Dina gamla avstängningar är säkert inte R-gänga så bäst kan vara att du byter dem och förlänger upp med rörstumpar till lämplig höjd där du sätter rak koppling klämring med slätände 3/8" mot slangarna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack, kan säkert vara så!

Den passar så nästan som det bara går ...
men det är väl bara att byta. Dock ser ju själva röret under kopplingen inte så bra ut. Det känns som det är målat, lika bra att byta ut det också?

• Närbild på ett slitet rörkopplingselement med tecken på färg och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
torbeno torbeno skrev:
Den passar så nästan som det bara går ...
men det är väl bara att byta. Dock ser ju själva röret under kopplingen inte så bra ut. Det känns som det är målat, lika bra att byta ut det också?
Röret blir fint om du slipar bort färgen med smärgelduk.
Kolla bara att röret inte är når konstig storlek med.

L lostinsweden skrev:
Röret blir fint om du slipar bort färgen med smärgelduk.
Kolla bara att röret inte är når konstig storlek med.
Det skulle inte förvåna mig om det är en utgången storlek på röret. Om jag börjar slipa och meka med röret så känner jag att min begränsning börjar närma sig. Rören går ca 50 cm ner till källartaket under, om jag byter röret så kan jag ju få rätt höjd på en gång och slipper skarva. Det skulle vara värt en del för att få det snyggare.

Rören är nog vanliga 12 mm och det kan du ju enkelt mäta men är det så enkelt att byta ner i källaren är det ju bästa lösningen och då välja Ballofix med 12 mm in och rätt gänga för slangen ut. Enda du får se upp med då är vad det sitter för kopplingar/muttrar i källaren så du får rätt klämring osv för den änden.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Byt hela röret om du har en skarv undertill i källartaket. Annars kan du kapa och sätta in en vinkelkoppling då du får rätt längd. Täta med silikon där röret går upp. Var noga med rätt koppling. G 3/8 borde det vara. Annars finns soft pex att skarva med.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Har du kvar den gamla blandaren? Det kan gå att behålla den äldre muttern och återanvända en del av det äldre röret som gick upp i så fall?

ådal ådal skrev:
Har du kvar den gamla blandaren? Det kan gå att behålla den äldre muttern och återanvända en del av det äldre röret som gick upp i så fall?
Var min tanke nu under dagen också men den ligger på tippen sen några veckor. Hade inte en tanke på att spara något från den. Tack för förslaget ändå.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hmm, nu har jag fått dit handfat och det övriga. När man tittar på den känns det så vingligt att skarva på ny koppling, skulle ju även bli snyggare med bara en ballofix. (Plus att allt annat i köket är nytt, då ser ju dessa rörstumpar så trista ut).

• Rörinstallation under handfat med vattenlås och gammal rörstump synlig vid golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad består golvet av? Trä/betong bjälklag? Kontrollera att rören verkligen är bytbara innan du sätter igång.

R roli skrev:
Vad består golvet av? Trä/betong bjälklag? Kontrollera att rören verkligen är bytbara innan du sätter igång.
Det är betong. Ja, jag kommer inte göra detta själv helt enkelt, om rören nu inte går att byta. Jag hade inne en rörmokare till lite annat (ny dragning till huvdiskmaskin mm) och får nog ringa in honom igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.