Vi är i full färd med att bygga nytt och väntar nu på alla tillstånd för att komma igång. Bygglovet är klart och det vi nu väntar på är att miljökontoret godkänner vår avloppslösning.

Vi har, likt vår granne redan har, tänkt använda oss av Ecobox minireningsverk och har mha av vår anläggare placerat ut det på lämplig plats på tomten.

Ansökan för avloppet skickades in för snart 3 månader sen (i början på juli) och det är denna som segar på, kommunen har dessutom vissa åsikter som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera.

Vår tomt sluttar ner mot en annan, betydligt större tomt. Dessa har sin vattenbrunn ca 100 meter från vårt hus, vilket inte är ett problem. MEN för något år sedan hittade de en gammal brunn som ligger nära vår tomtgräns och i direkt riktning från vårt utsläppsvatten, detta är en brunn som inte används sen minst 90-talet och de har inte planer på att ta dricksvatten därifrån. Eventuellt har de tänkt använda den för att bevattning, men de vet inte ens om den går att använda.

Denna brunn ställer dock till det för oss, då den ligger inom de 50 meter (ca 40 meter) från vårt reningsverk som verkar vara rådande standard och kommunen verkar vara oroliga gällande detta. Ecobox säger själva att vattnet som kommer ut från reningsverket är i stil med "badvatten" och att det inte bör vara att problem.

Någon som varit i liknande situation, eller har allmänna tips om hur vi ska komma vidare? Det finns tyvärr inte någon rimlig möjlighet att flytta reningsverket till annan plats, pga anslutningsvägar och liknande. En tanke vi haft är att dra ett rör tvärsöver tomten så att vattnet rinner åt ett annat håll, bort från den gamla brunnen, men vi kommer ändå inte under 50 metersgränsen. Detta skulle dock göra att vattnet rinner bort från brunnen, ej mot.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.