Hej.

Kallvatten kommer i ett kopparrör som är anslutet med en mässingkoppling till en galvad vinkel.
Det är vad jag förstått ett "big NO-NO".
Byttes för 11 år sedan av en rörfirma.
Galv-vinkeln hade börjat att läcka, därav bytet.
Kopparrör anslutet med en mässingkoppling till en galvad vinkel med lite korrosion och läckage vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu undrar jag om en PVC-nippel (PN16) håller att sätta i mellan galv-vinkeln och en halvkoppling?
Svart PVC-nippel med grå text "ASTORE MADE IN ITALY" för VVS-installationer, som diskuteras i forumet.
Skapa konto

Mässingskoppling delad i tre delar med en tätning åtskild, på vit bakgrund.
Skapa konto

/Kurre

Redigerat:
I teorin kan man säga väldigt mycket och det kan bero på en hel del faktorer men jag skulle nog personligen bara skaffa nya delar och montera. Oavsett material.
Jag tror inte plastnippeln ovan fungerar så bra med pemslangen och klämringen som sitter där idag.

S Stefan1972 skrev:
I teorin kan man säga väldigt mycket och det kan bero på en hel del faktorer men jag skulle nog personligen bara skaffa nya delar och montera. Oavsett material.
Jag tror inte plastnippeln ovan fungerar så bra med pemslangen och klämringen som sitter där idag.
PEM-slang, där finns ingen PEM-slang.
Bara kopparrör, mässing o galvat.
Klämringen skall bytas ut mot en halvkoppling enl. bild.

Sorry, tyckte själv det såg ut som en pem slang åt höger. Läste inte så noga. Men min uppfattning blir ju densamma iallafall.

Johhhan
Plastnippeln lär inte hålla för lintätning; linet expanderar av fukt och spränger kopplingen. Själv är jag inte så förtjust i gängtejp, men det är alternativet på plastgängor. Överväg att istället byta ut galvkomponenter, särskilt om de sitter efter koppar i flödesriktningen, då det accelererar korrosionen. Just den halvkopplingen på bilden ser förresten ut att vara en variant för PEX-slang.

Johhhan Johhhan skrev:
Plastnippeln lär inte hålla för lintätning; linet expanderar av fukt och spränger kopplingen. Själv är jag inte så förtjust i gängtejp, men det är alternativet på plastgängor. Överväg att istället byta ut galvkomponenter, särskilt om de sitter efter koppar i flödesriktningen, då det accelererar korrosionen. Just den halvkopplingen på bilden ser förresten ut att vara en variant för PEX-slang.
Du har rätt, just den är för PEX, men den finns ju även för kopparrör.
Galv-vinkeln övergår sedan i galvrör som fortsätter upp genom huset o jag är inte så intresserad av att byta ut alla galvrör.

Skulle kunna byta ut galv-vinkeln mot en i stål, den borde tåla korrosionen bättre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.