15 955 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Placering av avluftare på hydrofor?
Jag har tittat på en Wellmate, många verkar använda dem. Men som du antyder har jag svårt att släppa min hemmapularinstinkt. Just VVS är det jag tycker är roligastmogge_73 skrev:Vi använder uteslutande en Wellmate hydrofor med stigarör och microniser.
Där har du ingående och utgående vatten i botten, och vattenröret in förlängs så det sprutar upp i taket för att maximera luftexponeringen. Sen sitter det automatisk avluftningsventil på toppen. Hamnar runt 7-8000:- totalt men då får du ju inte nöjet att pula ihop det själv.![]()
Håller med dig helt om man kan få avluftaren att blåsa ut luften tillräckligt snabbt.Glada torparen skrev:
Eftersom avluftarna är förhållandevis små och manövreras av en flottör måste de rimligtvis ha ett rätt litet hål för att kunna öppna och inte fastna i stängt läge av tryckskillnaden, vilket innebär att de släpper ut luft rätt sakta. Förmodligen vill man injektera luft snabbare än avluftaren kan släppa ut när man pumpar, så det kan nog vara en fördel att ha rätt mycket vatten i hydroforen så man klarar hög förbrukning ett tag. Eftersom luftkudden rimligtvis ökar när man har stor förbrukning kanske det inte gör så mycket att luftkudden är ganska liten vid låg förbrukning, för det borde göra att man ändå får ganska få starter per tidsenhet.
Redigerat:
Jag får nog testa mig fram helt enkelt. Om jag köper vattenståndställ med ventil både uppe och nere så kan jag ju flytta runt flottören och se hur det funkar. Lär bli några timmar i hydroforrummet, men något ska man ju roa sig med..
Jag tror inte du nödvändigtsvis ska vara ute efter snabbhet då syret behöver lite kontakts tid med järnet för att oxidera.
Nu är du inga mängder så jag tror inte du behöver jobba ihjäl dig. Lägg lite kalcite på toppen av filtret så pH-värdet hamnar runt 8,5 då kommer även ev. Mangan fälla ut fint.
Lycka till!
Nu är du inga mängder så jag tror inte du behöver jobba ihjäl dig. Lägg lite kalcite på toppen av filtret så pH-värdet hamnar runt 8,5 då kommer även ev. Mangan fälla ut fint.
Lycka till!
Hur gick det med val av placering av avluftaren på hydroforen? Blev det 1/3 från topp, 1/3 från bott eller mitt emellan?
Jag är ute efter längre gångtid på pumpen och tror samtidigt att det är förnuftigt med en bra buffert vid stor förbrukning. Har själv en 150 L hydrofor med nuvarande placering ca 1/3 från topp.
Jag är ute efter längre gångtid på pumpen och tror samtidigt att det är förnuftigt med en bra buffert vid stor förbrukning. Har själv en 150 L hydrofor med nuvarande placering ca 1/3 från topp.
Klicka här för att svara