Byggahus.se

Problem med trekammarbrunn/infiltration?

1. M
    Medlem · Västa Götaland · 84 inlägg

maggan77

Medlem
    Hej,

Har köpt fastighet (fritid) och har en trekammarbrunn samt infiltrationsbädd (ca 5 år). Vi har varit här ca 3 veckor, har duschat 5-7 ggr sammanlagt, handdiskat varje dag samt använt en aquatron ca 5 dgr (urinen går vidare efter uv-rening medan avföring hamnar i separat tunna). När jag inspekterade brunnen såg den ut så här (se bilder). Vid visningen av huset var brunnen tömd och det var endast lite vatten i (allt såg bra ut). Jag tycker inte brunnen ser sund ut, men är det ngn som har mer erfarenhet och kan avgöra? Vi tog en pinne och petade bort lite från sista kammaren och då såg det ngt bättre ut (se bild på kammaren). I spridningsrören är det inget vatten i första, däremot ca 1 dem i andra röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EC831659-2672-4B4A-A6BC-3D1DE0BF9F24.jpeg
    23C310AB-C5D8-4A8F-A2CE-D854D5529F2D.jpeg
    170896C3-C2DF-4439-B5DB-E5D355B60EDC.jpeg
    1AB80475-7148-4248-AC28-59E5ABDBB821.jpeg

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 898 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Så det är ett BDT-avlopp i sammanfattning?!

Jag tycker det ser normalt ut för en slamavskiljare med nystartad biologi för ett köksavlopp. Men det ska inte vara slam i sista kammaren så bra att du håvar upp detta och lägger i första kammaren.

Var stenhård med fett och matrester så att inget av det kommer ned i avloppet, särskilt i dessa grill och salladstider. Blir storkonsument av hushållspapper. Fettet flyter på ytan, särskilt i första kammaren och kakar till sig samt bryts inte ned.

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 16 921 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Du borde ha fyllt den innan den användes. Men det fuskas det ofta med.

4. A
    Medlem · 1 379 inlägg
    Många verkar skit i det.:rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.