vår gamla beredare har gjort sitt på landstället (35år). Den nuvarande är på 60l och något större hade vi nog velat ha. Vad ska jag välja om man inte vill hålla på med offeranoder och som är lättinstallerad?
Hade varit bra om man kunde tömma den via nån ventil på hösten så den inte fryser sönder.
Hade varit bra om man kunde tömma den via nån ventil på hösten så den inte fryser sönder.
Vi köpte en på jula. Den har blandningsventil på utloppet och blandar in kallvatten på utgående ledning så det känns som om varmvattnet räcker länge.
Finns säkert mer avancerade modeller på andra ställen, men det duger bra åt oss.
Finns säkert mer avancerade modeller på andra ställen, men det duger bra åt oss.
Köpte en 80 liter Tesy på K- Rauta för att ha i bastun. Har fungerat bra ( liggande montage och sjövatten) i ett antal år nu. Tar lite tid att tappa ur på hösten, men det beror nog mest på montaget.
Beredaren brukar ha 1 ingång och 1 utgång. Rörkopplingarna, som sätts dit har anslutning för kallvatten in, ev. kallvatten ut via t- stycke, varmvatten ut via en blandningsventil och en anslutning för spillvatten från säkerhetsventilen.R Rolle85 skrev:
Bilden visar en typisk koppling. Pilarna är till/från vvb. Röranslutningar fr.v. spillvatten, varmvatten och inkommande kallvatten.
Bilden tagen från Jula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kolla vad du har för vattentyp så du vet vilken typ av material behållaren ska ha och sedan tömmer du den via övertrycksventilen. Bara att vrida den ett snäpp så den står öppen och öppna några tappställen i varmvattenläge. Det rinner inte fort men den tömmer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om du vill ha lite större, så välj en 100-liters.
Och jag rekommenderar en med rostfri behållare, så slipper du offeranod och material som kan korrodera.
Vi har nu en Nibe Eminent i boningshuset och en Thermia i stugan. Båda funkar perfekt efter många år.
Har tidigare haft en Focus (=Metro). Den började läcka efter två år
När det gäller något som man skall ha, och som måste fungera, i 25 - 50 år,
så tycker jag inte man skall nöja sig med det billigaste.
Och jag rekommenderar en med rostfri behållare, så slipper du offeranod och material som kan korrodera.
Vi har nu en Nibe Eminent i boningshuset och en Thermia i stugan. Båda funkar perfekt efter många år.
Har tidigare haft en Focus (=Metro). Den började läcka efter två år
När det gäller något som man skall ha, och som måste fungera, i 25 - 50 år,
så tycker jag inte man skall nöja sig med det billigaste.
Blev nu lite smått chockad. Fick en offert på 15k för installation av en beredare som jag själv kan köpa på stan för ca 3000kr.
Vet ni hur det brukar funka, dvs jag köper en beredare som en installatör installerar, får man Inga garantier då?
Vet någon en rörmokare I Goteborg som kan tänka sig installera en beredare?
Vet ni hur det brukar funka, dvs jag köper en beredare som en installatör installerar, får man Inga garantier då?
Vet någon en rörmokare I Goteborg som kan tänka sig installera en beredare?
Om du är normalhändig och kan läsa monteringsanvisningar, så klarar du instsllationen själv! Att fästa blandningsventilen på beredaren är ju bara en fråga om att dra 2 muttrar. Det som kan trassla är ju hur bra de andra rören passar på en ny blandare ( om du väljer att byta den också). Om din nuvarande blandare har flexibelt avstånd mellan VVB- rören, så kanske du kan köra med dina gamla anslutningar och bara koppla på en ny beredare.
Varför skulle man inte få det? Det där är bara skrämselpropaganda som en del installatörer kör med för att kunna sälja materialet till överpris.R Rolle85 skrev:
Sen blir det såklart lite mer komplicerat att det är så att säga olika garanti på jobbet och materialet, men med så stor prisskillnad så är det nog en risk man kan ta...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Varför köpa gammaldags emaljerad med offeranod som måste kontrolleras/bytas regelbundet när det finns rostfritt eller koppar (beror på vattnet, finns beskrivningar vad som är lämpligt) där man slipper det böket? Rostfritt funkar väl oftast men det finns någon situation där det inte passar, minns dock inte vilken.