8 134 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Koppla in ny blandare, rören för korta
Det står Ballofix-N på dina minikulventiler. Denna tråd indikerar att de inte har standardgänga:
https://www.byggahus.se/forum/threads/70-tals-ballofix-med-ej-standardgaenga.209641/page-3
https://www.byggahus.se/forum/threads/70-tals-ballofix-med-ej-standardgaenga.209641/page-3
Röret blir fint om du slipar bort färgen med smärgelduk.torbeno skrev:
Kolla bara att röret inte är når konstig storlek med.
Det skulle inte förvåna mig om det är en utgången storlek på röret. Om jag börjar slipa och meka med röret så känner jag att min begränsning börjar närma sig. Rören går ca 50 cm ner till källartaket under, om jag byter röret så kan jag ju få rätt höjd på en gång och slipper skarva. Det skulle vara värt en del för att få det snyggare.L lostinsweden skrev:
Rören är nog vanliga 12 mm och det kan du ju enkelt mäta men är det så enkelt att byta ner i källaren är det ju bästa lösningen och då välja Ballofix med 12 mm in och rätt gänga för slangen ut. Enda du får se upp med då är vad det sitter för kopplingar/muttrar i källaren så du får rätt klämring osv för den änden.
Byt hela röret om du har en skarv undertill i källartaket. Annars kan du kapa och sätta in en vinkelkoppling då du får rätt längd. Täta med silikon där röret går upp. Var noga med rätt koppling. G 3/8 borde det vara. Annars finns soft pex att skarva med.
Var min tanke nu under dagen också men den ligger på tippen sen några veckor. Hade inte en tanke på att spara något från den. Tack för förslaget ändå.ådal skrev:
Hmm, nu har jag fått dit handfat och det övriga. När man tittar på den känns det så vingligt att skarva på ny koppling, skulle ju även bli snyggare med bara en ballofix. (Plus att allt annat i köket är nytt, då ser ju dessa rörstumpar så trista ut).
Det är betong. Ja, jag kommer inte göra detta själv helt enkelt, om rören nu inte går att byta. Jag hade inne en rörmokare till lite annat (ny dragning till huvdiskmaskin mm) och får nog ringa in honom igen.R roli skrev:
Klicka här för att svara