M
mili1983: Ok. [citat] Det kan nog stämma. Dock är den så oerhört dåligt placerad. Den har blivit täckt med både golvgipsskiva och laminatgolv. Jag förstår inte riktigt syftet. Vad skulle rensas där liksom.
2 svar · 2,4k läst
·
C
Cykelnisse: [bild] Bild från: http://whatsup.purmo.com/se/hur-installerar-man/ Hej! Jag har en fråga gällande ovan fördelare. Ponera att radiatorn i bild är radiator 1 i slingan. Utanför bild till vänster ligger radiator 2, 3, 4 etc. Utanför bild till höger ligger värmekällan. Spelar det roll om jag använder "vänster" R/T eller höger R/T för parallellkopplingen vidare till radiator 2? Dvs
0 svar · 2,8k läst
M
Martin Lj: [citat] Vår pump är anpassad för att placeras i torpar eller krypgrund vilket den också är. Antal personer i hushållet är viktigare att räkna på än vad som kopplas till pumpen. Ring till baga eller avloppscenter och fråga om hjälp. Mycket hjälpsamma på båda platserna.
16 svar · 18,8k läst
·
S
swelteringworkman: Hej! Vi vill ansluta huset till kommunala vatten och avlopp i Huddinge. Vilka firmor rekommenderar ni som kan utföra allt från schaktning, rördragning till anslutning till husets befintlig ledning? Jag vill helst ta kontakt med ett företag som kan sköta allt med en totalentreprenad. Eller, tycker ni att det är bättre/billigare att anlita olika företag för olika arbete, t.ex. grävare,
0 svar · 2,1k läst
J
jonaserik: [citat] Troligtvis är det ingen luft i hydropressen eller så är blåsan trasig ( hål mellan luft vatten ) i den, DÅ studsar pumpen som det kallas, vatten går inte att komprimera så trycket kommer att öka blixtsnabbt, det pulserar i krananarna. Det finns säkert en manometer som visar trycket, om den fungerar och inte sitter fast ( vanligt ) då när pumpen går så hoppar visaren upp och
5 svar · 3,6k läst
·
B
bjaurgen: Då ska jag prova det! Tack för snabba svar, återkommer när jag forskat lite mer.
6 svar · 2,2k läst
bettet
bettet: Ok, jag ska kolla på dem som sagt! Det är dock alltid trist att köpa saker som inte går att ta isär och laga. Så onödigt ... Kuriosa ang sexkantskrankäglorna du nämner är att de finns att köpa nytillverkade (men de äldre går även att byta packning på om packningen är skruvad). Det är Faluplast som tillverkar dessa krankäglorna i plast:
18 svar · 7,4k läst
·
W
Wikstroomer: Ok, då står nog min direkt på botten. ja slangen sitter med en skarv som går att nå från öppningen. Så då är det bara att lossa den och hiva upp den om det skulle behövas. Gött att veta.
4 svar · 3,5k läst
R
roady: Tömde hydroforen och gjorde om allt igen. Testade att stänga röret mot pumpen så fort det slagits av. Trycket sjunker ändå så kan inte vara att det rinner tillbaka till brunnen som gör det. Nu sjunker den bara från 4.3 till 4.0bar så antar att det skall fungera såhär med dessa modeller. Skall fokusera på att få upp trycket istället och fungerar inte det så inkalla professionell
8 svar · 2,1k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Här finns massa matnyttigt att läsa. Handlar inte bara om rörspets. https://www.byggahus.se/forum/threads/roerspetsbrunn.95223/
1 svar · 4,2k läst
B
beaver3: [citat] Helt rätt av dig, vi tar med oss kommunalt vatten i en dunk, än så länge. Vi skall skicka in för att ta vattenprov snart.
51 svar · 202,1k läst
·
D
DorisDoris: [citat] Verkligen? Jag trodde nästan de flyttat in utomjordingar där i. Har verkligen aldrig sett nåt sånt, har ändå rengjort några avlopp i mina dagar
14 svar · 4,6k läst
RezaS
RezaS: [citat] Tackar(y)
8 svar · 8,8k läst
·
S
sverkerc: Ok. Det verkar smart. Jag antar att man kan köpa det hos en rörmokare. jag bor inte i närheten av Rinkarby. Tack
10 svar · 4,1k läst
O
Orionman69: Är det Ballofix eller VSH ventiler så är bägge R10 i gängången. Nästa steg upp från de tillverkarna är R15 , och det ser det inte ut som att det är ifrån bilderna.
3 svar · 1,6k läst
·
R
Anonymiserad 342590: Tack alla det funkade utmärkt att bara vrida.
1 svar · 656 läst
S
sa3afc: När använder man cc 40mm respektive cc 60mm för Falu Snap rörklammer?
0 svar · 3,2k läst
K
kachiem: [citat] Jaha, okej, nja det verkar som att dom sluttat lite mer nedåt sedan de sattes dit från början. Jag körde på med hempularen's tips med kvastskaft/moppskaft och det funkade bra, det sitter som det ska nu igen. :D Tack för all hjälp allihopa.
10 svar · 2,1k läst
·
prototypen
prototypen: Grön plastplugg, som normalt används till skruv i stenmaterial. Protte
10 svar · 3,3k läst
·
stockholmsskärgård
stockholmsskärgård: Någon annan därute som vet vad det kostar att borra brunn för dricksvatten i skärgården?
3 svar · 5,6k läst
T
Tiger79: Om det är under plattan kan du inte använda de rören då du måste koppla under betongen även om det går rör fram!
6 svar · 1,8k läst
·
G
Galten: [citat] Tack för tipset! Aldrig ens hört talas om detta verktyg tidigare! Med det borde jag komma åt med
2 svar · 4,1k läst
tommib
tommib: Jo. Det var därför jag skrev det i andra stycket ;)
13 svar · 5,8k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Kan det inte vara så enkelt att det är den ursprungliga enda kökskranen från när det bara fanns kallvatten indraget? Och sen vid renovering när det moderna drogs in så fick denna vara kvar av t ex nostalgiska skäl?
8 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Det är mjukgöraren i PVC-rör från främst 60-talet som lakas ur så att rören blir sköra. 70-talsplasten (efter 1973) är istället väldigt robust och har nog knappast bytts i husen ännu. 70-talets platta på mark och avloppsrör gör ju att det blir tråkig bilning som sabbar golven kanske i flera rum. Ett alternativ kan vara att gräva sig in från sidan av huset med sugmaskin, jag har
3 svar · 3,7k läst
Krilleman
Krilleman: Här är det ju spännande hur det ser ut i dagens läge... (y) Klassisk fras: [bild]
7 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: NEJ, det är inte en halvkoppling utan en Vatette provtryckningspropp. Denna kan du ta isär och sedan dra åt utan problem om du åter behöver proppa vattnet. Således behövs en rak Vatette 15xG15 övergång för att detta ska bli OK. Rak har RSK: 1940519 Rak med avstängning har: 8547011 Detta bygger ju självklart på att det är 15-gänga på den lekande muttern från din flexibla slang.
4 svar · 1,8k läst
·
Redplox123
Redplox123: Hejsan, har precis köpt en villa som jag och sambon flyttat in i för ca 2 veckor sedan så är helt novis på detta. huset har mestadels torpargrund men har en källare på ca 10kvm. Vid kraftigt regn så trycker det in lite vatten vid nederkant utav vägg. föregående ägare har haft samma problem och dom löste det igenom att tömma dräneringsbrunn vid kraftigt regnfall. för 3 dagar sen
0 svar · 2,4k läst
·
A
Ace112: Hej! Luktar avlopp i trädgården helt plötsligt och från ett stuprör vad jag kan lukta mig till. Där nere vid uppsamlaren. Dagvattnet och dränering går sedan 2015 på en helt egen lina ut så det har inget med avloppet inifrån huset att göra längre sen vi fick kommunalt avlopp det året. Vid det stupröret det luktar är ungefär där avlopp från hus kommer ut och rör ligger bredvid
0 svar · 2,4k läst
W
Wheelabrator: Här kommer en rapport om hur det blev i slutänden. Jag hade en förhoppning om att helt kunna avlägsna denna rörstump och koppla direkt på T-kopplingen istället. Det är en gammal Securexkoppling. [bild] Köpte denna pryl i förhoppningen att den skulle fixa biffen men ack så jag bedrog mig. [bild] Gängan i denna är aningens för liten, den passar inte på kopplingen :cry: Så istället
9 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.