Vatten & Avlopp
Jonas78gbg: [citat] Skrev ett långt svar men det försvann, [citat] Ventilen som möter/bottnar mot kopplingen. Skall nog kolla på den klassikern:thinking: man börjar bli snabb på att montera i sär och ihop.
Lilllen: [citat] Tack! Har mailat dem nu för att se om den är godkänd för kommunalt vatten. Återkommer här när jag fått svar.
huggan: Jag rekommenderar att du tar ett vattenprov.
hippo80: Hej! Jag behöver hjälp med att välja golvbrunn till mitt förrådsgolv. Obs! Installationen behöver inte godkänt tätskikt i detta fall. Planen är att riva ut ett gäng gamla gjutjärns-brunnar. Dessa ska ersättas med nyare brunnar då livslängden har uppnåtts för befintliga brunnarna. Ytskiktet kommer bestå av betong med 2k epoxi golvfärg. Plattans tjocklek är 155mm. Problemet är,
Kallebo: Kan du inte skicka en bild på skylten? VA kan vara vatten avlopp? 5,2 meter bort från skylten, då ofta med en pil.
NDL88: Hej! Tror ni detta kan funka för ändamålet, Alltså koppla både tork och tvätt till befintlig rör med vattenlås? https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/tvattmaskiner-och-torktumlare/tillbehor-for-inbyggnad/slangar/luftutblas-for-torktumlare/10008816#/Tabs=section-technicalspecs/Tabs=section-fitsappliance/Togglebox=1241006760/
totto fed: Hej, Tänkte installera diskmaskin på landet. Anslutningsmöjligheten ser ni på bilderna. Är det något speciellt jag måste tänka på angående vatten-låset, anslutningar etc? tack för hjälpen
ibkcad: [citat] Frysrisken håller jag med om. Men jag har redan idag en liknande lösning med isolerad nedstegsbrunn till mitt nuvarande egna vatten på andra sidan huset och det har inte varit några problem. Kommunen har inget att upptäcka. Jag har haft dialog med dem och de har inga problem med att jag har egen ventil innan mätaren på detta sätt. Jag kommer fortfarande behöva en plats för
Abbens: [citat] Hej KarinoMagnus, Plockar upp en väldigt gammal tråd, men på förekommen anledning. Vi funderar på att ev bygga nytt, oxå utanför detaljplanerat område i Södertälje och har också läst på kommunens hemsida att de förordar kretsloppssystem och då känns vaccumsystem med sluten tank för toalett som det enda? systemet om man inte vill tömma tanken hela tiden. Är med anledning
Demmpa: Byta packningen mellan halsen och ventilhuset, samt eventuellt ”packa om”/”dra åt” packboxen. Med tanke på hur ventilen ser ut så kan det bli problem med att byta packning mellan halsen & ventilhuset. Lite om hur olika ventiler är uppbyggda; http://web.abo.fi/fak/tkf/at/Kurser/AppTeII/Seminarierarbeten%202012/Ventiler.pdf
Sittställning: Avluftningen igensatt ? Hmm
dovetailjoint: Tack men menar du att jag behöver värme eller inte? (Alltså från hålets mynning och ner mot djupet till frostfritt)
Lilllen: När jag studerade packningen noggrannare så såg det ut som att stålröret hamnat helt fel. Försökte då ta ur packningen ur plastdelen och efter lite pill så gick det. [bild] Undersökte insidan av packningen och totalt sett så såg den inte så farligt skadad ut ändå. Huvudproblemet var nog just att inte stålröret gått in som det skulle. För att slippa det problemet igen trädde
HasseTeknik: Kör pumpen tills den stoppar. Tappa sakta av vatten och titta hela tiden på tryckmätaren. Registrera när pumpen slår till. Normalt är väl tillslag c:a 2 bar och stopp c:a 3,5 bar. Om du vill ha 2 bar, som tillslagstryck, så slå ifrån strömmen till pumpen och ha en vattenkran öppen. Pumpa luft till 1.8 bar ( = 90% ). Stäng vattenkranen och slå på matningen till pumpen. Om du
Dr Benz: [citat] Ah man tackar för det. Jag har större bekymmer att bryta vattnet till kulventilen då det är en Brf och då bryter jag till alla. men planadapter är alltså ett måste för att kunna använda övergångsnippeln? Då var det ändå inte så komplicerat. Tack!
-MH-: Ett annat tips, börja längst in i gängan och linda medurs utåt rörändan. Linet "korsar" då gängtopparna. Har du repat gängorna som föreslagits ovan, så sitter linet kvar och snurrar inte med. Vill du ha på mer lin, så kan du vira inåt "längs med" gängan om du vill.
Muuuuurtin: Okej, tack, bra info! Blir nog skum då kanske
hapazard: [citat] Blir glada miner på gubbarna när de ska ösa undan stenröset ;)
Zlingo: Bör nog även nämna att jag kommer lägga el-golvvärme i flytspacklet.
Jeppenedved: [citat] [citat] Nej, det är Gardenas smartpump men den verka funka på samma sätt som en hydropress bortsett från tanken dvs att den bygger upp tryck, stannar och sen går igång igen. Iaf när jag kör droppslang. Pipelinen är 1 tums. Den andra är en vanlig trädgårdsslang, 1/2 tum kanske? Får kolla om den suger luft. Tack!
Charlie Grahn: TACK!! Då är jag med på hur jag ska göra. Jag har gjort en egen variant idag, men jag ska göra om och göra rätt
Demmpa: Skrapa rent ytorna utan att repa, byta packning. Sedan ska det inte dras åt ”för kung och fosterland” utan enligt leverantörens montageanvisning. Bild på blandare & fäste?
PetrusLingonsylt: [citat] Ja, lite tight nu men bara att gräva sig in som i gamla fängelsefilmer, det klarar jag! Om det är isolering är det ju inga problem att gå igenom det med rör
InsidersUnited: Toalett med P-lås, då går utloppet rakt bakåt, sedan en 90 böj direkt åt sidan. Det är många med 75 mm avloppsrör som klarar sig fint, i hela USA så är det fortfarande standard med 3 inch från wc.
Brandtätarn: [citat] Att min slipper serviceavtal är inte helt fel det heller.
Sstridsberg: För den som har liknande problem kan jag säga att jag plockade hem en rörmokare som konstaterade att det rörde sig om en backventil som fastnat. Han fick loss den, och det hela slutade med att jag fick ett nytt hål i innerväggen istället (med lucka) och en ny utkastare
oscarwww: Är det någon som köpt en Handpress för pressa PEX från Amazon, Kina eller dylikt? Är det något att hänga i granen eller är det märkesverktyg som gäller vid press av PEX rör? Se exempel på press nedan här
ElFeo2: Har pratat med Roslagsvatten nu som bekräftar att de kan göra tömningar av slam från minireningsverk via båt, så det kanske löser sig hyfsat enkelt i varje fall. Då återstårbara resten, ska kontakta nån som kan sånt här men det skulle vara kul om nån har nån erfarenhet från otillgänglig tomt utan åtkomst för bil/lastbil!
useless: Med kommunalt avlopp behövs inte den kontinuerliga luftningen, så då funkar det med bra placerad vakuumventil istället (eller flera).