Hej.
Kallvatten kommer i ett kopparrör som är anslutet med en mässingkoppling till en galvad vinkel.
Det är vad jag förstått ett "big NO-NO".
Byttes för 11 år sedan av en rörfirma.
Galv-vinkeln hade börjat att läcka, därav bytet.
Nu undrar jag om en PVC-nippel (PN16) håller att sätta i mellan galv-vinkeln och en halvkoppling?
/Kurre
Kallvatten kommer i ett kopparrör som är anslutet med en mässingkoppling till en galvad vinkel.
Det är vad jag förstått ett "big NO-NO".
Byttes för 11 år sedan av en rörfirma.
Galv-vinkeln hade börjat att läcka, därav bytet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu undrar jag om en PVC-nippel (PN16) håller att sätta i mellan galv-vinkeln och en halvkoppling?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Kurre
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
I teorin kan man säga väldigt mycket och det kan bero på en hel del faktorer men jag skulle nog personligen bara skaffa nya delar och montera. Oavsett material.
Jag tror inte plastnippeln ovan fungerar så bra med pemslangen och klämringen som sitter där idag.
Jag tror inte plastnippeln ovan fungerar så bra med pemslangen och klämringen som sitter där idag.
PEM-slang, där finns ingen PEM-slang.S Stefan1972 skrev:
Bara kopparrör, mässing o galvat.
Klämringen skall bytas ut mot en halvkoppling enl. bild.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Sorry, tyckte själv det såg ut som en pem slang åt höger. Läste inte så noga. Men min uppfattning blir ju densamma iallafall.
Plastnippeln lär inte hålla för lintätning; linet expanderar av fukt och spränger kopplingen. Själv är jag inte så förtjust i gängtejp, men det är alternativet på plastgängor. Överväg att istället byta ut galvkomponenter, särskilt om de sitter efter koppar i flödesriktningen, då det accelererar korrosionen. Just den halvkopplingen på bilden ser förresten ut att vara en variant för PEX-slang.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Du har rätt, just den är för PEX, men den finns ju även för kopparrör.Johhhan skrev:
Plastnippeln lär inte hålla för lintätning; linet expanderar av fukt och spränger kopplingen. Själv är jag inte så förtjust i gängtejp, men det är alternativet på plastgängor. Överväg att istället byta ut galvkomponenter, särskilt om de sitter efter koppar i flödesriktningen, då det accelererar korrosionen. Just den halvkopplingen på bilden ser förresten ut att vara en variant för PEX-slang.
Galv-vinkeln övergår sedan i galvrör som fortsätter upp genom huset o jag är inte så intresserad av att byta ut alla galvrör.
Skulle kunna byta ut galv-vinkeln mot en i stål, den borde tåla korrosionen bättre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden