Vatten & Avlopp
Anonymiserad 137805: gräv en pumpgrop som bara pumpen får plats i se till att den blir lägsta punkten sätt i en grundfoss som fungerar när det gäller
NoOne2k: [citat] Ja det bör du kunna göra, för säkerhets skull kan man sätta ett t-stycke vid inkommande för att lättare få in luft i systemet. Då sätter du en kulventil med utvändig gänga i båda ändar, skruvar ut plastmuttern och fäster den direkt i t-stycket och sedan köper en huv med packning som du skruvar i andra änden på ventilen, bör bli billigast och enklast. Köper du en
Derbyboy: Känner att detta är en stark kandidat https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-nippel-rf-rak-g20-eurocone/
Claes Sörmland: [citat] Nja den fattas inte på bilden utan ligger nedströms om den. En korrekt avloppsinstallation är öppen till omgivande luft genom avloppsledningen. Således behövs ingen avluftning av just det skälet (men av andra skäl främst för att ta in luft om man spolar i toaletten). TS ska således inte lösa sina problem genom att sätta in extra avluftningar, då har hon inte löst problemet
Uppfinnar-Nils: [citat] Yes, installationen gick snabbt och enkelt, kunde dra AL-PEX-slangen utan skarvar, även med skarpa böjningar och sedan räta ut slangen till raka pendlande rör med 1,2m mellan upphängningspunkterna. Tog några timmar att dra slangen. Har anslutit rörändarna lite provisoriskt med Ebay-kopplingarna vilket har fungerat mycket bra. Inget läckage. Ska byta till ett fördelarrör i
tobbe456: Lär gå galant, de är inga större konstigheter egentligen, de som oftast går fel när man gör de första gång är nog läckage efteråt pga för dålig tätning kring plugg .. de är smidigt sätta in en bilventil för att slippa tömma nästa gång, de håller jag med om.. så om du känner för de så kolla på den lösningen nu i samband med att du tömmer tanken/inte har den trycksak.
Daniel 109: För stort? Enda anledningen att inte välja en stor dimension är priset.
AndersS: Och det är avloppsanslutning som läcker, inte kran. Du har två spår att dra åt ytterligare med om det läcker, vilket förhoppningsvis räcker.
Derbyboy: Eller kanske Vatette tsk 8505034 https://www.vatette.se/produkter/vaggbrickor/kopplingsbricka-v6-60-cc/product/FG0126153/kopplingsbrickav6-1-ror-dy1516-med-vatette-plast-klamhylsa-dy16x25-for-pex-pe-rt-pb-pem-ror-samt-multilayer-ror/
xmattiasx: Hej! Jag har ett gammalt bubbelbadkar från ca 2006 (fanns i huset när jag flyttade in så vet inte riktigt). I det här karet finns det i botten ventiler som kan skjuta upp vatten. Dessvärre har en utav dessa gått sönder vilket leder till att jag har ett stort hål som det då såklart läcker ut vatten genom. På undersidan satt det rör i plast som man gängade själva ventilen i och det
mogge_73: Omvänd osmos renar arsenik, dock med begränsning av av mängden järn, på grund av dess storlek.
Charlieflower: När det gäller vattenkvalitet är det mindre intressant exakt vad som växer utan man tittar på olika indikatorbakterier som visar om förutsättningarna finns för att "farliga" bakterier skulle kunna få fäste. Till exempel används ofta E.coli som indikation på fekala föroreningar (avloppsvatten) för man vet att det i tarmfloran finns många olika både bakterier, virus och parasiter
Krilleman: Man ska då inte krångla till det i onödan. Livet har tillräckligt med vägskäl, något så simpelt som VVS ska inte stå i vägen. :whistle: Som oftast annars gäller: Är det enkelt, billigt och någelunda smidigt, är det allt för ofta bäst! 16mm PEX som matning blir alla tiders! (y) Jag själv körde en 100L beredare i mitt hus väldigt provisoriskt med 15 meters matande 16mm LK PEX
stebberg: Hej där, har ett utrymme som nu börjar få sig en hel del vattenrör, kopplingar, mätare, kranar och grejer. Jag skulle vilja ha något litet skydd mot vattenläckage. Idag har jag ett PEM rör 25 mm som leder ut vatten från en säkerhetsventil rakt ned genom golvet och ut under huset vilket är helt OK. Skulle vilja ha någon sorts liten golvbrunn i utrymmet. I den perfekta världen så
Derbyboy: Vilken vinkel ska jag ha till Nibe eminent om jag ska koppla LK pex 16 mm. Jag vill alltså att röret ska gå rakt upp från den liggande beredaren istället för rakt fram.
Daniel 109: Det är samma produkt från samma tillverkare. Loggan på 20m tullen är något äldre bara. Men det är ju många som säger att man får vad man betalar för. Så den från Ahlsells är säkert minst dubbelt så bra.
Demmpa: Ni bör alltså ha VVBn (i värmepumpen) i bostadsrätten, då har ni alltså bara inkommande kallvatten. Prova att stänga av inkommande kallvatten å spola varmvatten å se om det slutar typ direkt.
gusvo085: Det ska inte vara några problem! Sträckan spelar ingen roll.
Lini: Jag har ett sprinklersystem som jag kan styra m.h.a t.ex HA. För tillfället så måste jag dock gå ut manuellt och vrida på kranarna för att få tryck i det, sen sköter automatiken resten m.h.a ventiler enligt ett visst schema. Att jag gör så beror delvis på att lösningen inte är fullständig än (nybygge) och att jag går över från utkastare på utsidan huset till Gardenas 25mm
furubo: Hej! Är medlem i en liten vattenförening med 11 hushåll. Vi har ett gammalt avkalkningssystem i pumphuset som stått still i ett par år. Installerades kring 2001 någon gång. Är det värt att laga sånt här eller anser man det hela utjänt efter 20 år? Kanske igenkalkat?! Ingen riktigt vet status. Kan inte se att grejorna finns kvar på marknaden heller. Kom gärna med tips på
herregud: [citat] Tack, just så är det som jag nu oxå googlat fram :) hade en granne som började dra upp slangen, ca 25 och sedan slutade, detta var inte så smart då den inte går att trycka ner igen. Misstänker att man använder en maskin som "trycker" ner slangarna? Det börjar ljusna dock ett väldans misstag att dra upp slangarna delvis, skulle hejdat grannen :)
Roman K: Bra poäng där. Vet inte hur djup brunnen är men merparten av den skulle ju isf. ändå behöva fyllas igen med jord och sand? för att få den till rätt djup. Så då är det ju faktiskt mycket lättare att låta den vara och gräva ett nytt hål istället. Tack för input :)
Pontus95: [citat] Tack så mycket, funkade bra att tömma genom att pumpa i luft med öppen kran uppe i köket och låta det rinna ut där! Får se till att fixa någon kran på tanken snarast!
Petter Forsen: [citat] Det blir 10 meter i mellan. Vattenförbrukning är till dusch, disk och handtvätt.
mats_lindqvist: [citat] Jo jag har pluggat kallvattnet, det sitter ett "T" innan, men vv-kretsen är nu s.a.s. "tömd", men jag misstänker att det läcker över vatten från kallvatten-kretsen till den "tomma" öppna varmvattenkretsen via kranar, blandare ute i huset. Nu har jag f.ö. varit och köpt än-plugg t vv-röret och blockat det också, så bör det vara OK. Gammal installation, inga ballofix-ventiler