Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett litet fritidshus där vi har dragit in vatten. Under altan har vi en 60 liters vattentank. På andra sidan väggen en liten ho med blandare. Nivåskillnad 1 m, Shurflo pump, gardena kopplingar för att det ska vara lätt att ta in för vintern. Enfas i huset. Liten diskmaskin ansluten. Endast kallvatten. Avlopp i gråtande.
Problembeskrivning
Vatten rinner genom kranen, så långt allt väl. Flera gånger kommer det luft istället för vatten. När luften passerat kommer vatten som vanligt. Kan någon kunnig hjälpa oss?
Om jag förstår dina bilder rätt, så är vattnet in från den blå dunken, via trädgårdskopplingen och in i huset.
Då tror jag att när pumpen inte går så läcker luft in i trädgårdskopplingen (om de andra skarvarna är täta).
Vattenpelaren som står i slangen skapar ett undertryck, eftersom vattnet vill rinna tillbaka till dunken när pumpen inte går.
Den kopplingen är gjord för att vara tät när det är övertryck i slangen, kanske den släpper in luft vid undertryck. Kan vara att problemet ligger där. Prova att smörja gummipackningen med silikonfett i den övre delen av kopplingen.
Då tror jag att när pumpen inte går så läcker luft in i trädgårdskopplingen (om de andra skarvarna är täta).
Vattenpelaren som står i slangen skapar ett undertryck, eftersom vattnet vill rinna tillbaka till dunken när pumpen inte går.
Den kopplingen är gjord för att vara tät när det är övertryck i slangen, kanske den släpper in luft vid undertryck. Kan vara att problemet ligger där. Prova att smörja gummipackningen med silikonfett i den övre delen av kopplingen.
Tack för ditt svar. Jag testade att tejpa alla gardenakopplingarna med eltejp för att se om det läckte in luft. Problemet kvarstod. Vad tror du om att montera en backventil nära den blå tanken så att vattenpelaren inte rinner tillbaka i tanken?Methane skrev:
Om jag förstår dina bilder rätt, så är vattnet in från den blå dunken, via trädgårdskopplingen och in i huset.
Då tror jag att när pumpen inte går så läcker luft in i trädgårdskopplingen (om de andra skarvarna är täta).
Vattenpelaren som står i slangen skapar ett undertryck, eftersom vattnet vill rinna tillbaka till dunken när pumpen inte går.
Den kopplingen är gjord för att vara tät när det är övertryck i slangen, kanske den släpper in luft vid undertryck. Kan vara att problemet ligger där. Prova att smörja gummipackningen med silikonfett i den övre delen av kopplingen.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag hade bytt ut slangen och gardenakopplingarna mot PEM eller PEX-slang och monterat dem med exempelvis en unionskoppling som gör det lätt att lossa dem. ett alternativ är att ta flexibel anslutningsslang typ denna: Ansl.slang r.fri omfl f tappvatten RR 15Rx200mm - Rinkaby Rör (rinkabyror.se).
Varken gardenakopplingar eller den typen av slang är lämplig för dricksvatten. Det kan fungera att montera en backventil vid tanken, men det är ytterliggare en sak som kan strula i framtiden.
Är @IBD och @buggkungen51 samma användare?
Varken gardenakopplingar eller den typen av slang är lämplig för dricksvatten. Det kan fungera att montera en backventil vid tanken, men det är ytterliggare en sak som kan strula i framtiden.
Är @IBD och @buggkungen51 samma användare?
Stämmer att det är samma användare. Det var lite "skit" på/vid tangenterna. Ordnar det, städar bort den slarviga.N NoOne2k skrev:Jag hade bytt ut slangen och gardenakopplingarna mot PEM eller PEX-slang och monterat dem med exempelvis en unionskoppling som gör det lätt att lossa dem. ett alternativ är att ta flexibel anslutningsslang typ denna: Ansl.slang r.fri omfl f tappvatten RR 15Rx200mm - Rinkaby Rör (rinkabyror.se).
Varken gardenakopplingar eller den typen av slang är lämplig för dricksvatten. Det kan fungera att montera en backventil vid tanken, men det är ytterliggare en sak som kan strula i framtiden.
Är @IBD och @buggkungen51 samma användare?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden