Vatten & Avlopp
guggen: Måste väl vara avsaknad eller felaktig blandare vid beredaren?
mikaelbe: Det är en FM Mattsson 9000E II. Den är bara två år gammal. Ska kolla med tillverkaren vad det är för fel. Kollar man på deras forum verkar det vara ganska vanligt fel. Får se vad de svarar.
AndersS: Det var ju vatten till växthus och som du troligtvis kopplar bort vid frysrisk så det är bara att gräva ned.
Oldboy: Om du har en vanlig hydrofor så behöver den fyllas på med luft 1-2 ggr/år. Luftmängden påverkar inte trycket som sådant utan avgör hur långt det går mellan intervallerna när pumpen fyller på med nytt vatten. Lite luft göra att pumpen slår till och från ofta (trycket åker jojo). Det som avgör dåligt tryck är det lägre inställda värdet på tryckgivaren. Om man behöver ha ett
Fotografen: Faluplast tillverkar ett antal olika, finns bla hos Rinkabyrör: https://www.faluplast.se/sv/hem/produkter/gumminipplar__1305# [bild]
kristofer12345: Har någon av er använt detta o är det bra ?
Marojo: Kan man avgöra när en gårdspump är tillverkad? Datum/serienummer stämplat någonstans? Håller på att renovera min och det skulle vara kul att veta. Den är märkt AHG och borde alltså vara tillverkad i "originalfabriken" August Hanssons Gjuteri som upphörde på 70-talet.
Patrik staal: Glömde skriva att skulle vara reningsverk på burk/slutna system då grannars borrade vattenbrunnar kommer närmare en 50 m
Anonymiserad 134940: Har precis bytt hydrofor hemma (300l rostfritt) och inser att pumpen inte klarar jobbet riktigt längre. Väldigt gammalt dessutom. Körde till rinkaby rör och köpte den största av jetpump. Levererar upp till 150l/m enligt spec. Kostade knappa 400 mer än modellen under som levererar 100l/m Har jag tagit i för mycket? För mycket tryck? Tack
Dr Jumping Jack: Stäng av vattnet av säkerhetsskäl. Det låter som du bor norröver med tanke på tjäldjup. Själv bor jag på västkusten och här fryser det bara ytligt, den delen av slangen som går mellan jord och hus har jag isolerat. Med en tempmätare på slangen under isoleringen och en termostat blir det måttlig strömförbrukning. Om du har för hög förbrukning så är ett tips att isolera
Lexington: Slutade med att en långväga kompis (arbetar som röris) kom ner med familjen i sommar och fixade allt. Materialet landade på ca 1 500 kr och arbetet tog ca en och en halv timme, där kanske 20 min handlade om att borra hål i betongplattan med min kassa Cotech och borr från biltema och 10 min för att vända fästet till vattenmätaren för att få den närmre väggen. Arbetskostnaden blev
tergo: ev kan det vara till hjälp https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-eller-renovera-laeckande-skruvventil.325993/
useless: Tvättmaskinen har nivåbrytare, så det enda som händer är att det tar några sekunder längre tid för den att fylla på vatten om du spolar i kranen samtidigt.
ZamuelA: Jag har en vanlig vattenkran med gardenakoppling på INNE i garaget men vill gärna ha vatten på utsidan också och tänkte att det enklaste är att ta upp ett hål och sätta en vattenutkastare där och sedan från den dra en slang och koppla på den befintliga kranen. Visst det blir två kranar men ändå enklare när jag oftast behöver vattnet på andra sidan (och ute) garaget för vattning
InsidersUnited: Vrid runt den några varv, har det satt sig lite skit/spån på tvären så kan det om du har tur rensas bort. Det ska som sagts droppa lite när den värmer upp sig efter tappning. Men sedan ska det inte droppa mer när den är genomvarm och ingen tappning sker.
lordi: [citat] Enklast är att förlänga rören med två raka rörbitar, så långa så att slangarna räcker. Rören ska klamras fast mot bakstycket på skåpet.
kristofer12345: [citat] Tänkte höra också hir det är att koppla in tvättmaskin på samma vattengren som går både till toa o vask i rummet kan man ha på vatten på allt o spola samtidigt som tvättmaskinen kör ett program?
Anderzzon: Blåsan har gett upp i hydropressen. Googlat lite men hittar ingen hydropress med manometeranslutning högst upp. Hittar inte heller vilken storlek vi har nu.. den är ca 90cm från golvet Någon som kan hjälpa mig hitta en liknande..? Det går enbart en slang från bottnen av tanken. [bild] [bild]
barhom: [citat] Det kan det vara ! Inte mätt något ännu. Ska se om jag kan rensa bort allt först och mäta hur djup den är.
Mmhe71: Var det svårt att byta slang? Frågar för jag tycks ha liknande problem fast med ett annant fabrikat.
prototypen: Det finns två ytterligheter, ingen luft men det är inte bra. Man kan ha så mycket luft att pumpen precis startar när vattennivån precis är i höjd med utloppet. Har man för mycket luft så kommer det att pysa ut när man öppnar en kran och sedan är det så mycket luft det bara går. Det finns nog ingen exakt nivå, halva burken eller 3/4 funkar nog. Det normala verkar vara att det
Daniel 109: Ingen pump klarar att pumpa torrt. Sedan varierar det hur mycket luft de klarar. Men räkna med att den måste fyllas helt med vatten. Sughöjden är max nivåskillnad mellan vattenytan brunnen och pumpen. Lyfthöjden är hur mycket den kan höja trycket. Den funkar säkert, men ger något lägre tryck. Om det medför skillnad beror på inställningen av tryckströmbrytaran.
nullejaro: Tack för bra tips! Vi hade samma utmaning och behövde höja ringen med 30cm. Fyra överblivna board, fyra säckar betong och armering. Voilà! [bild] [bild] [bild] [bild]
jonaserik: Följ kablarna som går från central så hittar du en tryckströmbrytare, antingen en svart rektangulär eller en lika med genomskinligt lock
Kjell Andreasson: Har en Grohe Raindance duschblandare där termostatvredet inte stannar i position utan vrider sig moturs så det blir skållhett så fort man sätter på vatttnet. Kan inte se att det är nått fel på termostaten då den fungerar som den skall om man håller temperaturvredet fixerat manuellt. Så fort man släpper det roterar det moturs och höjer värmen. Känns som detta är något enkelt
efred: Jo... Jag jobbar på uppfostran. I prioritet ligger toavett strax efter att inte slå lillasyster. Men skönt att höra att avluftningen sannolikt inte är problemet. Och/eller att jag skulle öppna spolbrunnen för avluftningens skull.
imported_Benno: En fmm, ganska ny dessutom, hittar man lätt en ritning till. Om det går att smörja så är det livsmedelklassat silikonfett som finns på vvs-avdelningen i byggvaruhuset. Det kan också vara dags att köpa ny insats. Kostar en slant men då blir kranen som ny. 9000-serien. https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-insats-med-kallstart/
JormFloo: Hej Jo talade med Grundfors och det är ok att lyfta pumpen och sedimenten är nog det som fick pumpen att slitas fortare. MVH Olof