Hej!
Vi har just flyttat till hus med enskilt avlopp.
Nedre toan har hela tiden vi bott här spolat undan dåligt. Så att man fått spola flera ggr.
Övre toaletten började för några veckor sedan göra samma sak.
Den fyller upp klosetten och rinner undan för långsamt.
Vi har testat mudin express, rensslang (gick in via toalettstolen då den är limmad i klinkersen), smocka, varmvatten, diskmedel, kalka av..
Rensslangen gick bara in 1.5 meter.

Efter ett samtal med rörfirma igår testade jag att gå in med rensslangen via golvbrunnen (nedre toan) och kunde köra hela 15 meter slang på så sätt. Det blev en jäkla skillnad på nedre toan! Den spolade som fan då. Ingen skillnad för övre dock.
Men, när jag satte tillbaka vattenlåset i golvbrunnen så var jag tillbaka på ruta1 igen. Rinner undan dåligt.

Idag har jag letat efter luftning/vakuumklocka utan resultat. Jag har öppnat brunnarna vi har. De ska ha blivit tömda i juni. Vi flyttade in slutet av juli, innan dess stod det tomt. Nu är det snart oktober.

Just nu är jag osäker på vad vi har för typ av brunn?

Ser eller känner inte ngn skiljevägg om jag rotar med lång stav. Är detta verkligen trekammar?
Är den full? Ser det ok ut? Om den är full, hur kan 3 kbm fyllas på så kort tid?
Bild på insidan av en brunn med synbara avlagringar och ett delvis synligt inloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan kommer vi till bdt-tanken...
Ser detta riktigt ut? Ska det vara vatten (så högt) i mittenröret? Inloppet, är det ok att den sitter halvsnett in i röret?
Hittade ett lock till mittenröret i leran, vad blir konsekvenserna av att det inte har suttit på?
Bild av en öppen avloppsbrunn med synliga slanger och stigande vattennivå i gråaktig lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag sticker ned staven i mittröret, så rinner det vatten ur det krökta röret, är det normalt?

Kan någon utbilda oss i hur skicket egentligen är på dessa brunnar? Och vad vi egentligen tittar på här? Och ge ngt tips hur vi ska få mer fart på spolningen?

Det kan vara ett problem med avluftningen, eller något stopp i ett rör. Eller en kombination.

Vad gäller brunnarna ser bild 1 ut som en enkammarbrunn (som inte är godkänd som enda avlopp om det dyker upp en miljöinspektör). Den ser dock ut att fungera som den ska (om en inte ska bry sig om inspektörens åsikter). Vet du vart vattnet tar vägen från den brunnen?
Bild 2 har jag ingen aning. Fick ni någon skriftlig info om avloppstyp i samband med köpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.