Vatten & Avlopp
HasseTeknik: [citat] Klart att det går. Det viktiga är ju att inte få så mycket föroreningar i VVB och i duschen.
Stefan H: Bra tankar. Vet inte vilket tryck jag har idag, vet inte hur jag kollar det men kan nog ligga nåt i det. Kan vara läge att byta ventil efter typ 7-8 år.
lostinsweden: Du kan stänga av vid termostatvredet, släppa trycket via luftnippeln, lägga trasor eller handuk under och sedan skruva loss nummer 1. Om ni är 2 kan en dra element lite år sidan så att den andra kan stoppa tummen över sedan lifta ny elementen till sidoläge så att vattnet inte rinna ut. Det är bra med om ni har en radiator propp för att sätta över kopplet.
Riala: [citat] Kanon. Då vet jag vad jag ska leta efter.
GladanS: Vi betalade mycket mer för anslutningsavgift, det man betalar för att de ska gräva och lägga rör på kommunal mark fram till min tomt. Sen var det en kostnad för vattenmätarkonsoll och rör, grävning, isolerlådor, sand, värmekabel på min tomt. Vi gjorde det mesta själva, men det var knappast gratis om jag säger så.
fresve: Jag har inte testat att tömma den än, och inte lyckats se några hål in, men att det skulle vara någon form av vattenlås för dagvatten kan ju vara rimligt. Jag får undersöka närmare. Allt döljer sig under en metall-lucka i garagegolvet!
Lassebo: Hej, Planerar att kakla främre fixturvägg samt täta runt rör. Fixturen står givetvis utanför våtskikt. Blev osäker hur de svarta rören skall hanteras och hittar ingen information. Skall de tas bort?, kapas?, eller är det bara anslutningsrören som skall sticka ut?
Oldfart: Det löste sig. Jag får en bit av en lämplig slang ifrån kommunens VA-avdelning. De hade både stumpar över och ett visst intresse av att det är enkelt och smidigt att ansluta den nya servisen när det väl blir dags.
MEE-84: Inte helt enkelt, skulle man kunna ha någon slags dike ovan jord? Så får man rensa detta när träden är som mest aggressiva. Tycker lövrensaren och filtren inte borde tillåta alltför mycket passera.
Daniel 109: Att man redan har den är definitivt ett bra argument.
stebberg: [citat] Jaha, har läst produktbeskrningen hos FM M. nu. Det där är ju verkligen perfekt, trodde det lilla hålet (1/4) var där man skulle ta ut vattnet till brandposten/tappkranen *noll koll* Nu blev jag sugen på att undersöka möjligheten om man kanske kan montera en magnetventil nere i marken istället. Så man kan fjärrstyra. Men då blir det ju mer en serviceventil antar jag utan
KRSB1: Visade sig att jag sett fel, de tre var till badrum, sovrum och hallen.
jonil152: Tusen tack !!! Vad skulle man göra utan er, i sina projekt .. ska kolla upp detta. mvh johan
bettet: Ja, det är lätt att ta isär. Jag trodde dock att detta med vinklarna också hade att göra med att flödet blir sämre? Men som sagt kanske det inte är problem med det heller när det bara är en tvättmaskin som är kopplad, men jag vet faktiskt inte.
Häggens: [citat] Har inte vågat ta i, sett på Youtube när dom lyfter och rengör men den såg inte exakt likadan ut så jag har inte vågat.. kanske ska prova lite mer kraft i alla fall. Återkommer efter försök. Tack!
NoOne2k: Det enda som gäller är att motionera ventilen, alternativet är att byta den till en ny. Det bästa sättet att motionera den är att öppna närmaste kran fullt så att du har ett vattenflöde genom ventilen och sedan öppna och stänga den fram och tillbaka.
Wheelabrator: Tack, jag kände inte till den databasen. Nu sitter blandaren på plats (y)
Ralli: Någon som har provat dom amerikanska lösningarna för vattenmätning och/eller styrning. Finns ju några intressanta som finns i USA som tex streamlabs , Flume eller Flo by Moen. Grohe Sense Guard verkar ju fungera taskigt (1,4 i AppStore) och det borde ju finnas alternativ om man vill ha Wi-Fi integration och appövervakning av förbrukning och ev läckage. Är ju superintressant att få samma
Anonymiserad 354994: Hej, Ok, isåfall skall den yttersta skruven till höger alltså bara skruvas in för att stoppa vattnet? Frågan gäller endast det högra röret på bilden. Mvh
Al.: Jag har svårt att veta vilket filter som är bäst för att rena dricksvattnet i min permanentbostad. Vattnet har bra värden på allt förutom fluorid som är på 2,2 mg/l, de flesta verkar rekommendera omvänd osmos, men de flesta lösningar verkar ha massa filter som ska bytas ofta, då vi bara är vuxna i hushållet så är fluoridnivån inget problem men kommunen kräver att det åtgärdas,
Plumber2000: Monteringsanvisning till den övre mutter https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf Monteringsanvisning till den nedre muttern https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633359_Vatette_Plast.pdf
sträss: Hej! Jag har en (https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/blandare-och-vattenkran/duschblandare/duschpaket-gustavsberg-nautic-160-cc/p-180519-180521?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0ziFwwVdA5Z4w1KpAKISnscPWKDawf_JfabCCiMM6iL9ergxDomwP3hoCTAsQAvD_BwE) Jag är inte alls nöjd med trycket. det är liksom bättre drag i vattenkran än vad det är i duschen.. Någon som vet om det går att justera?
Plupp 170879: Kolla om Roxtec har en passande lösning. Säljs av bla Ahlsell.
tomnil: Jag gav upp min idé om att enkla väggen först (var ganska knöligt med stödben etc i vägen) samt då även då man inte kunde använda låsningen i väggskenan (eftersom det hålet är tajtare än i plywood+gips). Jag försänkte inte väggskenorna men gröpte däremot ur lite i plywooden vid skruvskallarna då jag tyckte den red lite för mycket på montageskruven. Värt att notera är att
nino: Kapa 75 röret mitt på och en skjutmuff så slipper du strul
Demmpa: Inget direkt svar på din fråga. Jag hade bytt avstängningsventilerna, på båda sidor om vattenmätaren. Inte säkert att kilslidventilen håller tätt eller att den går att manövrera. Mer eller mindre alla VA-nätsägare ”kräver” idag backventil/återstömmningsskydd vid vattenmätaren. Fler å fler vill/kräver att det finns någon typ av vattenmätarkonsoll så att den dels sitter