Hej,
Har flyttat köket i min bostadsrätt och har kopplat ihop de nya vattenledningarna med de gamla i ett gipsschakt i det gamla köket. Det kommer vara inspekterbart via en lucka i en garderob som kommer stå emot själva schaktet.
Rörmokaren nämnde att jag behöver sätta tätmembran i botten av schaktet.

Är det någon som vet vad som gäller? Vad behöver jag göra för att det ska vara godkänt?

• Nya och gamla vattenledningar kopplade samman i ett gipsschakt, med tätning vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya och gamla vattenledningar kopplade i ett öppet gipsschakt, synliga genom en väggöppning.
    Skapa konto
Det ska vara vattentätt i botten och finnas skvallerrör. Det kan bli dyrt om lägenheten under blir vattenskadad innan en eventuell läcka upptäcks.

Om det nu var en rörmokare som gjorde jobbet har han eller hon inte följt branschreglerna.

Redigerat:
Claes Sörmland
I Säker vatten som jag länkade till ovan så står det:

Textdokument som beskriver placering av dolda fogar i olika konstruktionstyper.
Skapa konto

Prefabricerad konstruktion till exempel fördelarskåp är ju begripligt. Det finns en tillverkare, en monteringsanvisning och man behöver bara följa det.

Men vad sjutton menar man med "annan verifierad konstruktion"? Verifierad av vem? Av mig som har byggt den?

Johhhan
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johhhan Johhhan skrev:
"Annan verifierad konstruktion" står för "Utrymme med vattentät botten som gör det möjligt att samla upp eventuellt utläckande vatten och indikera läckage.", i Säker Vatteninstallation 2021:1. [länk]
Bra där!

Men hur sjutton kopplar de ihop de fraserna med varandra? Vad menar de med "verifierad"? Av vem?

Johhhan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men hur sjutton kopplar de ihop de fraserna med varandra? Vad menar de med "verifierad"? Av vem?
Jag har själv tolkat det mest som att de ser detta som en verifierat bra lösning, kanske mest för att det finns fler formuleringar i skriften som kunde varit bättre utformade. Men visst antyder det något mer formellt krav. Jag har sökt men inte funnit något mer om detta på deras hemsida.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Johhhan
"Annan verifierad konstruktion" – Eftersom verifieringsväg över huvud taget inte nämns, får man nog tolka texten som att man själv ska ha testat att den verkligen funkar.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johhhan Johhhan skrev:
"Annan verifierad konstruktion" – Eftersom verifieringsväg över huvud taget inte nämns, får man nog tolka texten som att man själv ska ha testat att den verkligen funkar.
Verifierad att den är tät och indikerar läckage då. D v s typ att någon sprutar vatten på konstruktionen och testar är ju en tolkning.

Tack för era svar!
Försökt leta i säkert vatten, men hittar ingen benämning på vad som ska användas. Skulle man typ kunna kleta dit tätskiktsmembran? Eller måste man sätta ett helt tätskikt?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det ska vara vattentätt i botten och finnas skvallerrör. Det kan bli dyrt om lägenheten under blir vattenskadad innan en eventuell läcka upptäcks.

Om det nu var en rörmokare som gjorde jobbet har han eller hon inte följt branschreglerna.
Vad är skvallerrör?
Nä de har de ju inte följt, blev uppmanad att göra det själv.

J JAPLH skrev:
Vad är skvallerrör?
Nä de har de ju inte följt, blev uppmanad att göra det själv.
Om en läcka uppstår i det inbyggda utrymmet ska vatten via ett rör eller en slang (skvallerrör) ledas ut där det kan upptäckas.
Från lägsta punkten i den vattentäta schaktbotten.

• Gilla
JAPLH
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JAPLH skrev:
Tack för era svar!
Försökt leta i säkert vatten, men hittar ingen benämning på vad som ska användas. Skulle man typ kunna kleta dit tätskiktsmembran? Eller måste man sätta ett helt tätskikt?
Där i bottnen på schaktet där handuken ligger på fotot. Kan du rensa på skräp och sand där och få till en jämn och tät yta, t ex genom att fylla upp hål med Husfix och bygga en tät kant? Sen ett fall mot mitten av golvytan och där ansluter du t ex ett 15 mm kopparrör som du med fall leder genom garderoben och ut så att en eventuell liten krypläcka omedelbart syns på golvet framför garderoben. Ytan i garderoben tätas med tätskiktsmembran, den ska ju bara hålla tätt några timmar tills du upptäcker läckan och stänger av vattnet.

• Gilla
JAPLH
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där i bottnen på schaktet där handuken ligger på fotot. Kan du rensa på skräp och sand där och få till en jämn och tät yta, t ex genom att fylla upp hål med Husfix och bygga en tät kant? Sen ett fall mot mitten av golvytan och där ansluter du t ex ett 15 mm kopparrör som du med fall leder genom garderoben och ut så att en eventuell liten krypläck. omedelbart syns på golvet framför garderoben. Ytan i garderoben tätas med tätskiktsmembran, den ska ju bara hålla tätt några timmar tills du upptäcker läckan och stänger av vattnet.
Låter som en bra ide! Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.