäller ) , vet du vad du har i aggressivitet på vattnet, genom prov, det är avgörande i det hela
6 svar · 4,6k läst
1
123Per: Tack skall ni ha! Grävandet är nu igång och tror det kommer bli bra. //Per
3 svar · 2,3k läst
·
P
PatrikJo: Helt omöjligt att ge något svar på utan att veta vad det är för panna. Har du separat varmvattenberedare? Ta en bild i pannrummet!
2 svar · 1,7k läst
B
buildman: Tack så mycket för svaren! Då vet jag hur jag ska höra.
5 svar · 3,5k läst
Lingonbacken
Lingonbacken: Hej Jag har tänkt installera en gårdspump (12:a) i vår grävda brunn ( har stått en gårdspump tidigare- nu trasig). Jag behöver byta brunnslock så att jag får ett manhål och kan kolla brunnen utan att ta bort locket där gårdspumpen sitter fast. Vårt kommunala vatten har rör igenom brunnen. Vem säljer tillverkar brunnslock? Bor i norra Skåne.
0 svar · 1,5k läst
A
arena: Har läst mig till att dimension på rör till avluftning ska vara 75-110 mm. Vårt rör som jag kan se på vinden är bara 50 mm. Kan detta göra så luftaren inte funkar som den ska och därför vi får återkommande översvämning?
6 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.