När jag monterade ner vattenlåset för att rensa satt konpackningen kvar löst i handfatets bottenventil, satte tillbaka allt på samma sätt men nu läcker det från muttern och jag ser tydligt att inte konpackningen sitter rätt. Förstår dock inte hur den ska monteras för att täta ordentligt. Finns liksom inget motstånd för packningen i bottenventilen (som jag vill minnas att det brukar göra). Hur ska packningen sitta?

• En hand håller en demonterad metallisk bottenventil över ett handfat med ett synligt vattenlås och en löst sittande packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brukar väl vara en planpackning där men det måste väl vara mer grejer än bara dom två....

• Gilla
Filipager
  • Laddar…
Exakt vad jag menar. Monterade isär bottenventilen då jag tröttnade på att ligga halvt inkrupen i badrumsskåpet. Här är samtliga delar från handfatet ner till läckan.

• Nermonterade delar av en bottenventil från ett handfat, visar bland annat avloppsrör och tätningar.
    Skapa konto
Som sagt var... mellan vattenlåsrör och bottenventil ska det sitta en planpackning inte en konisk packning

• Gilla
Filipager
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Filipager och 1 till
  • Laddar…
Tack krilleman och vector! Blir en sväng till affären idag då:) det jag bara inte förstår är hur planpackningen då ska sitta? Finns ingen plan yta i botten på fästet, bara dessa två ”piggar” som håller mittenfästet på plats.

Kan man sätta dit en ring i metall som gör att planpackningen inte böjer sig? Om ni förstår vad jag menar?

• Kromat rörfäste med två piggar och gängad mitt utan plan yta.
    Skapa konto
Planpackningen gjorde susen, åter igen tack för hjälpen! Förstår inte hur det kunde hålla tätt med konpackningen där innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.