Hej,

Jag har några frågor hur jag skall flytta ut pumpen på bästa sätt. Idag står pumpen i källaren och låter, jag skulle vilja flytta ut den till brunnshålet, det är ett hål med cementringar ca 1,8m djupt och tillräckligt med plats att ställa pumpen där istället. Det är en botten med singel där pumpen kan stå, eller så flyter jag ett litet golv till den.

Finns det några självklara problem med att ställa pumpen där, ca 35-40m längre bort från huset?
hålet är frostfritt men tänkte ändå ställa ner en frostvakt också.

Hydropressen tänkte jag dock ställa inomhus i källaren, den kanske skulle kunna få plats i hålet också.
Vad är bäst tror ni?

Om den står i källaren så måste jag dra en kabel till tryckbrytaren också. Finns det något fördel med att kunna komma åt hydropressen lättare i framtiden?

PEM-slangen som kommer från brunnen idag är fetare än vad som går in i pumpen, så den sista biten i källaren sitter det en övergång från fet PEM till 1" PEM-slang. (se bild 1). Kommer det göra någon skillnad om jag ställer pumpen ute i brunnen, då blir det 1" slang hela vägen istället.
Vattenpumpanslutning med övergång från fet till 1" PEM-slang på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade isåfall tänkt att dra den ny PEM-slangen + kabel till motorskydd samt kabel till tryckbrytaren genom den gamla fetare PEM-slangen som går där idag istället för att gräva upp hela sträckan.
Den gamla/nuvarande pumpen leverar bara 70l/min, skulle det göra någon skillnad att sätta in en nyare pump som kan prestera bättre? (se bild 2)
Närvarande bild av en gammal tre-fas elektrisk pump från OSP med specifikationsetikett och synliga dammiga anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.