P
Pelle8787
Medlem
· Västa Götaland
· 197 inlägg
Pelle8787
Medlem
- Västa Götaland
- 197 inlägg
Hej,
Har köpt fastighet (fritid) och har en trekammarbrunn samt infiltrationsbädd (ca 5 år). Vi har varit här ca 3 veckor, har duschat 5-7 ggr sammanlagt, handdiskat varje dag samt använt en aquatron ca 5 dgr (urinen går vidare efter uv-rening medan avföring hamnar i separat tunna). När jag inspekterade brunnen såg den ut så här (se bilder). Vid visningen av huset var brunnen tömd och det var endast lite vatten i (allt såg bra ut). Jag tycker inte brunnen ser sund ut, men är det ngn som har mer erfarenhet och kan avgöra? Vi tog en pinne och petade bort lite från sista kammaren och då såg det ngt bättre ut (se bild på kammaren). I spridningsrören är det inget vatten i första, däremot ca 1 dem i andra röret.
Har köpt fastighet (fritid) och har en trekammarbrunn samt infiltrationsbädd (ca 5 år). Vi har varit här ca 3 veckor, har duschat 5-7 ggr sammanlagt, handdiskat varje dag samt använt en aquatron ca 5 dgr (urinen går vidare efter uv-rening medan avföring hamnar i separat tunna). När jag inspekterade brunnen såg den ut så här (se bilder). Vid visningen av huset var brunnen tömd och det var endast lite vatten i (allt såg bra ut). Jag tycker inte brunnen ser sund ut, men är det ngn som har mer erfarenhet och kan avgöra? Vi tog en pinne och petade bort lite från sista kammaren och då såg det ngt bättre ut (se bild på kammaren). I spridningsrören är det inget vatten i första, däremot ca 1 dem i andra röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så det är ett BDT-avlopp i sammanfattning?!
Jag tycker det ser normalt ut för en slamavskiljare med nystartad biologi för ett köksavlopp. Men det ska inte vara slam i sista kammaren så bra att du håvar upp detta och lägger i första kammaren.
Var stenhård med fett och matrester så att inget av det kommer ned i avloppet, särskilt i dessa grill och salladstider. Blir storkonsument av hushållspapper. Fettet flyter på ytan, särskilt i första kammaren och kakar till sig samt bryts inte ned.
Jag tycker det ser normalt ut för en slamavskiljare med nystartad biologi för ett köksavlopp. Men det ska inte vara slam i sista kammaren så bra att du håvar upp detta och lägger i första kammaren.
Var stenhård med fett och matrester så att inget av det kommer ned i avloppet, särskilt i dessa grill och salladstider. Blir storkonsument av hushållspapper. Fettet flyter på ytan, särskilt i första kammaren och kakar till sig samt bryts inte ned.
Du borde ha fyllt den innan den användes. Men det fuskas det ofta med.
hej! hur löste du problemet??P maggan77 skrev:Hej,
Har köpt fastighet (fritid) och har en trekammarbrunn samt infiltrationsbädd (ca 5 år). Vi har varit här ca 3 veckor, har duschat 5-7 ggr sammanlagt, handdiskat varje dag samt använt en aquatron ca 5 dgr (urinen går vidare efter uv-rening medan avföring hamnar i separat tunna). När jag inspekterade brunnen såg den ut så här (se bilder). Vid visningen av huset var brunnen tömd och det var endast lite vatten i (allt såg bra ut). Jag tycker inte brunnen ser sund ut, men är det ngn som har mer erfarenhet och kan avgöra? Vi tog en pinne och petade bort lite från sista kammaren och då såg det ngt bättre ut (se bild på kammaren). I spridningsrören är det inget vatten i första, däremot ca 1 dem i andra röret.[bild][bild][bild][bild]
vi har en trekammarbrunn (80t) på landet med infiltration
pga att tömbilen inte kom fram så missades tömning i våras och nu är brunnen "kanske" överfull, vi har öppnat lock och tittat i trekammarbrunnen och 1:a e helt igen steland och full, slem i ".a och brunt vatten sunk i 3:a panik, vad gör vi nu??? måste vi gräva ut brunnen vem ska man anlita, vi har Vafab/recover pga enköping komun, slambilen vägrar tömmma pga gräsmatta till tanken och marken ägs av en bonde som inte vill lägga grus. Katstrof och moment 22.
hjälp!/ tack för råd!
Klicka här för att svara