J
jonaserik: [citat] Snåla inte , ta 2,5 mm2 så går det bra och inga större spänningsfall.
3 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: [citat] Nu har du fått ett bra svar av foreman i #14. Svårare än så är det inte och ett normalt vettigt sätt att installera.
14 svar · 4,8k läst
·
H
Hemmalag: Utan någon ytterligare åtgärd gick trycket upp till normalt/bra. Vår bästa gissning är att någonting inuti hade torkat ihop under vintern, och efter tre-fyra veckotripp slut sugit till sig såpass mycket vatten att den återställdes till normalt.
3 svar · 1,7k läst
1977bjorn
1977bjorn: Vi hade en brunn från 20-talet där jag växte upp. Farsan skickade det på analys mest för skoj skull. Hur bra som helst, smakade gott dessutom. Åldern behöver alltså inte påverka alls. Men, som sagt, för gräsmatta och grönsaker är det skit samma :)
6 svar · 1,2k läst
C
corre: Man vill inte suga för långt ned, och inte gärna i ytan, så det avgörs lite av djupet på vattnet (grundvattendjupet) och tillrinningen vid uttag. Så har du kollar hur djupt vattenpelaren är? Rör den sig när du tar ut vatten?
1 svar · 614 läst
I
Irre66: [citat] Det stämmer, både den vänstra varmvattenledningen likväl som den högra kallvattenledningen blir varm när utkastaren i trädgården öppnas. Verkar bildas ett sug i T-kopplingen som drar varmvatten genom blandaren. Detta borde motverkas av monterad backventil på ovansidan av T-kopplingen. För tillfället håller jag på med ett försök. Tidigare tömdes VV-beredaren efter någon
19 svar · 2,8k läst
·
Soetpojke
Soetpojke: [citat] Okej, skönt att höra. Men kan det vara blandaren som är sönder eller kan det vara nå annat som orsakar problemet?
4 svar · 2,5k läst
GK100
GK100: [citat] Ja så är det om den ska ha någon funktion. Som sagt är nog vakuumventilen och avluftaren i toppen på respektive rör fast efter lång tid utan att cykeln löpt. Om du ändrar om var med på att du får vatten i den gröna slangen att ta hand om till avlopp. Men som sagt har du inga problem med vattnet nu utan denna funktion så är det inte fel att ta bort den. Det är ju om inte
14 svar · 2,4k läst
·
M
mattiashem: Hej Tänker du att det är dålig kabel som ger dålig ström ner till motorn som gör att den inte går för fullt ? Har inget motorskydd idag utan den kommer ju med 4 kablar så koppla på 3 faser och skydd ner till den. Har sedan provat att byta två faser för att ändra rotation på motorn utan att det har hjälpt. // Matte
2 svar · 1,6k läst
·
I
ichigo: Kanske är det någon underjordisk bäck som förbinder avloppsläckan med er?
54 svar · 23,7k läst
·
holetaker
holetaker: [citat] Tack för utförligt svar.
6 svar · 2,0k läst
Y
Yrrol: Det är grå Nordic Pipelife. ÄVen om jag byter till vita/blå som är dämpande så blir det fortfarande vibrationer. Fast dämpande upphängningar lät intressant, fast inget jag hittat bland onlinebutiker?
4 svar · 642 läst
A
A-Man_08: Dom höll på och spola med hetvatten, kanske då det lossnade när dom tryckt in knappen och vridit. Den svarta ringen som är troligtvis är för att ställa in tempen för knappen har jag in rört dock vet jag inte om dom haft ut den och satt tillbara den igen.
3 svar · 1,6k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja, det går att pumpa avloppsvattnet och du har rätt i att man inte ska köra skärande pumpar på avloppsvatten före slamavskiljare. Den typiska lösningen är då är att lägga slamavskiljaren på den lägre marken och sen pumpa från den till infiltrationsbädden.
1 svar · 670 läst
elpaco
elpaco: Hur skall man få en brunn i brunn tät dem mellan? Att bila upp som du nämner är ju max några timmars jobb. Sedan behöver du blanda lite betong i en hink. En dags arbete?
1 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Hålet ska vara gjort så att röret går fritt och inte trycker mot något hårt. Hur exakt man åstadkommer det är mindre viktigt men en träyttervägg är ju sällan en solid massa så det är då rätt enkelt att borra bra. Svårare är det nog med tjocka solida väggar.
10 svar · 3,3k läst
·
A
A-Man_08: Var hittar jag packningen till vattenlåsen? Det är koppen längst ned som gängas på mot en oring det är inte riktigt tätt utan kommer en droppe. Personalen på bauhaus kunde inte hitta i sortimentet utan hade endast komplett del mot rör. Verkar onödigt att byta den om det går att få tag på en oring. [bild]
0 svar · 603 läst
·
E
ebonita: Jag har ett enplans kedjehus byggt 1974 med vatten rören i den gjutna bottenplattan. Det har uppstått läckage någonstans och vatten blöder ut ur grunden på diverse ställen. Enligt vattenmätaren försvinner 3-5 liter per timme. Skadan är anmäld till försäkringsbolaget (Moderna) men rören är för gamla och ersättes ej. Försäkringsbolaget föreslår att jag skall ersätta rören i
0 svar · 536 läst
O
oscrug: [citat] tack, då gör jag så!
2 svar · 959 läst
D
Daniel 109: Ja, det är ju lämpligt att göra det samtidigt som dräneringen om det ska göras. I mitt barndomshem gick det så långt att det inte kom vatten uppe om en kran på nedervåningen var öppen.
4 svar · 1,7k läst
·
larsbj
larsbj: [citat] Men doppar det hela tiden så kan det förstås va fel på den. normalt droppar det efter varje gång man tagit VV.
3 svar · 2,1k läst
·
S
Superrobban: Jag har en 120 liters vattentunna vid stupröret, där jag brukar tvätta mig i vid stugan som ligger i skogen med höga träd runt huset. Har inte indraget vatten, bara en brunn med handpump. Det blir rätt mycket skräp som följer med regnvattnet, vad finns det för bra lösningar att slippa få med det ner i vattentunnan? Har provat ett lock med myggnät, och det funkar visserligen, men är
0 svar · 3,7k läst
Krilleman
Krilleman: Läser du monteringsanvisngen så är du tvungen att ha fixerande anordning på LK:s system. Väggbricka är den enda korrekta och oerhört enkla vägen att gå. https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.7_installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf [bild]
3 svar · 3,2k läst
·
J
Johan Karlsson1: [citat] Tack för feedback...det kanske är som du säger, vi tolkade som sagt "utredning" annorlunda, konsulten hade ju med sig grävaren för att göra utredningen...de moment som är nödvändiga för att genomföra utredningen borde ingå? vore intressant att höra om någon annan haft en liknande erfarenhet :cool:
7 svar · 1,3k läst
J
Jens33: Hej En Grohe blandare som jag vill ta bort muttern för att sätta dit en excenter 160 mm. Det är en insexskruv (12 mm) som jag behöver få loss för att ta bort muttern. Men den sitter fast som tusen. Är det nån som har försökt med samma sak lyckats med det ? I så fall hur? Bild nr 3 visar hur den ska sitta efter att excentern är monterad. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
O
Oveand: Hej. Skönt att det löste sig med blandaren men den mysteriet med den dåliga passformen kvarstår. /Ove [citat]
13 svar · 3,9k läst
·
M
mortinal: Hej, Jag flyttar från lägenheten och behöver ta bort diskmaskinen. Det ger upphov till två problem: 1) Vad göra med anslutningen till diskmaskinens tilloppsslang? Man stänger av vattnet på blandaren och under diskbänken ser det ut såhär: [bild] Diskmaskins manualen har följande att säga om montering av inloppsslang: Om du själv utför anslutningen ska fästmuttern på maskinens
0 svar · 1,3k läst
·
M
Micke S-E H: [citat] Tack! Det ska jag göra
2 svar · 1,0k läst
·
A
Adamrenoverar: Hejsan! Jag har lite funderingar kring ett bostadshus jag har köpt. Tanken är att riva detta och jag vill veta vad det är för avlopps- och vattensystem. Enligt kommunen finns ingen anslutning till kommunalt vatten eller avlopp men säljarna trodde att det var kommunalt (dödsbo). Vill ni hjälpa mig att förstå ritningen med dess brunnar och hur allt hänger ihop hade jag blivit tacksam.
0 svar · 875 läst
·
M
mogge_73: Nej, kalken blir du inte av med, salttanken får du koppla ur. Jonbytare (salt) renar joner. Nu byter du teknik helt då Birm ska oxidera metallerna.
10 svar · 6,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.