D
Rörisen har monterat golvbrunnen. Jafo med förhöjningsring.

I monteringsanvisningen står det att golvbrunnen inte får deformeras.

Jag tycker den är ”deformerad”. Men det kanske är en bedömningsfråga.

behöver hjälp
 
  • En närbild av en röd Jafo golvbrunn med förhöjningsring och en synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad Jafo golvbrunn med förhöjningsring på rött stödmönster, eventuell deformation diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad golvbrunn med förhöjningsring, omgiven av röda installationsdetaljer och vit skyddsplast, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad Jafo golvbrunn med förhöjningsring i en byggkonstruktion, möjlig deformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Kan ju tillägga att han använde en knack för att dra i skruvarna. En gick sönder och en gick av.
 
Deformation finns men om det avvikande utförandet har betydelse för funktionen vill jag ha osagt, tror inte det men skall bli intressant och höra mer kunnigt folk på forat.
 
D Derbyboy skrev:
Kan ju tillägga att han använde en knack för att dra i skruvarna. En gick sönder och en gick av.
Knack för att dra i skruvarna?
Har för mig att tillverkarna kräver att man använder nån form av momentbits för att inte dra för hårt.
Annars är det väll bäst att dra för hand. Stressad?
 
D
Nä verkligen inte stressad…..
 
D Derbyboy skrev:
Nä verkligen inte stressad…..
Menade den som skruvade var stressad ;)
 
D
Jo jag förstod det. Han var inte stressad men nu är jag stressad…..
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
Något PRO som vill uttala sig?
 
D
Är tyvärr inte proffs men ganska noggrann hobbybyggare (har iofs jobbat på rörläggeri, men det var 40 år sedan...). Har byggt ett par badrum + några ytterligare några utrymmen med golvbrunn.
Hade INTE godkänt den installationen! För hårt åtdragningsmoment.
Gör om och gör rätt!
 
D
Jag har gjort om och gjort rätt.

Fick ett utlåtande från Jafo…..”kan fungera om du ska ha klinkers men inte om du kör matta, det bästa är att göra om”

Den rörisen kommer inte över tröskeln igen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.