Hej!

Vi har nyligen köpt ett fritidshus med enskild, borrad brunn. Det första vi gjorde var att ta en vattenanalys, och resultatet var lite trist, se nedan:

rpuqTks.jpg

Otjänligt pga för högt bly (11mg/l) samt anmärkningar på: ecoli, odlingsbara mikroorganismer, turbiditet, färg, lågt pH (5,3), järn, koppar samt aluminium.

Innan vi tog proverna så använde vi vatten till dusch osv en hel helg, innan dess så har det knappt används på ett år.

Oklart vart alla föroreningar kommer ifrån. Vi kollade med kommunen och senaste analysen från någon granne var 2016, och då hade de inga föroreningar förutom fluorid.

Efter att ha pratat runt lite så misstänker jag att ytvatten eventuellt läcker in i brunnen, dock sa en filterleverantör som jag pratade med att vi borde ha betydligt högre humusvärde isåfall, så är lite osäker. Vi har nu satt i en tätningsmanschett i brunnen så förhoppningsvis så hjälper det.

De åtgärder vi tänkt göra utöver manschetten är att få upp pH värdet och tas bort järnet .
När vi gjort detta så tänker jag ta nya prover, ett i anslutning till brunnen och ett ifrån köket, främst för att se om blyet är borta eller om det fortfarande finns kvar, och isåfall om det kan vara ledningar/legeringar som släpper bly. Samt såklart för att se om övriga biologiska ämnen försvunnit.

Jag undrar lite hur ni hade gjort kring val av pH höjare / Järnfilter, jag har fått nedan offerter:

Aquagruppen
Järnfilter REX-100
15900 kr
https://aquagruppen.se/vattenfilter/jarnfilter/jarnfilter-rex-100
Samt ett litet avsyrningsfilter för ca 4k (hittar ej på deras sida), detta för att filtermassan i järnfiltret blir "hårt som cement" enligt dem när det inte används, eftersom det är en sommarstuga. Det positiva med järnfiltret är ju att de även reducerar bly enligt dem.

Svensk vattenanalys
Järn och avsyrningsfilter fe-132a
19 900kr
https://svenskvattenanalys.se/butik/fe-132a/

Jms vattenrening
Järnfilter JMS T1 AAY
25 000 kr inkl installation
https://www.jms-vattenrening.se/produkter/jarnfilter-och-manganfilter/
De skriver såhär:
"Filtertub med catalox light/mangandioxid som tar bort mangan/järn/svavel.
Filtermassan är beständig i 5 - 7 år vid normal drift.
Filtermassan höjer även pH värdet de första 3 månaderna,
sedan fyller man på magno dol efter hand."

Så enligt dem så räcker det med att ta bort järnet för att höja pH, inget avsyrningsfilter behövs? Stämmer detta verkligen?

Jag känner mig lite vilsen i denna filterdjungel. Alla försöker sälja på en sina filter och man vet inte hur mycket man kan lita på dem.
Vad tycker ni?

Det jag känner just nu är ju att aquagruppens förslag är bäst då det även reducerar bly enligt dem. Det jag är tveksam till är om filtermassan de använder påverkar vattnet på något sätt? Samt deras dåliga rykte från denna tråd, dock från 2012: https://www.byggahus.se/forum/threads/om-du-ska-handla-av-aquagruppen.79011/page-2

Någon som har erfarenhet av dem? Övriga tankar?

Nu kommer jag in lite sent, eller med risk försent. Men jag skulle nog i första hand titta på din brunn. Det verkar vara rent ytvatten ni får in. extremt lågt pH för en borrad brunn. Ett sånt aggressivt vatten kan fäller ut koppar, bly och även aluminium, beroende på hur du har tagit provet.

Och jag har inte sett tråden innan heller, men det jag skulle göra är att backa några steg och använda vattnet en himla massa och sen ta ett nytt prov (men då skita i radon för att spara pengar och radon knappast ökar), när ni låtit brunnen stå vet man ju inte riktigt vad som händer...

Tack för era svar!

Kan med glädje säga att vi nu har drickbart vatten!
Första steget vi gjorde då vi misstänkte läckage av ytvatten var att montera en brunnsmanschett som jag nämnde.
Efter detta så bad jag några fler företag om offert för att få bukt med pH värdet samt bly och järn m.m.

Fick kontakt med Västkustfilter (kan VARMT rekommendera dem) och beställde ett filter från dem. Efter en tid så gjorde vi nya prover och det såg MYCKET bättre ut, både järn och bly hade minskat till rimliga nivåer. Det var dock otjänligt p g a för högt pH denna gången, men fick höra att det är filterdamm som försvinner efter ett tag.
Nu har vi kollat pH värdet igen och det är på 7.1 nu, riktigt skönt!
Blev en del pengar såklart (25k för filter + ~7k för brunnsmanchett), men skönt att ha det löst nu iallafall! :D

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Missade manchett när jag skummade texten.
Toppen att det löst sig.

• Gilla
Jobbin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.