Rörisen satte vattenrören för blandarna (kök och badrum) cc80 på en lk väggskena 40. Nu när jag letar kopplingsbrickor så ser det ut som rören borde satts cc60. Går det att lösa eller måste jag sätta två stycken KOPPLINGSBRICKA V6 1-rör Dy15/16 med Vatette Plast klämhylsa (rsk 8505034) bredvid varandra istället?
Moderator får gärna ta bort min gamla tråd "https://www.byggahus.se/forum/threads/pex-16-x-25-till-vattenutkastare-i-koeket.420585/"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator får gärna ta bort min gamla tråd "https://www.byggahus.se/forum/threads/pex-16-x-25-till-vattenutkastare-i-koeket.420585/"
Har satt dit väggbrickorna (8505034) nu.
Funderar på hur man kopplar på kopplingen som sitter innan blandaren?
I monteringsanvisningen står det bara:
"Anslut önskad Vatette koppling/ventil Dy15.
Åtdragning: 2 varv efter handåtdragning."
På bilden har jag en rak skruvdel rsk 1947720 (funderar på om jag kanske borde ha en vinklad uppåt).
Är det så lätt? Det behövs ingen vvs tejp, klämring eller packning?
Funderar på hur man kopplar på kopplingen som sitter innan blandaren?
I monteringsanvisningen står det bara:
"Anslut önskad Vatette koppling/ventil Dy15.
Åtdragning: 2 varv efter handåtdragning."
På bilden har jag en rak skruvdel rsk 1947720 (funderar på om jag kanske borde ha en vinklad uppåt).
Är det så lätt? Det behövs ingen vvs tejp, klämring eller packning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar vinklade kopplingar:tommib skrev:
SKRUVDEL vinkel förkromad Dy15 (G 1/2) x Dy15 (G 1/2) RSK-nr: 1947753 för toalettanslutning.
Men ingen som ser likadan ut fast Dy15 (G 1/2) x Dy12 (G 3/8) till blandare?
Kör med 15x12 mm vinkelkoppling.Jag hade kört vinklar med kulventil om det inte finns separat avstängning någon annan stans.
https://www.vvsochbad.se/vatette-kulventil-vinkel-15x12-mm-1144246
Jag tror att det ska passa mot väggbrickan men Krilleman får gärna bekräfta.
Är du säker på att din blandare har 12 mm slätända?
https://www.vvsochbad.se/vatette-kulventil-vinkel-15x12-mm-1144246
Jag tror att det ska passa mot väggbrickan men Krilleman får gärna bekräfta.
Är du säker på att din blandare har 12 mm slätända?
G 3/8 betyder att det är en R10 anslutning, dvs gängad med planpackning. Då ska du ha sådana här
https://www.vvsobygg.se/vatette-minikulventil-i-vinkel-med-vred-131201.html
https://www.vvsobygg.se/vatette-minikulventil-i-vinkel-med-vred-131201.html
Jag hänger på med en liknande fråga. Rörmokaren satte PEX från källaren upp till köket. Kommer bara ned från taket i källaren, jag är nästan säker att det inte finns nån fixtur eller liknande "i golvet", går bara i princip rakt upp genom golv, skåp och mynnar inne i köksskåpet. På nåt sätt är det fixerat, men troligen inte "bra". Däremot är avståndet upp så kort att jag tror att det "sitter" på så sätt. CC verkar vara ca 50, det är två hål i träplankan.
Edit: Det verkar vara LK X16 16x2.2
Jag har fixat en liknande koppling till badrum, där det är prisolrör genom bjälklaget. Tog bort ett virrvarr av rör, drog om i ett duschrum och i källartaket. Det var ju skitlätt, men då var allt koppar med klämring. Detta mynnar i det som ska bli tvättstuga (med golvbrunn och dusch). Jag vill ha vanliga kopparrör i taket. Vad är bästa sätt att göra en snygg anslutning här? Från PEX till koppar...

Den rörmokare som påbörjade detta hade aldrig tid att slutföra det ordentligt, jag hade helst velat dra om mycket mer rör i källaren. Jag har ev en ny röris på G att hjälpa mig, men även han verkar rätt hårt bokad. Idag går det bara lösa, temporärt monterade PEX i taket. Plus några riktigt gamla kopparrör blandat med galv. Rensar jag bort skiten är det bara en handfull T och svängar. Jag kan dra om nästan allt utan att ta bort det gamla, så jag kommer inte vara under tidspress.
Tilläggas skall att det kommer ned två PEX till från taket, men här finns ingen chans att göra väggbrickor, de måste gå "fritt" en bit. Men det kommer inte störa då de sitter rätt "dolt". Däremot finns ingen brunn där de mynnar. Jag hade hellre haft prisolrör här (som det var innan men som var tvunget att bytas då de gick lite tokigt), men det kanske man inte drar längre...
Jag har dragit lite rör med klämringskoppling förut. Jag börjar snart tänka att jag drar om detta själv. Det är inte speciellt komplext. Antingen med klämring eller hyra ett pressverktyg. Löda vet jag inte om jag vågar mig på, det gör väl ingen vanlig röris längre heller.
Edit: Det verkar vara LK X16 16x2.2
Jag har fixat en liknande koppling till badrum, där det är prisolrör genom bjälklaget. Tog bort ett virrvarr av rör, drog om i ett duschrum och i källartaket. Det var ju skitlätt, men då var allt koppar med klämring. Detta mynnar i det som ska bli tvättstuga (med golvbrunn och dusch). Jag vill ha vanliga kopparrör i taket. Vad är bästa sätt att göra en snygg anslutning här? Från PEX till koppar...
Den rörmokare som påbörjade detta hade aldrig tid att slutföra det ordentligt, jag hade helst velat dra om mycket mer rör i källaren. Jag har ev en ny röris på G att hjälpa mig, men även han verkar rätt hårt bokad. Idag går det bara lösa, temporärt monterade PEX i taket. Plus några riktigt gamla kopparrör blandat med galv. Rensar jag bort skiten är det bara en handfull T och svängar. Jag kan dra om nästan allt utan att ta bort det gamla, så jag kommer inte vara under tidspress.
Tilläggas skall att det kommer ned två PEX till från taket, men här finns ingen chans att göra väggbrickor, de måste gå "fritt" en bit. Men det kommer inte störa då de sitter rätt "dolt". Däremot finns ingen brunn där de mynnar. Jag hade hellre haft prisolrör här (som det var innan men som var tvunget att bytas då de gick lite tokigt), men det kanske man inte drar längre...
Jag har dragit lite rör med klämringskoppling förut. Jag börjar snart tänka att jag drar om detta själv. Det är inte speciellt komplext. Antingen med klämring eller hyra ett pressverktyg. Löda vet jag inte om jag vågar mig på, det gör väl ingen vanlig röris längre heller.
Redigerat:
Klicka här för att svara


