15 955 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Placering av avluftare på hydrofor?
Sida 1 av 2
I samband med installation av järnfilter ska jag installera luftinjektor och automatisk avluftare på min hydrofor.
Jag har läst någonstans att avluftaren ska sitta ca 1/3 ner från hydroforens topp.
Detta tycker jag låter märkligt. Då blir ju den effektiva volymen väldigt liten.
Borde inte avluftaren sitta strax över utloppet nertill på hydroforen?
Då är ju hydroforen nästan tom på vatten vid tillslagstrycket så att pumpen kan fylla på med en rejäl mängd innan frånslagstrycket nås.
Eller behöver lägsta vattennivån i hydroforen ligga på 2/3 fyllnadsgrad för att minska mängden löst luft som går ut tappvattensystemet?
Eller sätter man avluftaren högt för att man vill ha en buffert om man vid enstaka tillfälle tar ut mer vatten än vad djupvattenpumpen ger?
Jag har läst någonstans att avluftaren ska sitta ca 1/3 ner från hydroforens topp.
Detta tycker jag låter märkligt. Då blir ju den effektiva volymen väldigt liten.
Borde inte avluftaren sitta strax över utloppet nertill på hydroforen?
Då är ju hydroforen nästan tom på vatten vid tillslagstrycket så att pumpen kan fylla på med en rejäl mängd innan frånslagstrycket nås.
Eller behöver lägsta vattennivån i hydroforen ligga på 2/3 fyllnadsgrad för att minska mängden löst luft som går ut tappvattensystemet?
Eller sätter man avluftaren högt för att man vill ha en buffert om man vid enstaka tillfälle tar ut mer vatten än vad djupvattenpumpen ger?
Jag ska ha en avluftare som släpper ut luft men inte vatten. Typ en flottöravluftare.
Den ska sitta på en hydrofor.
Jag har inte valt modell på avluftaren, men jag tänker mig en flottöravluftare, liknande denna: http://www.vvsobadrum.se/lk-flottoravluftare-g10-p-2570-c-613.aspx
Jag har inte valt modell på avluftaren, men jag tänker mig en flottöravluftare, liknande denna: http://www.vvsobadrum.se/lk-flottoravluftare-g10-p-2570-c-613.aspx
Jag ska installera järnfilter. I samband med det ska jag sätta en luftinjektor före hydroforen för att oxidera och fälla ut järnet. Eftersom jag sätter en luftinjektor före så fylls hydroforen automatiskt med luft.
För att inte få hydfororen helt full med luft även vid höga tryck är det bra med en avluftare.
Men jag är osäker på vilken höjd den bör sitta.
För att inte få hydfororen helt full med luft även vid höga tryck är det bra med en avluftare.
Men jag är osäker på vilken höjd den bör sitta.
1/3 från toppen har jag för mig sett såna sitta, dom brukar monteras längst upp på inspektionsröret som sitter på sidan av tanken.
Har du redan en Hydrofor eller ska den också köpas?
Hur mycket järn pratar vi om, och är det grävd eller borrad brunn?
Har du redan en Hydrofor eller ska den också köpas?
Hur mycket järn pratar vi om, och är det grävd eller borrad brunn?
Tack för alla tips. Kulventil i botten låter vettigt. Jag kan ju rentav ansluta järnfiltret till bottenutloppet. Är det någon nackdel med det?
Jag har en galvad 150 liter hydrofor från 1966, den får duga.
Det är en borrad brunn, ca 65 meter djup. Pumpen hänger ca 20 meter ner.
Det är 0,55 mg järn per liter vatten. Smakar ok, men missfärgar tyvärr tvätt i längden.
Precis som du skriver har jag sett och läst att avluftaren ofta sitter 1/3 ner från toppen, i övre delen av vattenståndstället.
Det jag söker är en förklaring till varför man inte sätter den längre ner.
Men luftinjektor borde den effektiva volymen i hydroforen bli mycket större om man tömde ut mer vatten än ca 20% innan frånslagstrycket nås.
Är det t.ex. något problem med att sätta den i botten på vattenståndstället istället?
Jag har en galvad 150 liter hydrofor från 1966, den får duga.
Det är en borrad brunn, ca 65 meter djup. Pumpen hänger ca 20 meter ner.
Det är 0,55 mg järn per liter vatten. Smakar ok, men missfärgar tyvärr tvätt i längden.
Precis som du skriver har jag sett och läst att avluftaren ofta sitter 1/3 ner från toppen, i övre delen av vattenståndstället.
Det jag söker är en förklaring till varför man inte sätter den längre ner.
Men luftinjektor borde den effektiva volymen i hydroforen bli mycket större om man tömde ut mer vatten än ca 20% innan frånslagstrycket nås.
Är det t.ex. något problem med att sätta den i botten på vattenståndstället istället?
I en hydrofor använder du 1/4 av kärlets volym. Om du sätter en flottöravluftare så måste ju vattnet gå upp till flottören. Sitter den för lågt så har du mer luft än vatten i kärlet. Då kommer den bara stå och starta och stoppa.
Avluftaren kan bara släppa ut luft när nivån är lägre än avluftarens anslutningspunk. Eftersom lufttrycket stiger, hamnar man lätt i läget att man har pumpens frånslagstryck när nivån är strax över avluftaren (även om man givetvis ibland även kan ligga väldigt nära pumpens tillslagstryck när nivån är vid avluftaren). För att utnyttja volymen måste man ha någorlunda hög vattennivå i hydroforen när man är vid frånslagstrycket. Antagligen släpper avluftaren ut luften rätt långsamt, så för att inte riskera att blåsa ut luft i rören måste avluftaren sitta någorlunda högt.Glada torparen skrev:
Redigerat:
Jag har även sett luftinjektorer som är monterade i toppen för att vattnet ska få maximal luftkontakt.
Man får justera in luftinjektorn så den suger luft minst 50 av pumpensdrift.
Tänk på att det är ett stort motstånd för pumpen så har du en gammal pump får du vara lite försiktig.
Man får justera in luftinjektorn så den suger luft minst 50 av pumpensdrift.
Tänk på att det är ett stort motstånd för pumpen så har du en gammal pump får du vara lite försiktig.
Vi använder uteslutande en Wellmate hydrofor med stigarör och microniser.
Där har du ingående och utgående vatten i botten, och vattenröret in förlängs så det sprutar upp i taket för att maximera luftexponeringen. Sen sitter det automatisk avluftningsventil på toppen. Hamnar runt 7-8000:- totalt men då får du ju inte nöjet att pula ihop det själv.
Där har du ingående och utgående vatten i botten, och vattenröret in förlängs så det sprutar upp i taket för att maximera luftexponeringen. Sen sitter det automatisk avluftningsventil på toppen. Hamnar runt 7-8000:- totalt men då får du ju inte nöjet att pula ihop det själv.
Det är just teorin kring detta som gör mig lite bortfintad.mulpac skrev:Eftersom lufttrycket stiger, hamnar man lätt i läget att man har pumpens frånslagstryck när nivån är strax över avluftaren (även om man givetvis ibland även kan ligga väldigt nära pumpens tillslagstryck när nivån är vid avluftaren). För att utnyttja volymen måste man ha någorlunda hög vattennivå i hydroforen när man är vid frånslagstrycket. Antagligen släpper avluftaren ut luften rätt långsamt, så för att inte riskera att blåsa ut luft i rören måste avluftaren sitta någorlunda högt.
Jag tänker att vid frånslagstrycket vill jag ha låg vattennivå i hydroforen så att pumpen jobbar i längre intervall innan tillslagstrycket nås.
Nu har jag tillslagstrycket på 2 bar och frånslagstrycket på 4 bar. Om jag sätter avluftaren 1/3 ner, d.v.s. vid 100 L vatten i min 150 L hydrofor så borde väl ett jämviktsläge ställa in sig så att trycket sjunker till två bar just vid flottören. När den börjar blåsa ut luft så bör ju trycket rasa fort. Med bara 50 liter luft i toppen av hydroforen så kan ju pumpen bara pumpa in 25 liter vatten innan trycket är uppe på 4 bar. Det känns som att jag rastar pumpen rätt så hårt då.
Om jag istället kan sätta flottören 1/3 från botten så har jag ju 100 liter luft att trycka ihop. Då kan jag pumpa in 50 liter vatten mellan frånslagstryck och tillslagstryck. Minus den volym luft som injektorn/micronisern tar in förstås. Denna mängd kan jag ju justera så att flottören hinner släppa ut överskottsluften.
Men som sagt verkar alla andra välja 1/3 från toppen, så jag har en känsla av att jag missförstår något. Jag förstår at flottören inte är så snabb, men som sagt kan jag ju justera injektorn så att den inte tar in mer luft under inpumpningen än vad flottören kan släppa ut.