M
Anonymiserad 156538: Första saken att beakta är i hur bra skick avstängningsventilerna är. År de gamla kommer de börja läcka när man pillar på dem. Andra punkten är om det finns separata injusteringsventiler för stammarna, saknas det så påverkar du flödet i hela huset när du öppnar igen, kan bli så att stammen tar för mycket vatten så andra inte får något. Sedan så brukar det inte finnas någon
18 svar · 4,1k läst
·
M
Magnus Larsson: Sen öppnar du en kran på nedervåningen och sen kranen du ska byta packning på. Så tömmer du systemet där du ska jobba
5 svar · 1,6k läst
·
A
Annaviola76: Har samma problem fast i badrum. Vattnet rinner längs kallvattenledningsröret ner genom golvet till källaren. Kan man själv isolera med silikon mellan rör o golv? Eller ska man anta att det är skadat golv/stomme o riva upp?
4 svar · 2,8k läst
·
M
mogge_73: Ja, töm tuben fyll lite sand i botten så det täcker sugdysan och fyll upp med kol max 25cm från ventilen. Se till bara så du har en toppdysa på ventilen annars tömmer den kolet ut i avloppet vid backspolning.
10 svar · 1,5k läst
M
mogge_73: Finns ett enkelt sätt att utröna vad det gula är, fyll upp ett glas och låt det stå i fönstret några dagar. Järn oxidera och blir en tung partikel som kommer att sjunka till botten. Humus är löst i vattnet och kommer inte skikta ur sig. Så blir vattnet färglöst med en beläggning på botten så är det bara järn. Är färgen kvar är det humus, med ett ev. järnlager på botten.
4 svar · 1,4k läst
S
sinuslinus: Då är det väl bara att gräva fram rören vid hörnen av huset och ansluta stuprören där.
12 svar · 2,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Helt vanlig 110muff och lite smörjmedel för gummit är allt du behöver. Inget lim.
1 svar · 1,3k läst
P
proffsrik: Hej, Jag ska montera en varmvattenberedare och undrar om det är någon som vet om LKs egna planadapter (RSK 187 06 69) fungerar med LKs egna klämringskopplingar som t.ex. sitter på LK 550 som sitter som del i den ventilkombinationen jag köpt. Någon kunnig som vet? ( eller som vet alternativt sätt för att gå över från klämringskoppling till gängade delar)
0 svar · 1,2k läst
·
H
hackatall: Jag tackar så hjärtligt för svaren. Det lutar åt de från Bauhaus.
6 svar · 4,8k läst
Satsuki
Satsuki: Vi hade en läcka före mätaren och före första avstängningen för några år sedan. På kvällstid, typ 22.000 och behövde följaktligen få vattnet avstängt i gatan. Vi hittade då ett journummer på kommunens (?) hemsida, så det kom ut en gubbe 30 min senare och stängde av vattnet i gatan. Bara en liten läcka så 30 min var ok, men hade det sprutat hade vi blivit blöta… För att
8 svar · 1,9k läst
·
Rauken79
Rauken79: Blandaren i duschen har börjat läcka. Vet någon här om det går att få tag på nya delar? Vart i så fall? Det är en ma engreppsblandare. / Fredrik
0 svar · 666 läst
·
Karthago
Karthago: Kanske är lite grövre än vad som behövs, men tänkte väl att det är smidigare med ett stort rör den dag man behöver spola.. Tack för tipset om 7035847-1 Finns det någon packning som tätar mellan 160-röret och 200-röret? Eller hur blir det tätt?
2 svar · 3,2k läst
·
Larsa
Larsa: Är det inte så enkelt som att fördelaren inte har ingång från sidan eller nedifrån? Att fixa en annan kanske hade tagit tid och dina pengar?
9 svar · 1,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Ka du hitta läckagestället och bila upp så du frilägger rören, är det bara att löda ihop det igen. Kopparrör, håller för evigt, så det är inget problem. Staffans
4 svar · 1,8k läst
·
Bono_R
Bono_R: Hej Har du ngn rörfirma i närheten av var du har stugan så fråga dem, de brukar ha koll på vilken av vvb du ska satsa på. Med vänlig hälsning B
1 svar · 604 läst
·
J
Jocke Best: Ser onekligen snett ut. Prova att lossa igen och kolla om packningen är hel och sluter till rätt. Det ska gå lätt att skruva om gängorna hittar rätt.
2 svar · 2,7k läst
·
M
Marre_: Hej! Kan ni hjälpa mig genom att kika på några bilder av min köksblandare? Är detta normalt eller bör jag byta? Bilderna är inuti kranens mynning samt hela vägen ned i blandaren där man ser som vita svampar, är det bara kalk? Tack på förhand! /Marre
0 svar · 1,3k läst
·
D
Daniel 109: Du kommer att ha ett flöde med väldigt fuktig luft ut genom röret. Det vill du inte ha i takfoten. Att dra det horisontellt ute kommer sannolikt att leda till att det fryser ihop. Risken är i alla fall klart större än om man gör som man normalt sett gör.
6 svar · 1,9k läst
L
Lasrberglund: [citat] Ok då är det förmodligen r8. Finns bussningar r8-r10.
9 svar · 3,3k läst
·
F
_Fredrik_R: Hej Jag vill skarva en anslutning till en radiator från den befintliga ventilen (ny radiator är 60 hög mot ca 100 tidigare, det är källare, rören kommer ovanifrån). Mot ventilen ska det sitta en nippel med lekande mutter: https://www.hornbach.se/shop/MMA-Nippel-och-mutter-N15-R-for-radiatoranslutning-4819025/8845509/artikel-detaljer.html Från denna nippel vill jag gå vidare med en
0 svar · 838 läst
I
Inniki: Tack för era svar! Det verkar onekligen som att vi har haft sönder den. Usch vad tråkigt men man lär så länge man lever. Vi har aldrig haft hus förut, det finns mycket att hålla reda på! Det blir till att värma i kastruller ett tag till som vi gjort hela vintern, och sedan skaffa en ny beredare.
9 svar · 2,8k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Om du inte har någon lämplig avstängning, så är det troligen bäst att : 1. Slå ifrån spänningen till pumpen. 2. Slå av spänningen till varmvattenberedaren också för säkerhets skull utifall något går snett. 3. Öppna en kallvattenkran och spola tills det inte rinner längre och stäng sedan kranen. 4. Skruva bort och byt tryckmätaren. 5. Starta pumpen igen. 6. Om ingen luft kommit
1 svar · 2,5k läst
·
H
hvfan: Jag har ett mycket mycket gammalt vakuum system som har packat ihop. Jag har under flera år lappat o lagat men nu kan jag inte få igång det. På webben hittar jag ett system "Nya Eco Vac" https://www.wostman.se/sv/ecovac Detta skulle passa som ersättning till mitt system eftersom vakuumpumpen sitter på andra sidan tanken. Toa ==== tank === vakuum pump dvs det är vakuum hela vägen ingen
0 svar · 780 läst
H
Hanslmo: Tack Mogge för dina insiktsfulla kommentarer! Eventuellt återkommer jag efter fortsatt utforskning av det digra utbudet av filter på marknaden. Det jag läst i tidigare trådar kan kan jag bara instämma i; många filteralternativ på marknaden och svårt att välja ”rätt”.
7 svar · 1,7k läst
K
kulan77: [citat] Ah! Topp! Ska kolla när jag kommer ut! Tack!!!
7 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Du behöver kunna komma åt att ta bort ventilblocket med avstängning-, blandning- & säkerhetsventil, för dessa måste tas bort. VVBn & alla ledningar måste tömmas på ”allt” vatten.
1 svar · 807 läst
J
JSten: Vårt hus hade tidigare enskilt avlopp i form av trekammarbrunn, filterbrunn och pumpbrunn. Anläggningen togs ur bruk på mitten av 90-talet när kommunalt vatten och avlopp drogs in. Avloppet kopplades om, brunnarna fylldes delvis med gamla stenplattor och locken täcktes över. Givet att det blir allt vanliga mer torka och bevattningsförbud så har tanken slagit mig att konvertera denna
0 svar · 1,1k läst
H
Hallerudsbo: Kommunen brukar leverera enklast möjligt. Sen brukar det va upp till fastighetsägaren att lösa det inom sin tomt. Men fråga kommunen. Har du tur är dom snälla. Kommuner är annars inte pigga på mer kostnad
3 svar · 877 läst
·
vine cas
vine cas: Tjena, Jag har renoverat mitt kök och därigenom flyttat på köksmodulen för diskhon. För att de inte ska gå upp mitt i modulen önskar jag "flytta bak" både avlopp och vattenrör enligt illustration på bild. Så: 1. Kan man "bara" kapa av Avloppsröret längre ned och sätta på en 90graders-koppling? 2. Kan man "bara" bocka vattenrören med en rörbockare? Detta är i ett bostadshus med
0 svar · 1,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.