Vatten & Avlopp
halper: [citat] Jag har själv inte haft problem med kopplingar som hoppar loss. De "fasta installationerna" mellan tankarna som alltid står under tryck (< 0,2 bar) är med vanliga slangklämmor. Det är bara medan man vattnar som snabbkopplingarna blir inblandade. Om du nu inte menar att den delen av snabbkopplingen som man sätter fast i slangen hoppar loss (det har jag inte heller haft problem med).
Andreas5: Intressant hur olika det kan vara. Mina satt som berget. Provade för skoj skull att sätta den större i ett skruvstycke efter att jag tagit bort genom att kapa rören. Drog med en mycket stor skiftnyckel allt vad jag orkade och försökte även gunga lite fram o tillbaka, hände absolut ingenting . Men som sagt med tanke på hur dessa ser ut inuti om de är gamla är min absoluta rekommendation
Jonte 123: [citat] Tack för ditt svar! Bara att veta att det kallas "förminskning" gjorde det mycket lättare att hitta den lilla prylen! Jag har mätt rören nu, med ett billigt skjutmått från Biltema, så kanske inte superexakt. Från vattenmätaren uppskattar jag att det är ca 10 meter till utkastaren, "fågelvägen". Jag vet inte om sådana rör oftast dras kortaste vägen, eller följer väggar
Daniel 109: En nödlösning sin jag gjorde när jag var liten är att montera en tillklippt engångsmugg upp och ner på justeringsskruven så att vattnet inte träffar locket. Att fixa det med tape tror jag inte går.
Zixten: Bjud in ett par vänner, gärna starka... Borde gå att ställa den upp och rulla den sen.... Som motivation / betalning skaffar du hem en platta öl och lite gott att grilla... Annars så går det fint med en vanlig traktor att flytta den, om du är rädd för spår väntar du till vintern när det är rejält kallt och bra tjäle så går det fint att köra.
jonaserik: Klart att ju större tank du har desto bättre. Då sätter eller finns ett utlopp nertill och du kopplar ett T-stycke, så går det att tappa ut på vintern, lämpligt då att ha en pump som startar stoppar själv, annars en strömbrytare som trycks på vid vattenbehov. En båtpump + 12 V bilbatteri brukar fungera bra. Här finns en
Demmpa: Polygripen ska vridas medsols på bägge bilderna.
tommib: Skjutmått och tabellen som 13th Marine postade räcker väldigt långt. I värsta fall går det med vanlig tumstock också. Anslutningen på kranen är garanterat 1" (G25).
Demmpa: Det låter som ett bra alternativ.
Nicktim: Hej, Är i tankarna att dra ett sprinklersystem till gräsmattan men tyvärr håller vanliga utkastet för lågt tryck. Som jag ser det är det inte på en enkelt sätt lätt att koppla in sprinklersystemet på befintlig plats efter vattenmätaren? Helst vill jag ha sprinklersystemets inkoppling vid förrådet, som är friliggande. Men hur löser man detta med vattenmätaren då? Är enklast att
Marlboro.se: Inte fel att stänga huvud AV till värme men behöver inte. Det räcker med att stänga A och B. Bara ser till när du monterar upp dem så samtliga radiatorer ska lufta och påfylldning av värmekrets.
Marlboro.se: Att lösa nivå eller höjdskillnaden kan man montera en pump. Hur stor pumpen är beror på antalet av WC stol, tappstället, dusch,... Finns också kondenspump som pumpar bort enbart vatten men denna begränsat vattenmängd och höjd. Det finns också stora pumpar (ev. 2 pumpar, en annan pump som är reserv.) men kostar betydlig dyrare. Kolla här om det finns något som passar:
NoiseMaker: Det var inget. Kraftigare verktyg löste problemet.
Trrttsch: Ja, det var riktigt kul. Ser fram emot nästa lördagskväll, haha! :-)
Daniel 109: Den typen av pumpar har används till allt möjligt. Jag spånade på att sätta en parallellt med min vattenpump för att ha vatten oavsett om elen gick. Men jag insåg att det var svårt att motivera. Elen är för stabil.
Cheesen: [citat] Om pumpen inte går över huvud taget så låter det som om den har skurit ihop. Vattnet kyler hjulets lagring. Pumpen tål att gå torr en stund men den är ju konstruerad för att brukas med vatten. Tänk på att alltid primea pumpen innan uppstart om man tömt systemet, annars funkar inte pumpen. (då snurrar bara hjulet i tomma luften)
dfohlin: Det var lite läckage på sugsidan! När det väl fungerade så visade det sig att tryckregulstorn var trasig så det rann vatten ur den och hydroforen fylldes! Antagligen därför det lossnat från början! bytt regulator o nu!!!!
jknut: Har köpt en tomt med en gammal grävd tegellavad brunn. Brunnen har troligtvis inte använts på minst 20 år. Det är ca 2m ner till vattennivån och vattendjup ca 70cm. Testade att pumpa ut vatten med en dränkbar pump och kändes som om det rinner till nytt vatten vilket ju är positivt men vattnet är grumligt framförallt när man "rört runt" på botten med pumpen vilket tyder på att det
RiKr: Väldigt oklart vad du menar och hur din anläggning är uppbyggd. Gör en enkel skiss på hur allt sitter ihop så kan du säkert få lite hjälp
BerraSWE: [citat] Ja lite dålig förklaring kanske men stoppet var troligen på baksidan av garaget, det var massa gegga i rören där. Så efter en rensning och spolning så verkar vattnet återigen rinna undan i golvbrunnen. som experiment har jag satt ett plaströr som leder bort vattnet från stuprören. Kommer det in vatten även nästa skyfall måste jag ta och åtgärda även på framsidan.
tergo: vanlig 1/2" krankägla som på bild ska passa , tänk på att kranarna skall vara fullt öppna när du byter glöm inte stänga av vattnet
Henningelvis: [citat] Jag har polarslangen i sommarstugan, och jag har för mig att de skriver att man kan låta vattnet frysa i den. Jag skulle dock inte göra det. Slangen kanske klarar det, men jag skulle inte ta risken att kopplingarna fryser sönder. Elförbrukningen är inte heller så hög, så att det är värt att riskera att behöva gräva upp slangen igen.
Kulfigur: [bild] Hej, ska byta packning på min tvågreppsblandare i källaren men är osäker på vilken krankägla som man ska sätta i? Finns det flera olika storlekar eller är dom relativt standard i storleken allihopa? tacksam för svar!
GoC: Det ”övre” hålet i bilden är en anslutning från en spygatt, dvs en brunn utan vattenlås. Det nedre är renshålet, avloppet från brunnen går nedåt i bilden
leftrustle: Ska koppla in nytt vattenutkast på framsidan och tänkte ta vatten från kallvattensidan under hon på gamla badrummet, och sen ut genom yttervägg. Badrummet ska renoveras inom 5-10 år så blir en halvful lösning tills vidare. Dock blir jag inte klok på vad det kan tänkas vara för storlek på röret som kommer ut ur väggen till hon, ser ut som att övre delen har en förminskning från 15
Hlonnen: Hej, Känner någon igen rörtypen i min äldre 3-kammarbrunn? Jag har ett relativt nyköpt fritidshus och har inte gjort någon närmare analys men det liknar ju inte ett vanligt T-rör som jag sett på flera bilder från andra. Verkar torrt också och annan placering än normalt. Skulle det vara utloppet så är det ju rätt högt satt. Hur som helst är det vattenflöde mellan denna
Krilleman: Fjäderns uppgift är att stänga "koppen" när vattnet slutar rinna. Således kan vattnet dunsta och brunnen inte lukta apa.
swirve: Finns gängtejp som heter silicon tape som är gjord till både plast och metall gängor, finns tom på biltema https://www.biltema.se/bygg/tejp/gangtejp/gangtejp-2000036065?gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzal3Cgr-uNNZKeN_vQsibP59eZDbrpn6w_U02VE1BE1vwKIqjAuSiH8aAjSOEALw_wcB Använd inte pasta och lin till plastgäng! Linet sväller och riskerar spräcka plasten! För rena plastgängor kan ptfe tejp
torke1: Löste problemet. Stopp i både slangen och kranen. Fick hjälpa att trycka ut stoppet med tryckluft. När det väl var fixat så var det bara att köra Gardenapumpen.