EddieHansson
EddieHansson: Hej! Ska dra fram en bit PEX 20 slang med 34mm skyddsrör. Den ska gå från en fördelarbox i en 95mm regelvägg och komma ut vid en beredare. Jag funderar nu på om jag ska använda: LK Väggdosa UNI Push AX20 V3 LK Väggdosa UNI, enkel Manual UNI: https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.14_lk-vaggdosa.pdf Manual Push:
0 svar · 2,0k läst
·
PNO
PNO: De nyare kopparrören är som du är inne på inget problem. Det finns proppar som ersätter röret och klämringen. Vinkeln i första bilden verkar vara Vatette, och då ska du ha en sådan här plugg: https://www.rinkabyror.se/artikel/va-propp-15/ Kolla storleken. Kan vara 12mm också. Viktigt med propp av rätt märke. Kolla på koppling och mutter på dom andra kopplingarna om du delar där.
1 svar · 3,1k läst
·
S
Stugrenoverare: Varför byta? Den gamla diksbänken har nog bättre kvalité än den nya. Det går att köpa anpassningsatser för nya vattenlås i plast så att dom passar.
1 svar · 4,0k läst
·
tinste82
tinste82: [citat] Vet att tråden är gammalt, men har exakt samma problem och tycker precis som ulltand: När jag trycker upp tätningsringen i ventilen med en liten pinne eller helt enkelt tar bort hela ventilen, så rinner vattnet ohindrat iväg och känner jag faktiskt hur luften strömmer ut! Alltså inte sugs in, utan tvärtom vill luften ut ur röret. Finns det inte såna ventil som släpper ut
16 svar · 39,5k läst
·
P
Prosit: Nu har jag gjort ungefär enligt Prodigys beskrivning, dock kapade jag andra röret alldeles efter muffen istället för när mitten, det är väl ett par dm skillnad. Biltemas övergångskoppling - den fick dras ihop rätt ordentligt eftersom den även passar större rör. [bild] [bild] [bild]
8 svar · 6,1k läst
·
C
cffol: Bör inte vara några problem - har du varit med om att du får frost på insidan av väggen någon gång kanske man bör ta sig en funderare men då hjälper ju inte utanpåliggande heller I ett uppvärmt utrymme blir det ju aldrig minusgrader någonstans i väggen om den är under mark.
5 svar · 2,7k läst
J
jonaserik: I åtanke på att det suttit en pump i hålet förut och det är smalt, av någon anledning så har det satts en ejektormodell, kan vara att det sitter en pump nere i hålet och vattentillgången är begränsad p.g.a. att det inte kan komma djupt. Helst ska det sitta en s.k 11 meters bit (slang ) nedanför ejektorn så att pumpen inte kan suga luft, max lyfthöjd för en pump är ca 8 meter och
11 svar · 2,0k läst
janwide
janwide: Huruvida det är lämpligt att kapa som du tänkt eller inte törs jag inte svara på. Men det bästa att kapa gjutjärnsrör med är tigersåg med lämpligt blad. Vinkelslip går fortare men skitar ner så in i h-ete! Skarven mellan gjutjärnsrör och plaströr löser du med lämplig gumminippel. https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/
2 svar · 1,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Det kan man absolut göra, jag hade i TS skor tyckt att det var ett ypperligt tillfälle att istället för att repa en "icke godkänd" kran byta ut till en frostsäker och godkänd utkastare. En sån lösning som ts har bör inte finnas annat än möjligtvis på sommarvatten då det kan bli riktigt otrevliga vattenskador om det fryser sönder.
5 svar · 1,6k läst
·
MI S
MI S: Hej. Våra renoveringskillar och vår fastighetsskötare har olika uppfattning om var avstängningsventilerna i kök ska placeras enligt "säker vatten". Enligt fastighetsskötaren ska dessa placeras närmast stammen för att man ska kunna stänga av vattnet direkt vid stammen om det skulle bli läckage i slangen mellan stam och blandare/diskmaskin då vattnet annars skulle ligga kvar med tryck
0 svar · 1,6k läst
·
D
D_Anders: Tack för svar. Japp blev fel, ska vara vatette båda två. Angående stödhylsa så går aktuellt rör in i källarmuren så jag kommer inte åt insidan. På utsidan är röret lite ärgat. Tyvärr har jag ingen aning om det är mjukt eller hårt (går det att avgöra?). Därför tänkte jag att det är säkrast med stödhylsa.
3 svar · 2,2k läst
Familywesth
Familywesth: Tack! Ja, idag har vi avluftningen i marknivå så kanske vi behöver dra upp den ovan tak. Först måste vi få ordning på biologin i reningsverket. Bakterier tillsatta idag.
2 svar · 2,1k läst
EHal
EHal: Luftningen gick super bra efter att jag inhandlat lite grejer som underlättade arbetet. Tog med mig 80L vatten, räckte med 5L . Här kommer en guide som gjorde susen för mig: Stängde utloppet från pumpen, därmed hade jag bara ventilen för släppa ut luft och resterande ledningar var stängda. Monterade en ny ventil och nippel för att kunna lufta utloppet (höger i bild från trådstart),
3 svar · 3,7k läst
·
C
calbris: Vi ska fixa ett eget avlopp med Sluten tank + BDT. Vi ska nu börja dra avloppsrören inne i huset själva innan vi låter entreprenör göra arbetet utomhus med grävning. Jag funderar lite på hur vi ska göra med avluftning när vi kommer ha två separata avloppsstammar, 1 för WC och en för BDT. Borde vi ha 2 avluftningsrör upp i taket då? Eller kräver sluten tank ingen avluftning? Eller
0 svar · 1,1k läst
Ö
ÖlandsPärla: Tack, den är köpt som en "hydrofor", men rätt ska vara rätt. Då låter jag plastgrejen vara kvar!
2 svar · 733 läst
·
B
beerfueled: Köpte rensslang till högtryckstvätten och spolade ur. Då blev det bra, så det var dåligt flöde längre ned nånstans.
1 svar · 5,0k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Om du följer röret, finns det inget vred eller ballofix någonstans där du kan stänga av?
1 svar · 2,0k läst
·
S
stefan_bgh: Okej, mätaren får nog sitta kvar ändå men kommer då inte sitta i ett utrymme med golvbrunn då den tas bort. Det verkar fick mest vara en rekommendation. Tanke nu är då istället att dra två 15mm rör till det nya utrymmet, båda med kallvatten från vattenmätaren. Ena till vvb och andra för kallvatten vidare ut ut i huset. Då kan jag enkelt dra de ut genom väggen med en
3 svar · 2,5k läst
·
Rickykling
Rickykling: Hej, Det va ett 16mm rör det va. Dum som jag va hade jag hela tiden kollat på fel markering när jag mätte... lär inte hända igen i alla fall haha. Tack för era svar!
5 svar · 3,6k läst
·
N
NoOne2k: Till klämringskopplingarna du har köpt behöver du följande https://www.byggmax.se/rör-i-rör-kopplingsset-pex-3-pack-p316167
1 svar · 958 läst
F
fredand44: Hej Det ni ser är marken under en tidigare altan. Nu ska denna yta byggas in och jag tänkte gjuta ett golv av betong på marken. Syftet med utrymmet kommer att vara för att eventuellt ha en VVB i framtiden. Golvninvån blir i höjd med luckorna nedre kant. I ett tidigare snarlikt projekt jag gjorde så missade jag att gjuta in en golvbrunn, varpå flera vvs:are påpekat olämpligheten med
0 svar · 708 läst
·
EddieHansson
EddieHansson: [citat] Ja. Har funderat på det. Det är inga problem att trä på ett ytterrör. Men frågan är är om det går att få till utlopp på utsidan samt att det kan bli luftgenomdrag. Edit: Det finns utrymme bakom yttre täckbrickan för utlopp så det är nog en mycket bra idé.
7 svar · 4,1k läst
·
V
volvo51: Våran pump sitter 130 m ner. Vi drar upp den med en fyrhjuling.
8 svar · 3,6k läst
·
B
Byggsnyggen: Planerar för att ansluta vatten och avlopp till det kommunala systemet. Detta innebär att jag måste lägga ledningar över en vik i sjön, en sträcka på c.a. 200 meter. Har sökt tillstånd för vattenverksamhet och fått den beviljad. Nu är det dags för nästa steg. Var hittar man firmor som gör jobbet? Förstår att det blir en kombo med VVS-firman jag ska anlita men vill ändå vara
0 svar · 1,8k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Fördelen med BDT-avlopp är att de inte genererar särskilt mycket slam så om man missat tömningar så brukar det inte vara hela världen. Förr i världen hade man inte ens slamavskiljare på dem utan ledde gråvattnet direkt till en stenkista. Men det är inte toppen för det sker en syrefattig förrötning i slamavskiljaren som gör att efterföljande infiltration inte geggar igen lika
3 svar · 4,2k läst
·
L
Lofthouse: Kanon, då kör jag på en sån
2 svar · 2,3k läst
R
rolfino: Tack Claes!
2 svar · 1,5k läst
·
P
Pippirull: [citat] Nä du har helt rätt. Upptäckte detta för en månad sedan och tänkte direkt att de där rör jag inte alls. Sen står man där och allt är i princip klart förutom vvs, då börjar man leta möjligheter. Tänkte mest om hur de ser ut inuti, vad värsta scenariot är. Finns minsta lilla risk till att det smäller helt så finns det inte en chans att jag rör dom. Otäckt med
2 svar · 1,3k läst
·
L
larsson r: 2tums rör för ventilationen är för litet å dessa vakumventiler kan du helt glömma , in med en riktig avluftare både för avloppet å dej själv
5 svar · 3,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Nix, samma lika.
1 svar · 540 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.