Vatten & Avlopp
kanonkula: [citat] Är pumpen hel(dvs ISOtest och mätt lindningarna) är det bara att byta tryckströmbrytaren Det händer "ofta". Inte ofta jag felsöker en vattenpump men oftast är pumpen hel och då är det bara tryckströmbrytaren som kan jävlas.
PochM: Pumpar vatten till bevattning med jetpump från den damm 100 meter bort och viss uppförsbacke. För att inte spridare osv skall sättas igen av smuts har jag nu skaffat ett partikelfilterhållare med nylonfilter från Gelia. Bör jag placera filtret nere vid dammen direkt efter pumpen eller 100 meter upp från dammen innan alla kopplingar till spridare osv? Gör det någon skillnad när det
Avemo: Eftersom den snurrar en liten bit är det gissningsvis inte motorn som sitter fast. Det kan vara att pumpaxen sitter fast men det finns ett glapp i kopplingen. Eller så ligger det skräp i pumpen som tillåter att den snurrar en liten bit. Den pump jag bråkade med var mycket tydligt spräckt i godset när man tittade underifrån. Jag lyckades inget vidare med att plocka isär den, men den var
MrDizzy: Kör med sånna här sen https://www.duck.co.uk/en-gb/products/fresh-discs De finns på ICA , borde finnas på coop etc etc Då skjuter du dit en gele klump , inge plast som kan åka ned o fastna
xLnT: Galvade rör fastnar järn och andra beläggningar från vattnet på, men för ändamålet funkar det nog helt ok.
HasseTeknik: Har den frusit, så kan det vara svårt att åtgärda, för något kan ha blivit skevt. Jag gjorde något liknande för några år sedan och det slutade med att jag köpte en helt ny pump och inte bara pumphuset. Kan ju också finnas en liten spricka i godset på motordelen.
Krilleman: Tänk dock på att det ska vara 6cc numera mellan rören.
Pelle8787: Hej, Vi har en aquatron där vi upptäckt att det blir slam i den uv-modul som ska rena urinen. Där ska egentligen bara ren vätska hamna, men av någon anledning så "separerar" inte aquatronen som den ska. När man spolar och testar att hålla en bägare under själva "spiralen" där vattnet snurrar så kommer det för mycket vatten. Det är inget papper eller likande som sitter i vägen. Hur
Markus 6341: Har en fråga har rör I marken 5 m ner och en tom tjockt hor stor pump kan jag köra ?
tergo: kranen skall var öppen när du lossar kranbröstet (vattnet avstängt)
lop3r: [citat] Återkopplar då det kan hjälpa någon. Det fanns speciella delar från FMM som passar på just denna sortens genomföring.
Jonasjf: I höstas bytte vi från ejektorpump till sänkpump i vår borrade brunn. vi har aldrig haft dålig vattentillgång tidigare under 2 åren vi bott här, men nu har vi fått slut på vatten 2 gånger senaste veckan. Dagen efter har det funnits vatten igen för de vanliga hushållsbehoven. Brunnen är ca 40-50 m djup. Kan spolning och tryckning av brunnen vara en lösning för att få bra tillgång
kanonkula: [citat] Ballofixerna behöver användas för att funka. Går du in i lägenhetshus funkar kanske hälften
Staffans2000: Två bra svar. Så länge du har ett fall på minst 1 %. Är allt frid och fröjd. Kan du undvika 90gr. Vinklar är det bra, men inte nödvändigt. Man skall inte joxa till det. Staffans
NoOne2k: [citat] [citat] Jag mätte på en servisstång. Den är 18mm i botten och 12 i toppen. De allre flesta nya har de måtten. Är det en äldre gammal galvad ventil finns det stänger som är smalare. Ofta går det dock bra att öppna dem med en hylsnyckel om det är en modern mjukstängande ventil.
Stefan1972: Jo det lär väl bli så men jag tänkte mest om det fanns nåt vedertaget för de fall mätare inte används. Man vill ju gärna att slang och huvudkran sitter stabilt så kranen går att använda utan att slangen flexar och har sig. Kanske finns kranar med riktiga väggfästen ?
Amrich: Vattnet kommer från en vattenförening och ventilen sitter långt in på min tomt så jag kan inte tro annat än att jag ansvarar för den i vilket fall som helst? Men inget att annat att tänka på innan jag börjar vrida? Brukar dessa kärva/inte täta?
jojjem: Hej. Var skall jag placera utloppet till trädgårdsvattnet, före eller efter hydroforen? Jag har en wellmate hydrofor med economizer (luftning av vattnet). Tänker att det är onödigt att dra vattnet igenom hydroforen när jag ändå kan koppla på det direkt på inloppet från brunnen. eller tänker jag fel? Är punkt A eller punkt B mer korrekt på bilden ?
fredrik.johansson: Jag fick till slut loss den, smörjde upp den och den funkade ganska bra. Ett tag… Nu har kranen börjat läcka och jag tänkte försöka byta insatsen, men jag vet inte riktigt vilken det är. Googlar jag på beteckningen får jag flera träffar på grejer från amazon och annat utrikes, men det hade känts bättre med ett rsk-nummer när det ska sitta på vattenledningen… Någon som känner
T7: [citat] Tack för tipset, då funkar det ju att ta med en dränbrunn i systemet när man kan dölja den,
grytkonst: Pratade med malt [citat] Nej, men det var infon luskade fram. Alltså bägge var ganska fel för ändamålet. Dem kunde fixa en silikonslang relativt omgående, så det är nog löst. Med tack!
mogge_73: Den har troligen fått sig en smäll, då spricker den inre tuben och tillslut spricker även glasfibret.
mogge_73: Troligen har ni en spricka högt uppe som påverkas av ytligt grundvatten, när ni omsätter större mängder sänks vattennivån och ni får då mer ytligt grundvatten. Humus färgar vattnet gult men ger att klart vatten. Järn ger en gul, grumlig ton på vattnet. Testa även att låta det gula vattnet stå någon dag, humus skiktar inte ur sig medans järn faller till botten.
pjop: Hej, vi har precis tagit över ett lantställe och har börjat titta på lite grundläggande saker vi behöver få till. Bland annat skulle vi behöva koppla ihop gästhuset, som ligger 25 m bort, med bostadshuset. Det som vi vill få till är: - Tappvatten - Avlopp - Ny matarkabel - Diverse nätverkskablar Just nu är det sommarvatten och enskilt avlopp men det kommer att komma kommunalt vatten
Anonymiserad 419654: Okej det känns bra att höra Blir att köpa det och installera.. vill inte att de ska hända nån olycka. Det är tidigare husägare som fixat allt som har med vattnet att göra.
Staffans2000: Jag har flera bockapparater och alla är som TS beskriver. Ser inga problem alls med att ta hjälp av knät. Dessutom kan man bocka mer än 90gr. Tycker också att det nog är lättare att få till exakt rätt gradtal med händerna en bit ifrån varandra. Har även bockapparat för järnrör. Även de är av den raka varianten. Staffans
hempularen: När det gäller el. Om det finns gamla originalledningar från 20 talet. Så är det hög tid att byta. På den tiden bestod isoleringen av gummindränkt textil. Gummit hådnar och spricker efter typ 10 år. Sådan ledningar idag har isolering som faller av som pulver om ledningarna rörs. Någon gång på 50 talet började man med pvc isolering. De ledningarna är oftast fortfarande i nyskick.
Jonas78gbg: [citat] Skrev ett långt svar men det försvann, [citat] Ventilen som möter/bottnar mot kopplingen. Skall nog kolla på den klassikern:thinking: man börjar bli snabb på att montera i sär och ihop.