I vårt hus på Sveriges största ö med förekommande strömavbrott är troligen det största problemet att vattenförsörjningen upphör om strömmen går. Har någon tips på lösning gör att få vatten ur brunnen vid strömavbrott? Förutom med hink och rep. Vår pump har trefasmotor och det finns väl inga lagom stora (små) trefas elaggregat till överkomligt pris.
Det skulle vara smidigt med t.ex. en handpump som kan kopplas i serie eller parallellt med ordinarie pump i källaren och som kan användas med en hydropress.
Naturligtvis finns en dunk med reservvatten för något dygn men om det skulle bli ett längre avbrott. Enklast är kanske fler plastdunkar.

Om du har en grund brun (grävd) så kan du absolut koppla en handpump parallellt med den befintliga pumpen. Jag skulle koppla med avstängningsventiler före och efter samt en avtappningsventil innan ventilen mot hydropressen, för att kunna spola ur pumpen innan man matar systemet. Jag har tänkt tanken, men avbrotten är så ovanliga att det inte känns motiverat. Det får bli hink om behovet dyker upp.

Bensindriven vattenpump, eller enfas elverk och dränkbar pump?

imported_Benno imported_Benno skrev:
I vårt hus på Sveriges största ö med förekommande strömavbrott är troligen det största problemet att vattenförsörjningen upphör om strömmen går. Har någon tips på lösning gör att få vatten ur brunnen vid strömavbrott? Förutom med hink och rep. Vår pump har trefasmotor och det finns väl inga lagom stora (små) trefas elaggregat till överkomligt pris.
Det skulle vara smidigt med t.ex. en handpump som kan kopplas i serie eller parallellt med ordinarie pump i källaren och som kan användas med en hydropress.
Naturligtvis finns en dunk med reservvatten för något dygn men om det skulle bli ett längre avbrott. Enklast är kanske fler plastdunkar.
VAd ska du med allt vatten till? Hele öjn är ju omringad av hav! Se till att ha dricksvatten i dunkar för några dagar. För spolning och duschar duger saltvatten eller dagvatten som du kan samla ihop. Domedagen är inte nära…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
VAd ska du med allt vatten till? Hele öjn är ju omringad av hav! Se till att ha dricksvatten i dunkar för några dagar. För spolning och duschar duger saltvatten eller dagvatten som du kan samla ihop. Domedagen är inte nära…
Det är ju sant. Bara det att vi har maximalt avstånd till saltvattnet från Romatrakten. :)

Jag hade tänkt göra en lösning till cirkulationspumpen med en frekvensomriktare från 1 fas till 3 fas

vad har du för typ av brunn, är den grävd hade jag gjort ett brunnspel alternativt en gårdspump av klassisk modell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.