Vatten & Avlopp
Marcussjogren: Du behöver ju inte få ur varenda droppe vatten, jag brukar bara trycka pumpens munstycke mot vattenkranens utlopp och hålla tätt med fingrarna. Det blir tillräckligt för att få ur det mesta av vattnet och är inget som fryser hos mig i alla fall :)
BerraSWE: Har på slutet fått problem med översvämning i garaget från golvbrunnen, verkar vara enbart dagvatten, ej avlopp. Vid skyfall ute är det som att vattnet inte rinner undan och stiger då uppåt, enligt grannar så är det bara hål i marken och inget riktigt avrinningssystem i våra garage, dom har samma bekymmer, huset är byggt på 60 talet. Det går heller inte rensa denna golvbrunn. Min
PochM: För att påverka trycket så lite som möjligt, vart i kedjan bör filtret placeras? Efter pump? Innan pump i slutet av sugledningen? Eller i slutet av tryckledningen? Har den nu 100 m från pumpen alltså i slutet av tryckledningen och tappade tyvärr lite bra tryck genom filtret.
Sten-Arne Thoren1: [bild] Kan inte stänga av vattnet på min vattenutkastare fabrikat Gustavsberg,går inte att skruva in kranen
Erik Steinholtz: [citat] När man räknar så här noga på energibesparingar måste du ju också ta med förlusterna du får av att ta små mängder varmvatten i taget, vilket beror på hur långt det är från beredaren till kranen. Om du tex behöver spola 1L innan varmvattnet kommer, så är det också 1L som står och fungerar vattenburen värme åt ditt hus efteråt. Svårt att få ekonomi i det om det bara
Lavemangos: [citat] haha, episk kommentar!! :) Nja, känns svårt att blanda el och vatten, känns inte som ett vinnande koncept, så anslutningskabel är rätt fel ord! haha!
crazytok: [citat] Kanske? Har aldrig ägt en i hela mitt liv dock, alltid köpt kaustiksoda! :surprised:
DavCarl: [citat] Ja, det löser sig säkert. Stort tack för hjälpen iaf! Får se ifall jag får ordning på det i helgen, eller om det blir andra projekt först. Beror på vad arbetsledaren säger ;)
mephisto73: [citat] Knuffar denna tråd i hopp om svar. Tror mig ha listat ut att det är LK:s 16mm PEX det handlar om. Kommer en sån här koppling funka för att konvertera till 15 mm PEX? https://www.jemfix.se/klaemringskoppling-16-x-r15/8103/9015687/
tensiden: Tack och bock! Jag bröt och började skruva. Anvisningen på norska(?) var dock missvisande för mig. ”I riktning hoyere” tolkade jag som ”uppåt”. Det var fel. Men som prototypen skriver fanns det en skala på baksidan att gå efter. Nu är det bättre fart på vattnet till min och ungarnas stora glädje!
Ankarstjärna: Tjena, Ska ha lägenhet på andra våning i garaget och det är dags att installera vvs. Pemslang finns indragen till garage, men andra änden är utanför bostadshus. Nu behöver jag få in vattenröret in till bostadshuset. Rörmokaren har varit och sagt att det blir svårt att dra in rör under huset pga rasrisk. Alternativet är att ha en låda på yttervägg och dra in röret där. Vet ni om
furubo: Lutar åt att använda en frenco gummikoppling nu så jag har en sån. Tror det blir bra och får duga tills vidare
useless: Man kan blöta kartongen lite. Annars så är det bara ett problem i början, sen har den brunnit upp. Men en fibercementskiva är nog bättre om man ändå måste åka iväg och köpa något.
furubo: Ok! Tack för det. Ska försöka få till så bra fall det bara går. Ser ut som jag kommer få bryta upp golvet i hallen utanför för att komma åt att ansluta till röret i backen. Förmodar att det ligger på samma djup. Vet inte hur många hinkar jord jag burit ut vid det här laget Plus två mumifierade katter... På bilden ser man avloppet från pannrummet ca 4-5 meter bort.
noone70: [citat] Rören är dragna i väggen ner i pannrummet. Enda framkomliga vägen är att ha en avtappning i pannrummet (alternativt helt skippa att ha utkastare där)
Fotografen: Det har åtminstone funnits, de har då ett dykrör ner mot botten så att mer än halva höjden kan nyttjas, anslutningar i övrigt är anpassade osv. Senast jag såg en ny var i början på 90-talet och det var min chef på elfirman som bytte sin egen.
Jonas5423: [citat] [citat] TE][/QUOTE] Ja lossade på fästet och det var relativt lätt att flytta rören några centimeter. Det räcker troligen för att slangarna skall må bra. Annars får man väl sätta dit några kopplingar och skarva lite... Tack för er input...
ByggTine: Detta utförliga svar fick jag av mogge_73 TACK SÅ MYCKET! torsdag 11:10 Hej Tine Merparten av filter kräver backspolning av filtermassan och därför även avlopp eller någon form av avrinning. Visst kan man tömma ett filter på massan och fylla ny varje år, men det är vansinnigt rent ekonomiskt. Eftersom ni har ett väldigt mjukt vatten så skulle jag titta på någon form av katalytisk
Anonymiserad 282191: Lossa den blanka muttern istället åt vänster,håll samtidigt fast den mutter du nämner. Har du koll på vattenavstängningen(huvudkran)om något går fel?
N0ah: [citat] Ja absolut det skall jag göra tack vara eran hjälp och tips. Man lär sig något nytt varje gång :)
Katin Drar: Om brf behöver göra jobb med ledningarna så ansvarar de även för de ingrepp i enskildas utrymmen som behöver göras pga reliningen. Det kommer bli dyrt för föreningen att återställa nyrenoverade badrum. En konsekvensanalys på alternativ behöver upprättas och presenteras för styrelsen.
Embee: Har byggt en triangel att ställa hela hydrofortanken på, med gummimuffar från biltema 50mm. Sätter samma under pumpen. att det blir tystare.
Oskpet: Hej, eftersom jag har en koppling på idag, skulle det funka att köpa ny stödhylsa och en sån ring och återanvända själva klämkopplingen? På så vis vet jag ju att det kommer passa till toan sen. Ventil/ballofixen på bilden byts ut mot en ny. [bild]
prototypen: Pumpen får ju inte gå kontinuerligt, gissar på att den blir för varm. Sedan står det : Placera ej sugledningen i öppet solsken. Solen kan då värma upp vattnet i slangen till en sådan tempera- tur att pumpen skadas då den startar. Det verkar som pumpen inte mår bra av solsken…. Ett litet parasoll kanske. Gör inte för tätt, det kan bli varmt då. Plast och solsken brukar inte vara
prototypen: Såg att det är offeranod i den beredaren, KAN vara bra att tappa ur beredaren och se om det är något kvar av zinken. Utan offeranod så finns risk att det rostar hål i beredaren. Hur ofta man behöver kontrollera/byta anod beror på vattenkvalitén. Protte
Rolle85: Allt installerat och klart och avföringen åker ut i tunnan. Tack!